Predajca leteniek Kiwi nemusí dať Ryanairu e-maily klientov, rozhodol súd v Brne

Český predajca leteniek Kiwi.com, ktorý pôsobí na globálnom trhu, nemusí poskytovať írskym nízkonákladovým aerolíniám Ryanair údaje o kreditných kartách svojich zákazníkov a e-mailové adresy. V utorok o tom rozhodol Krajský súd v Brne, ktorý zamietol žalobu Ryanairu. Rozsudok nie je právoplatný a je možné sa odvolať. Ide o jedno z radu ďalších rozhodnutí v dlhotrvajúcich súdnych sporoch, ktoré tieto dve spoločnosti vedú v Česku aj na súdoch v iných krajinách. ČTK o utorkovom rozhodnutí informovala hovorkyňa Kiwi.com Daniela Chovancová. Reakciu Ryanairu ČTK zisťuje.

Ryanair požadoval prenos uvedených údajov namiesto v tomto odvetví uznávaných virtuálnych informácií, ktoré sa bežne používajú pri rezervácii leteniek. „Je to víťazstvo pre zákazníkov, ktorí si budú môcť aj naďalej slobodne vyberať z celej škály možností, ktoré ponúkame, a zvoliť si, ako a u koho si budú objednávať letenky,“ uviedol k rozhodnutiu zakladateľ a generálny riaditeľ Oliver Dlouhý. Podľa neho išlo o praktiku, ktorej cieľom bolo obmedzovať konkurenciu.

Daný spor sa ťahá už niekoľko rokov. Krajský súd vydal v januári 2021 v spore predbežné opatrenie, ktoré spoločnosti Kiwi.com nariaďovalo požadované údaje Ryanairu odovzdávať. Pred dvoma rokmi predbežné opatrenie Ústavný súd zrušil. V septembri pred dvoma rokmi však vydal krajský súd predbežné opatrenie znovu, Ústavný súd ich vlani v júni znovu zrušil, avšak vtedy sa zaoberal len procesnými záležitosťami a nie podstatou sporu.

Aerolinky od zákazníkov, ktorí si nekúpia letenky priamo od nich, ale sprostredkovane od Kiwi.com, vyžadujú overenie pomocou rozpoznania tváre

Tento rok v októbri naopak český predajca neuspel v spore na Obchodnom súde v Madride so žiadosťou o vydanie predbežného opatrenia proti praktikám Ryanairu. Aerolinky od zákazníkov, ktorí si nekúpia letenky priamo od nich, ale sprostredkovane od Kiwi.com, vyžadujú overenie zákazníka pomocou rozpoznania tváre, čo Kiwi rozporuje a chcela to s pomocou súdu Ryanairu zakázať. Podstatou žaloby sa bude madridský súd ešte len zaoberať a Ryanair môže v doterajšej praxi pokračovať.

V dlhodobom spore medzi oboma firmami je podstatou to, že Ryanair si chce letenky ako dopravca predávať sám a nechce, aby letenky na jeho lety predával ktokoľvek iný. Podstata fungovania Kiwi.com je naopak založená na tom, že prepredáva letenky rôznych leteckých spoločností. Na trhu je od roku 2012, po celom svete zamestnáva zhruba 1100 ľudí. Vlani hospodárila s takmer polmiliardovou stratou, o rok skôr so stratou vyše 300 miliónov korún a zisk očakáva až v roku 2025.

Viac o téme: aerolinky , Česko Česká republika ČR , Kiwi.com , letenky , predaj , Ryanair , súdny spor

Súvisiace články

Aktuálne správy