Nemecké dráhy a rušňovodiči sa dohodli na mzdách a pracovných podmienkach

Nemecké dráhy Deutsche Bahn (DB) a odbory rušňovodičov GDL sa po sérii štrajkov dohodli na mzdových a pracovných podmienkach. Oznámila to dnes večer odborová organizácia GDL s tým, že o podrobnostiach bude informovať v utorok. Či GDL dosiahla svoju požiadavku 35-hodinového pracovného týždňa so zachovaním plnej mzdy, nie je známe. Na utorkové dopoludnie zvolali tlačovú konferenciu tiež dráhy. Dohoda znamená úľavu pre milióny cestujúcich a tiež istotu zásobovania nemeckého priemyslu.

„Odborový zväz nemeckých rušňovodičov a Deutsche Bahn dosiahli dohodu o mzdách. Podrobnosti oznámi GDL na tlačovej konferencii, „uviedli odborári v krátkom vyhlásení. Tlačovú konferenciu zvolal zväz na utorkové dopoludnie, keď novinárov pozvala tiež železničná spoločnosť DB.

Rušňovodičské združenia v odboroch GDL od vlaňajšieho novembra štrajkovali už šesťkrát. Kvôli protestom stála nielen osobná doprava, ale tiež nákladná, čo viedlo k rozsiahlym problémom pri zásobovaní priemyslu. Štrajk zakaždým doľahol aj na českých cestujúcich, keďže dráhy okrem iného odpovedali spoje medzi Prahou a Berlínom, nočné vlaky do Zürichu alebo regionálnu linku medzi Chebom a bavorským Marktredwitzom. Ťažkosti postihli aj expresné vlaky medzi Prahou a Mníchovom, hoci toto spojenie neprevádzkujú DB.

Hamburg
Hamburg. Foto: unsplash.com/Philippe Oursel

Odborári sa prostredníctvom protestov snažili DB prinútiť k zavedeniu päťdesiattrihodinového pracovného týždňa so zachovaním plnej mzdy. Dráhy ako kompromis ponúkali zníženie týždenného pracovného úväzku zo súčasných 38 na 36 hodín, čo odbory odmietli. Spomínaných 35 hodín označovali dráhy za nereálnu požiadavku ohrozujúcu prevádzku železnice.

Nemecké dráhy DB postupne znížia pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne

Nemecká železničná spoločnosť Deutsche Bahn (DB) postupne do roku 2029 zníži pracovný čas rušňovodičov na 35 hodín týždenne so zachovaním plnej mzdy. Oznámil to dnes personálny šéf podniku Martin Seiler. Dráhy tak po sérii štrajkov a piatich mesiacoch vyjednávania pristúpili na základnú požiadavku odborov rušňovodičov GDL. Rušňovodiči budú mať podľa kompromisnej dohody možnosť pracovať až 40 hodín týždenne, ak budú chcieť, za čo dostanú príplatky.

„Spor to bol tvrdý, ale dokázali sme sa dohodnúť na šikovnom kompromise,“ povedal Seiler. Tento kompromis, ktorý bude podľa Seilera založený na princípe viac peňazí za viac práce, umožní zvoliť si pracovný čas v rozmedzí 35 až 40 hodín týždenne. „Je to prelomové rozhodnutie,“ poznamenal.

Jednorazový protiinflačný bonus

Týždenný pracovný čas sa zo súčasných štandardných 38 hodín týždenne bude znižovať postupne. Do roku 2026 klesne na 37 hodín a do roku 2029 na spomínaných 35 hodín, a to vždy so zachovaním plnej mzdy. Rušňovodič sa však môže rozhodnúť pre dlhší pracovný záväzok, čo bude znamenať o 2,7 percenta vyššiu hodinovú mzdu. Dráhy uviedli, že rušňovodiči a sprievodcovia, ktorí budú namiesto 35 hodín pracovať 40 hodín týždenne, si zarobia v konečnom súčte o 14 percent viac.V rámci dohody s GDL súhlasili dráhy so zvýšením miezd, a to o 420 eur (10.600 Sk) mesačne. Pracovníci dostanú tiež jednorazový protiinflačný bonus 2850 eur.

Rušňovodičské združenia v odboroch GDL od vlaňajšieho novembra štrajkovali šesťkrát. Kvôli protestom stála nielen osobná doprava, ale aj tá nákladná, čo viedlo k rozsiahlym problémom pri zásobovaní priemyslu. Štrajk zakaždým doľahol aj na českých cestujúcich, keďže dráhy okrem iného odriekli spoje medzi Prahou a Berlínom alebo regionálnu linku medzi Chebom a bavorským Marktredwitzom.

Deutsche Bahn DB, mzdy, Nemecko, odbory, štrajk, vlakové spoje
Ilustračné foto. Foto: pixabay.com/hpgruesen

Odborári sa prostredníctvom protestov snažili DB prinútiť k zavedeniu päťdesiattrihodinového pracovného týždňa so zachovaním plnej mzdy. Dráhy ako kompromis ponúkali zníženie týždenného pracovného úväzku zo súčasných 38 na 36 hodín, čo odbory odmietli. Spomínaných 35 hodín označovali dráhy za nereálnu požiadavku ohrozujúcu prevádzku železnice.

Viac o téme: Deutsche Bahn DB , dohoda , Nemecko , pracovné podmienky , rušňovodiči

Súvisiace články

Aktuálne správy