Prečo je nedostatok čipov?

, CNBC Foto: SITA/AP

Nedostatok čipov, ktorý sa začal prudkým nárastom dopytu po osobných počítačoch a inej elektronike pre prácu alebo školu z domu počas pandémie, teraz dopadá na výrobcov automobilov po celom svete.

Čipy budú pravdepodobne chýbať v najbližších mesiacoch, pretože dopyt po nich zostáva vyšší ako kedykoľvek predtým. Asociácia priemyselných výrobcov polovodičov v decembri uviedla, že globálny predaj čipov vzrastie v roku 2021 o 8,4 %, z celkových 433 miliárd dolárov v roku 2020. To je nárast z 5,1 % rastu medzi rokmi 2019 a 2020. Ide o pozoruhodný skok vzhľadom na to, aké veľké sú absolútne čísla.

Spoločnosti AMD a Qualcomm, ktoré predávajú čipy väčšine špičkových firiem v oblasti elektroniky, zaznamenali v posledných týždňoch ich nedostatok. Spoločnosť Sony argumentuje, že práve kvôli nedostatku čipov je dnes ťažké zohnať hernú konzolu PlayStation 5.

Pandémia Covid-19 podnietila dopyt po spotrebnej elektronike. V prvej vlne si ľudia kupovali počítače na prácu na diaľku, na jeseň minulého roku potom začali nakupovať hračky pre domácu zábavu, ako sú herné konzoly, televízory, smartfóny a tablety. Podľa údajov spoločnosti Gartner sa predaj počítačov zvýšil v roku 2020 o 4,8 % na 275 miliónov kusov, s viac ako 10 % nárastom pred Vianocami. Zvrátil sa tým dlhoročný pokles a predstavuje to najvyšší medziročný rast na trhu s počítačmi od roku 2010. V roku 2021 sa predpokladá veľký dopyt po herných konzolách, slúchadlách a inteligentných domácich produktoch. Všetky tieto zariadenia obsahujú celé sady čipov, nielen centrálny procesor, ktorý je najdrahší. Lacnejšie malé čipy sa používajú na ovládanie displeja, správu napájania alebo prevádzku 5G modemu.

„Súčasný nedostatok čipov začína bezprecedentným dopytom po osobných počítačoch a periférnych zariadeniach, pretože svet pracoval a navštevoval školu z domu,“ uviedol Patrick Moorhead, zakladateľ spoločnosti Moor Insights, ktorá sa venuje štúdiu polovodičového priemyslu.

Giganti z elektronického priemyslu, ktorí zaznamenali rekordné tržby, hovoria, že by mohli byť ešte lepšie, keby bolo dostatok zásob. Spoločnosť Apple, ktorá nedávno oznámila výsledky za štvrťrok v hodnote 111 miliárd dolárov, analytikom povedala, že nemá dostatočné množstvo svojich nových telefónov iPhone na uspokojenie dopytu. Generálna riaditeľka spoločnosti AMD Lisa Su, výrobcu procesorov pre nové konzoly Sony a Microsoft, minulý mesiac uviedla, že očakáva nedostatok minimálne v prvej polovici roka. „Odvetvie potrebuje zvýšiť celkovú úroveň kapacity," uviedla Su.

Nedostatok čipov zdôrazňuje štrukturálne zmeny v polovodičovom priemysle. Mnoho špičkových polovodičových spoločností dnes čipy a technológie v nich obsiahnuté, iba navrhuje a výrobu necháva na iných. Výrobcovia, ako TSMC na Taiwane alebo Samsung v Južnej Kórei, už aj doteraz vyrábali čipy v objemoch, aké dokázali. Ak niektorá spoločnosť v prvých dňoch pandémie neprebrala objednávku, musela sa postaviť späť do radu.

V utorok spoločnosť GM uviedla, že predĺži zníženú výrobu v USA, Kanade a Mexiku do polovice marca. Pridáva sa tak k dlhému zoznamu významných výrobcov automobilov vrátane spoločností ako Ford, Honda a Fiat Chrysler, ktoré varovali investorov, že musia obmedziť výrobu vozidiel z dôvodu nedostatku čipov. Nielen automobilový priemysel sa snaží získať dostatok polovodičov na výrobu svojich výrobkov.

Výrobcovia automobilov priamo nesúťažia s technologicky vyspelými spoločnosťami o rovnaké dodávky čipov. Čipy do áut sú zvyčajne založené na starších technológiách výroby čipov a nepotrebujú nič lepšie. Nedostatok však netýka len tých najrýchlejších čipov, ale všetkých. Automobily v súčasnosti obsahujú množstvo drobných čipov, ktoré dokážu ovládať tradičné úlohy, ako je posilňovač riadenia, alebo sú mozgom v srdci informačno-zábavného systému. Výrobcovia automobilov tiež zvyčajne používajú „just-in-time“, čo znamená, že sa vyhýbajú skladovaniu ďalších dielov. „Problém je, keď ten 10-centový čip chýba a vy nemôžete predať auto za 30 000 dolárov," uviedol Gaurav Gupta, analytik polovodičov v spoločnosti Gartner.

Automobilový priemysel si teraz uvedomuje, že má nižšiu prioritu ako elektronické spoločnosti v dodávateľskom reťazci. V roku 2020 pochádzali iba 3 % z predaja spoločnosti TSMC z automobilových čipov, v porovnaní so 48 % v prípade inteligentných telefónov. Technologické spoločnosti majú vyššie marže a nikdy neznižujú svoje objednávky a majú dlhodobé zmluvy s výrobcami. TSMC, ktorá sa považuje za najpokročilejšieho a najdôležitejšieho výrobcu, uviedla, že sa snaží pomôcť automobilovým spoločnostiam, a že tento rok vynaloží na zvýšenie svojej kapacity až 28 miliárd dolárov.

Výrobcovia automobilov tiež používajú čipy automobilovej kvality, ktoré sa kvalifikujú priemyselným štandardom, aby sa zabezpečilo, že sú odolné a spoľahlivé. „Je ťažšie zmeniť nastavenia výrobnej linky aj presúvanie dodávateľského reťazca na iné miesto,“ napísala minulý mesiac v správe poradenská skupina Trendforce zaoberajúca sa polovodičovým priemyslom.

Vlani USA uvalili obmedzenia na najväčšieho výrobcu čipov v Číne, Semiconductor Manufacturing International (SMIC). Zákazníci potrebovali presunúť svoje objednávky ku konkurencii, ako je TSMC. Vedúci predstavitelia SMIC uznali, že krok USA im zabránil v plnom využití kapacity. Uviedli, že geopolitické faktory im zabránili využiť „tohtoročnú vzácnu príležitosť na trhu“, s odvolaním sa na nedostatok čipov.

Niektoré spoločnosti sa rozhodli naskladniť základné čipy pred uvalením sankcií, napríklad spoločnosť Huawei si nahromadila kritické rádiové čipy, informovala agentúra Bloomberg. Väčšie zásoby boli  tiež vytvárané kvôli koronavírusu. SK Hynix, významný výrobca pamäťových čipov, minulý rok v júli uviedol, že zaznamenal nárast predaja spôsobený „rastúcou obavou z dodávateľského reťazca IT všeobecne“.

Niektoré spoločnosti, ktoré si nakúpili čipy do zásoby, teraz ťažia z výhod. Toyota v stredu uviedla, že neočakáva zníženie výroby, pretože si vytvorila zásoby čipov na štyri mesiace. Toyota zvýšila prognózu celoročných výnosov o 54 %.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy