Sociálny experiment japonského miliardára: Rozdá 9 miliónov dolárov

, Reuters Foto:SITA/AP

Japonský módny magnát Yusaku Maezawa rozdáva svojim fanúšikom na Twitteri 9 miliónov dolárov. Tento „sociálny experiment“, ako to označuje, má odhaliť, či peniaze zvyšujú pocit šťastia. Informuje agentúra Reuters.

Maezawa rozdá 1 milión jenov (9 000 dolárov) 1 000 náhodne vybraným followerom, ktorí reagovali na príspevok z 1. januára. Následne budú prostredníctvom pravidelných prieskumov sledovaní, ako  naložia s peniazmi. „Je to vážny sociálny experiment,“ uviedol Maezawa na YouTube a dodal, že dúfa, že zaujme akademikov a ekonómov.

Maezawa sa nedávno objavil po boku Elon Muska, bude prvým civilným vesmírnym turistom, ktorý preletí okolo Mesiaca v lodi SpaceX. Je známy aj svojimi vysokými výdavkami na umelecké diela a športové automobily. Ale rovnako sa preslávil názormi, ako je svet bez peňazí. Stotožňuje sa s myšlienkou základného garantovaného príjmu alebo s teóriou poskytovania pravidelných platieb bez viazanosti pre všetkých občanov, ktorá získala v niektorých politických kruhoch podporu. „Základný garantovaný príjem znamená pravidelné minimálne množstvo peňazí pre pocit bezpečia, ale to čo ponúka Maezawa je niečo celkom iné,“ povedal Toshihiro Nagahama, hlavný ekonóm Dai-ichi Life Research Institute pre Reuters.

Maezawa uviedol, že vzhľadom na to, že „má peniaze a voľný čas“ na uskutočnenie platieb, pociťoval potrebu pokúsiť sa vyvolať väčšiu diskusiu o podstate teórie v Japonsku. Ide už o druhý najväčší finančný darček od podnikateľa, ktorý v novembri získal 900 miliónov dolárov predajom svojho on-line obchodu s módou Zozo spoločnosti SoftBank Group Corp.

Diskusia o základnom garantovanom príjme sa v USA objavuje s rastúcou nerovnosťou v príjmoch. V ostatnom čase sa niektorí z jej najbohatších podnikateľov, od spoluzakladateľa spoločnosti Microsoft Billa Gatesa, až po investora Warrena Buffetta, zaviazali dať veľkú časť svojho majetku na charitu. Na druhej strane sa myšlienka základného garantovaného príjmu spája s nástupom technológií a rastom obáv z ich dopadu na pracovný trh. Táto obava je ale v Japonsku so silným pracovným trhom zatiaľ menej výrazná, uviedol Nagahama.

Maezawa, na ktorého sa médiá nedávno zamerali kvôli rozchodu s herečkou Ayame Goriki, má na Twitteri takmer 7 miliónov sledovateľov, na YouTube sa prezentuje nielen so svojim súkromným lietadlo, ale aj takým videom ako je návšteva holiča a zafarbenie vlasov alebo aktualizácia bankového účtu po novembrovom predaji.

Súvisiace články

Aktuálne správy