Dôchodca: Namiesto seniorského účtu bežný bezplatný

, SITA Foto: getty images

Niektoré banky nemajú v ponuke špecializované účty pre seniorov, pretože majú bez poplatku alebo s nízkym poplatkom bežné účty, ktoré si môžu zriadiť aj seniori.

Na Slovensku ponúkajú bankový účet špeciálne pre seniorov štyri banky, avšak v rámci trhu je možné nájsť niekoľko ponúk bežného účtu bez poplatkov pre kohokoľvek. "To je pre starších ľudí v konečnom dôsledku lepšie riešenie ako špecializovaný seniorský účet," povedal pre agentúru SITA finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Účty pre seniorov sú zložením podľa Ivety Hudákovej z portálu Finančný kompas chudobnejšie ako bežné balíky.

Seniorské bankové účty na Slovensku ponúka VÚB banka, Slovenská sporiteľňa, OTP Banka a Poštová banka. Avšak technicky zdatní dôchodcovia majú možnosti aj v mobilnej banke 365.bank. "U nás ušetrí na poplatkoch každý klient, nielen senior, pretože účet v 365.bank je pre všetkých bez rozdielu zadarmo," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa 365.bank Linda Valko Gáliková. Zároveň však dodala, že v banke majú menej ako jedno percento seniorov, resp. ľudí vo veku nad 64 rokov. "Títo klienti veľmi aktívne využívajú najmä naše sporiace produkty. Ich priemerný zostatok na sporeniach je o 50 % vyšší, ako u ostatných klientov," hovorí Linda Valko Gáliková.

Účet pre seniorov je podľa Hudákovej určený tým, ktorí si chcú zasielať dôchodkové dávky na svoj účet. Podmienkou zriadenia účtu je predložiť platný doklad totožnosti a potvrdenie zo sociálnej poisťovne o poberaní dôchodkových dávok. "Každý senior by mal pri zakladaní účtu konzultovať s pracovníkom banky a podrobne mu vysvetliť, na čo účet potrebuje a ako ho chce využívať. Ak senior využije viac služieb, za ktoré bude musieť platiť navyše, tak ho môže účet vyjsť drahšie, ako keby využíval klasický bežný účet," konštatuje Hudáková.

Slovenská sporiteľňa ponúka seniorom účet za jedno euro. V súčasnosti však podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej platí, že čoraz viac seniorov využíva bankové služby aktívne, teda pravidelne platia kartami, posielajú peniaze, či nakupujú na internete. "Týmto seniorom odporúčame radšej náš osobný účet, ktorý obsahuje oveľa viac služieb a po splnení jednoduchých podmienok ho môžu mať tiež zadarmo," radí Cesnaková. V Poštovej banke klienti po dovŕšení dôchodcovského veku automaticky získavajú senior účet, čím nadobudnú všetky výhody, a to za výhodnejší poplatok, uviedla hovorkyňa Lýdia Žáčková.

Aj napriek veku by seniori mali podľa Búlika finančne plánovať, čiže mať prehľad o príjmoch a výdavkoch a aktívne ich riadiť. "Základom finančného plánovania je poznať svoje výdavky, aby ste ich mohli prípadne obmedziť a tak dlhodobo vyjsť s existujúcimi príjmami. Zodpovední dôchodcovia zo svojho dôchodku najprv odložia peniaze na pravidelné platby a poplatky a až so zvyškom voľne nakladajú." radí Marián Búlik.

Používaniu bezplatného účtu nahrávajú podľa Búlika aj zvyklosti seniorov. Podľa štatistík predstavitelia staršej generácie s kartou k účtu uskutočňujú v priemere štyri platby v obchodoch a dva výbery z bankomatu mesačne. Seniori pritom zvyknú vyberať vyššie sumy, a to priemerne 150 až 170 eur. Seniori až 40 % dôchodku míňajú podľa Búlika v hotovosti.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy