The Economist: Problémy pre Boeing ešte len prídu

, The Economist Foto: SITA/AP

Po havárii lietadiel 737 Max 8 dostali tieto stroje po celom svete stopku. Akcie firmy v priebehu niekoľkých dní prudko oslabili. The Economist tvrdí, že aj keď ide o tragédie, podobné udalosti zvyčajne nemajú na akcie tak citeľný dopad. Lenže tentoraz nebola vina na strane pilotov.

Doterajšie informácie naznačujú, že pri haváriách strojov max 8 ľudia chybu neurobili. Na definitívne závery si ešte budeme musieť počkať, ale podobnosti tragédie lietadiel v Etiópii a v Indonézii viedli regulačné orgány k vydaniu rozhodnutia, že tieto modely lietať nesmú. Pre Boeing je tvrdou ranou najmä to, že sa tak rozhodla aj americká Federal Aviation Administration.

737 je pre Boeing najdôležitejší, generuje 30 % tržieb a 35 % ziskov. "Dlhodobé škody nebudú známe skôr, než skončí vyšetrovanie. Carter Copeland zo spoločnosti Melius Research odhaduje, že náklady kompenzáciu a úpravu lietadiel môžu dosiahnuť asi 1 miliardu dolárov. Ak bol problémom softvér, mala by byť náprava jednoduchá," píše The Economist. Náklady by ale vzrástli, ak by problém spočíval v hardvéri.

Copeland sa ale domnieva, že aj v takomto prípade by dlhodobé škody mohli byť obmedzené. Poukazuje na prípad jedného z modelov Boeingu 737, ktorý nemohol lietať počas troch  mesiacov, pretože hrozilo, že sa batérie samovznietia. Dopyt po tomto modeli ale nakoniec nijako zvlášť neutrpel. The Economist dodáva, že problémy s batériami predsa len nie sú to isté ako dve tragické  havárie. A za pozornosť stojí aj to, že akcie konkurenčnej spoločnosti Airbus "posilnili zhruba o toľko, o koľko akcie Boeingu oslabili".

Marc Szepan z Oxford University tvrdí, že Airbus má svoje výrobné kapacity naplnené až do roku 2025 a nedá sa preto očakávať, že by letecké spoločnosti vo veľkom nahradzovali Boeingy strojmi od Airbusu. Namiesto toho môžu letecké spoločnosti požadovať nižšiu kúpnu cenu modelu Max 8 a argumentovať nedôverou verejnosti v ich bezpečnosť.

"Analytici si ukradomky pošuškávali, že problémy s modelom Max 8 môžu byť pre Boeing len začiatkom zlých správ. Pred súčasným poklesom sa cena jeho akcií počas troch rokov strojnásobila, v roku 2017 išlo o najlepšie si vedúcu akciu priemyselného podniku v USA. Podľa odborníkov ide ale najmä o odraz štedrej dividendy a odkupov, pretože firma investorom vracia asi 95 % toho, čo zarobí. Ak by sa súčasné problémy prejavili na schopnosti generovať hotovosť, pre investorov by išlo o tvrdý šok," píše The Economist. A dodáva, že Boeing je tiež zraniteľný, čo sa týka súčasných obchodných sporov, a "jeho čistý dlh rastie, aj keď sa zatiaľ stále drží nízko".

 

Súvisiace články

Aktuálne správy