Väčšina termínov plánovaných úsekov diaľnic nie je reálna, tvrdí inštitút INEKO

Pridajte názor  Zdroj: SITA

22. 11. 2017 - Národná diaľničná spoločnosť podľa inštitútu INEKO nemá dobre určené priority výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. So zámerom zvýšiť informovanie verejnosti v tejto oblasti inštitút pripravil interaktívnu mapu o pripravovaných, ako aj o rozostavaných úsekoch.

Väčšina plánovaných termínov výstavby pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je reálna. Ako v stredu informoval Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), prezentované lehoty výstavby často nezohľadňujú ani minimálny čas potrebný na zostávajúce stupne projektovej prípravy. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa inštitútu nemá dobre určené priority výstavby úsekov, keď menej potrebné uprednostňuje na úkor dôležitejších.

So zámerom zvýšiť informovanosť verejnosti v tejto oblasti INEKO pripravil interaktívnu mapu o pripravovaných, ako aj o rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest. Informácie sa týkajú vyše osemdesiatich úsekov v príprave s odhadovanými nákladmi viac ako dvadsať miliárd eur. Po kliknutí na konkrétny úsek na mape (na stránke cesty.ineko.sk) sa objavia základné údaje o lehote výstavby, dĺžke úsekov, tunelov a mostov, odhadovaných nákladoch a prínosoch, ako aj o priebehu projektovej prípravy či intenzite cestnej dopravy.

Vzniku interaktívnej mapy o diaľniciach predchádzal podrobný monitoring tendrov na výstavbu diaľnic, ako aj ich prípravy a tiež získavanie rôznych údajov. "Za dva roky, čo sme si pozerali tieto dáta, sme prišli na dve zásadné zistenia. Prvé zistenie je, že väčšina plánovaných úsekov a ich termíny dokončenia, čo sa týka prípravy, ale aj samotnej výstavby, nie sú reálne," povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Z hľadiska spôsobu plánovania a prípravy týchto úsekov je podľa neho veľmi smutné, že väčšina termínov ich prípravy a dokončenia nezodpovedá realite. Upozornil, že výstavba väčšiny úsekov je plánovaná do roku 2027 a potom by sa mala utlmiť.

"Druhé dôležité zistenie, na ktoré sme prišli pri analýze dát je, že podľa nášho názoru NDS nemá správne nastavené priority pri výstavbe jednotlivých úsekov," pokračoval Goliaš. "Často uprednostňuje úseky, kde intenzita dopravy nie je taká naliehavá, vysoká a naopak, neuprednostňuje a zanedbáva úseky, kde naliehavosť je veľmi vysoká," uviedol šéf INEKO.

Prípravu interaktívnej mapy diaľnic zdôvodnil rozsiahlym objemom údajov a snahou objektívne informovať verejnosť o príprave výstavby plánovaných úsekov. "Myslíme si, že takýmto prehľadným spôsobom, keď zobrazíme dáta o úsekoch, tak sa nám podarí prispieť k vyvolaniu verejnej diskusie o tom, ako máme plánovať prípravu výstavby jednotlivých úsekov a ako má verejnosť získať objektívne informácie o tom, kedy môže naozaj čakať reálne dokončenie týchto úsekov," povedal riaditeľ INEKO Peter Goliaš. Verejná diskusia o tom je podľa neho veľmi skreslená, ľudia nedostávajú správne informácie a vyvolávajú sa nereálne očakávania o dokončení konkrétnych úsekov. "Vo väčšine prípadov sú tie očakávania príliš optimistické, realita bude oveľa horšia," dodal.