
Hoci je trend digitalizácie rastúci, slovenské malé a stredné podniky v digitalizácii zaostávajú a stále zápasia s nedostatkom zdrojov a odborných zručností svojich zamestnancov. Vyplýva to z prieskumu pre Združenie inteligentného priemyslu (Industry4UM), ktorého sa zúčastnilo 99 respondentov. Svoju digitalizačnú stratégiu napĺňa 32 % priemyselných podnikov. Medziročne je to podľa združenia nárast o päť percentuálnych bodov. Rovnako ako v roku 2023 necelá štvrtina podnikov (23 %) s digitalizáciou ešte nezačala. „Vývojový trend digitalizujúcich podnikov už niekoľko rokov po sebe vykazuje optimistické signály.
Hoci priemysel musí v digitálnej transformácii zrýchliť tempo, aktuálne údaje naznačujú zdravý a perspektívny vývoj,“ uviedol člen predsedníctva združenia Martin Morháč. Prekážkami v digitálnej transformácii podnikov sú podľa 60 % respondentov finančné obmedzenia. Chýbajúce digitalizačné zručnosti zamestnancov uviedlo v prieskume 39 % opýtaných. Spolu s nedostatočným riadením zmien zo strany vedenia (38 %) a absenciou lídrov digitalizácie v podnikoch (35 %) zdôrazňujú potrebu zamerania sa na vzdelávanie, strategický manažment a leadership. Podniky by v digitalizácii povzbudila vyššia dostupnosť financií (71 %) a príklady úspešných aplikácií (54 %). Z výsledkov prieskumu vyplýva, že zvyšovanie zručností je pre podniky kľúčovou výzvou.

Prečítajte si tiež
Pokles akcií amerických AI firiem môže byť pre investorov šancou aj rizikom
Nedostatok kvalifikovaných odborníkov je najvýraznejší v oblasti umelej inteligencie (59 %), programovania (36 %) a dátovej analýzy (35 %). Prieskum taktiež ukázal, že väčšie podniky a firmy so zahraničným kapitálom investujú do rozvoja zamestnancov významne viac. Podniky sa zameriavajú predovšetkým na digitalizáciu interných procesov, priamo ovplyvňujúcich výrobný reťazec, podporné oblasti digitalizujú menej. Výrobné procesy digitalizuje 55 % firiem, logistiku 47 %, údržbu 34 % a predvýrobu 33 %. „Z pohľadu externých procesov sú hlavnými prioritami digitalizácie komunikácia so zákazníkmi a s dodávateľmi či externou logistikou. Naopak, oblasti ako údržba a podpora predaja sú vnímané ako menej významné,“ uzavrelo združenie.