Koniec politickej reklamy na Facebooku a Instagrame? Meta zvažuje v Európe radikálny krok

Americká internetová spoločnosť Meta zvažuje zákaz politickej reklamy na svojich platformách v Európe. Dôvodom sú obavy, že jej platformy, ako sú sociálne siete Facebook a Instagram, nebudú schopné vyhovieť pripravovanej regulácii digitálnej politickej reklamy v Európskej únii. Informoval o tom vo štvrtok list Financial Times (FT) s odvolaním sa na zdroje oboznámené s internými diskusiami v podniku.

Regulátori EÚ pripravujú nové pravidlá, ktoré majú veľké internetové podniky prinútiť k poskytovaniu viac informácií o politických zoskupeniach, ktoré stoja za internetovými reklamnými kampaňami, a o tom, na ktorých užívateľov sa tieto kampane zameriavajú. Spoločnosť Meta sa podľa zdrojov obáva, že definícia politickej inzercie bude v rámci týchto pravidiel taká široká, že pre ňu bude jednoduchšie odmietať všetky platené politické kampane.

Za úvahami spoločnosti Meta o zákaze politickej reklamy na platformách ako Facebook a Instagram v Európe podľa zdrojov stojí aj to, že užívateľov takýto obsah prevažne nezaujíma a že politická inzercia tvorí len malú časť celkových príjmov podniku. Podľa výskumnej skupiny Insider Inteligencia predstavovali v rokoch 2019 až 2020 príjmy Mety z politickej inzercie v Spojených štátoch necelých 800 miliónov dolárov, čo bolo menej ako jedno percento celkových príjmov podniku z inzercie.

Čaká sa na definíciu politickej inzercie

Zdroje upozorňujú, že rokovania lídrov Mety o zákaze politickej reklamy na platformách v Európe stále pokračujú a že niektorí predstavitelia sa stavajú proti takémuto zákazu. Konečné rozhodnutie by podľa zdrojov malo padnúť, akonáhle EÚ stanoví definíciu politickej inzercie podliehajúcej novej regulácii, píše list Financial Times.

Internetové platformy vrátane facebooku sa v dôsledku prezidentských volieb v USA v roku 2016 stali terčom kritiky pre nedostatočný boj proti dezinformáciám. Šéf spoločnosti Meta Mark Zuckerberg v tejto súvislosti odmietol overovanie pravdivosti tvrdenia v politickej inzercii s tým, že súkromné firmy by nemali hrať úlohu „arbitra pravdy“. Meta však začala pozastavovať politickú reklamu pred významnými voľbami a počas ich konania, a to napríklad v prípade prezidentských volieb v USA v roku 2020, upozornil denník Financial Times.

Viac o téme: Európska únia EÚ , Facebook , Instagram , Meta Platforms , reklama , zákaz

Súvisiace články

Aktuálne správy