Slováci v roku 2025 nakupujú inak: Prečo sa mení spotrebiteľské správanie?

Rok 2025 priniesol na Slovensko zásadné zmeny v zdanení tovarov a služieb. Vyššia DPH, nové spotrebné dane a rastúce ceny vedú Slovákov k uťahovaniu opaskov a prehodnocovaniu nákupných rozhodnutí. Spolu so zdražovaním sú tu aj ďalšie faktory, ktoré nás nútia nakupovať iným spôsobom.

Vyššie dane, vyššie ceny, zahraničné nákupy

Prvý januárový deň roku 2025 priniesol Slovákom nemalé prekvapenie v podobe zvýšenej sadzby DPH. Základná sadzba poskočila z 20 % na 23 %, čo pocítili zákazníci pri väčšine nákupov.

Dve nové znížené sadzby 19 % a 5 % síce podporili dostupnosť vybraných potravín, liekov či kníh, no celkový nárast cien je badateľný naprieč všetkými segmentmi.

Zdražovanie umocnili aj ďalšie daňové opatrenia. Spotrebná daň sa dotkla bezdymových tabakových výrobkov – nikotínových sáčkov, žuvacieho i šnupacieho tabaku a zahrievaného tabaku.

Prečítajte si aj: Fajčenie je vo svete pod čoraz väčším drobnohľadom: Kam zájdu zákony?


Okrem nich si priplatíme aj za sladené nealko nápoje, bankové transakcie či batožinu pri leteckej doprave. Niet divu, že mnoho Slovákov začalo hľadať úspory za hranicami.

Nákupy v zahraničí môžu ohroziť pohraničných obchodníkov i štátny rozpočet

Podľa prieskumu agentúry SCIO až 27,3 % Slovákov nakupuje v zahraničí pravidelne a ďalších 38,7 % aspoň raz ročne. Takmer polovica opýtaných plánuje svoje zahraničné nákupy ešte zvýšiť práve kvôli vyššej DPH.

Poľsko, Maďarsko či Rakúsko lákajú nielen nižšími cenami, ale aj širším sortimentom. Slovenským obchodníkom, a najmä tím v pohraničných oblastiach uniknú tržby a štátnemu rozpočtu dane.

Lacnejšie alternatívy a menej zbytočností 

S rastúcimi nákladmi na život prirodzene prichádza snaha ušetriť. Slovenskí spotrebitelia preto hľadajú cenovo dostupnejšie alternatívy svojich obľúbených produktov, z čoho profitujú diskontné reťazce a privátne značky.

Ľudia porovnávajú ceny viac ako kedysi, čakajú na zľavy a kupujú iba to, čo naozaj potrebujú. Popularitu si čoraz viac získavajú aj lokálne a ručne vyrábané produkty, komunitné výmeny oblečenia či potravín, aby sa predišlo plytvaniu.

Umelá inteligencia

Medzi hlavné faktory ovplyvňujúce nakupovanie patrí i umelá inteligencia. Stále lepšie totiž dokáže analyzovať správanie spotrebiteľov a predhadzovať im personalizované odporúčania online. Do popredia sa dostáva i nakupovanie cez sociálne siete Instagram a TikTok, ktoré sú už plnohodnotými predajnými kanálmi s jednoduchými nákupnými funkciami.

Technológie nám pomáhajú robiť informovanejšie rozhodnutia, objavovať nové produkty a nakupovať pohodlnejšie. No spolu s daňovou záťažou zároveň predstavujú väčšiu výzvu pre tradičný maloobchod i bežných ľudí.

Viac o téme: PR článok

Súvisiace články

Aktuálne správy