PRIESKUM Umelú inteligenciu pravidelne využívajú viac ako tri štvrtiny českých a slovneských e-shopov

Umelú inteligenciu (AI) pravidelne využívajú viac ako tri štvrtiny českých a slovenských prevádzkovateľov e-shopov. Najčastejšie im pomáha s marketingom, ale tiež odpovedať zákazníkom, spravovať objednávky alebo analyzovať dáta. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GoPay. Zapojilo sa doneho 248 podnikateľov, ktorí majú väčšinou menší tím najviac piatich ľudí. Tri pätiny z nich prevádzkujú klasický e-shop s fyzickým tovarom.

AI používa každý deň 41 percent obchodníkov, ďalších 36 percent niekoľkokrát týždenne. Zhruba 15 percent opýtaných uviedlo, že umelú inteligenciu využijú párkrát do mesiaca a približne sedem percent len príležitostne. Najčastejšie používanými nástrojmi sú ChatGPT, Gemini a ďalšie generátory textu, nasledujú grafické nástroje ako Canva AI alebo Midjourney.

Takmer 45 percent opýtaných uviedlo, že im AI šetrí jednu až päť hodín týždenne. Bezmála 14 percent podnikateľov uvádza ušetrenie šesť až desať hodín týždenne, a desať percent dokonca viac ako desať hodín týždenne. „Pre malých e-shopárov, ktorí pracujú sami alebo s malým tímom, je AI zrýchľovač. Pomáha im byť efektívnejší tam, kde si predtým museli vybrať: Buď niečo neurobiť vôbec, alebo to odložiť,“ uviedol Ján Vodička z GoPay.

Ak sa obchodníci umelej inteligencii vyhýbajú, je to najčastejšie kvôli tomu, že nemajú čas sa s ňou učiť alebo jej nerozumejú. Iní zatiaľ nevidia priamy prínos pre svoj odbor, prípadne majú obavy z technických alebo etických komplikácií.

Za slabiny AI označuje 49 percent opýtaných nedostatočnú dôveru v jej výsledky, zložitosť napojenia na systémy vidí ako problém 46 percent obchodníkov a chýbajúce praktické ukážky, ako AI použiť v ich konkrétnom odbore, sú problémom pre 44 percent z nich. Niektorí by privítali lepšiu podporu češtiny, iní si nie sú istí právnymi dopadmi výstupov. Časť opýtaných tiež priznala, že by ocenili jednoduchšie ovládanie a prístupnejšiu cenovú politiku niektorých nástrojov.

Takmer polovica obchodníkov očakáva, že AI zrýchli a spresní prácu, ale ľudský faktor zostane nenahraditeľný. Pre štvrtinu obchodníkov je AI šancou zbaviť sa rutiny a venovať sa stratégii. A iba dve percentá opýtaných považujú AI za preceňovanú bublinu.

Viac o téme: Česko , e-shopy , prieskum , Slovensko , umelá inteligencia AI

Súvisiace články

Aktuálne správy