Ideme po cene a kvalite: Podpora domácich výrobcov či ekológia spotrebiteľov na Slovensku momentálne príliš nezaujíma

Slováci sa v obchodoch riadia prioritne cenou. Pozerajú taktiež na kvalitu a trvanlivosť, podpora slovenských výrobcov či ekológia nás však pri výbere produktov zaujíma už menej. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti ResSOLUTION Group pre web oPeniazoch.sk, v ktorom respondenti odpovedali na to, aké sú ich aktuálne priority pri spotrebiteľskom správaní.

Rastúce ceny a dlhodobo vysoká inflácia majú vplyv aj na naše spotrebiteľské správanie. Aj tento faktor môže byť príčinou prečo sa Slováci pri výbere tovarov pozerajú najmä na cenovky. Práve cena je totiž rozhodujúcim faktorom až podľa 40,9 percenta opýtaných v internetovom prieskume spoločnosti ResSOLUTION Group pre web oPeniazoch.sk, ktorého sa koncom apríla zúčastnilo 508 respondentov starších ako 15 rokov.

Na ceny sú pritom pri 44 percentách o niečo citlivejšie ženy, zatiaľ čo pre mužov je cena rozhodujúcim faktorom iba pri 37,8 percentách. Výsledky tiež ukázali, že na ceny viac pozerajú ľudia na východe Slovenska, ako na západe. Kým na západnom Slovensku je cena rozhodujúcim faktorom pre 37 percent opýtaných, na východnom Slovensku to bolo až 47,7 percenta. Cenová politika je pri spotrebiteľskom správaní menej podstatná pre ľudí s vysokoškolským vzdelaním, hlavná priorita je to iba pre 28,7 percenta.

Kvalita víťazí len vo veľkých mestách a pri vysokoškolsky vzdelaných

Druhou najpodstatnejšou kategóriou je pri našom spotrebiteľskom správaní, kvalita a trvanlivosť. Ako rozhodujúci faktor ju označilo 34,6 percent respondentov. Kvalita produktov je podstatná najmä pre vysokoškolských absolventov, ktorí označili túto kategóriu pri 40,3 percentách najčastejšie.

Vysokoškolsky vzdelaní ľudia a obyvatelia veľkomiest boli pritom jediné dve sledované skupiny, ktoré primárne uprednostnili kvalitu a trvanlivosť výrobkov pred nízkou cenou. Naopak kvalita zaujíma najmenej mladých ľudí medzi 18 a 34 rokom života, ktorí označili túto kategóriu ako prioritu v 30,7 percentách.

Slovenské či miestne výrobky pre nás nie sú priorita

Pôvod výrobkov či podpora miestnych farmárov a poľnohospodárov nie je pre väčšinu Slovákov priorita. Ako rozhodujúci faktor ju označilo iba 11,9 percenta opýtaných. Podpora miestnych výrobcov je podstatná len pre malú časť skupiny mladých, ktorí označili túto kategóriu ako prioritnú iba v 8,1 percentách prípadov. Sekunduje im aj východné Slovensko so 7,8 percentami.

Z prieskumu taktiež vyplýva, že kategórie ako etická výroba a obchod, či ekologická udržateľnosť a environmentálny vplyv, u Slovákov pri nákupe tovarov príliš nezavážia. Aj tento výsledok len podporuje dlhodobý trend že Slováci sú v tomto smere menej citlivý ako obyvatelia západného sveta. Spomenuté kategórie neboli v žiadnej zo sledovaných skupín prioritou ani pre 5 percent opýtaných.

Faktom však je, že spotrebiteľské správanie na Slovensku aktuálne výrazne ovplyvňujú vysoké ceny. Inflácia sa drží stále na vysokých úrovniach a podľa posledných dostupných údajov Štatistického úradu SR v marci dosiahla 14,8 %. Ďalšie makroekonomické údaje pritom ukazujú, že Slováci čoraz viac šetria. Okrem čoraz častejšieho sledovania cenoviek, ako ukázal aj aktuálny prieskum, celkovo uťahujú svoje opasky.

Potvrdili to nedávno zverejnené údaje o tržbách v slovenskom maloobchode, ktoré podľa Štatistického úradu SR v marci medziročne klesli až o 6 percent. Bol to najväčší prepad v odvetví od februára 2021. „V nasledujúcom období očakávame ďalšie klesanie reálnej spotreby domácností, ktoré sa prejaví ďalšími poklesmi tržieb v niektorých druhoch maloobchodu, ale aj v službách. Nominálne môžu síce spotreba a tržby v maloobchode rásť, ale tento rast nebude stíhať za infláciou," komentoval tieto dáta analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš.

Viac o téme: ceny , inflácia , nakupovanie , prieskum , ResSOLUTION Group , spotrebitelia , spotrebiteľské ceny

Súvisiace články

Aktuálne správy