Útoky na lode v Červenom mori zvyšujú náklady európskych pražiarní kávy

Útoky jemenských povstalcov na obchodné lode v Červenom mori zvyšujú náklady pre európske pražiarne kávy. Tieto náklady by sa však zatiaľ na spotrebiteľov presunúť nemali. Informovala o tom agentúra Reuters, ktorá sa odvolala na informácie analytikov a obchodníkov s kávou. Sadzby za námornú prepravu na trase Ázia – Európa vzrástli v dôsledku útokov na obchodné lode v Červenom mori zhruba o 150 % a dodávka kávových zŕn do Európy od kľúčových dodávateľov kávy Robusta, ako sú Vietnam a Indonézia, sa predĺžila až o tri týždne.

Veľký počet obchodných lodí sa totiž z najkratšej trasy na dodávku tovaru, ktorú predstavuje trasa vedúca cez Červené more, Suezský prieplav a Stredozemné more, presunul na bezpečnejšiu, avšak podstatne dlhšiu trasu okolo Mysu Dobrej nádeje na juhu Afriky. Mnohé európske pražiarne sa preto snažia hľadať alternatívy a nahrádzajú dovoz z juhovýchodnej Ázie zvýšeným dovozom suroviny z iných krajín, ako sú napríklad Uganda a Brazília. Výsledkom je zvýšenie regionálnych cien kávy v týchto krajinách, čo sa opäť odráža na nákladoch pre európske pražiarne.

Situácia komplikuje život aj dodávateľom

Situácia komplikuje život aj dodávateľom kávových zŕn z juhovýchodnej Ázie. „Zaznamenali sme pokles objednávok z Európy. Veľmi nás to znepokojuje. Za normálnych okolností totiž v tomto období export našej kávy dosahuje maximum,“ povedal zástupca jedného z najväčších vietnamských vývozcov kávy, ktorý si neželal byť menovaný. Dodal, že každý rok smeruje do Európy z tejto firmy zhruba 60 % kávy. Napriek rastúcim nákladom pražiarní obchodníci ani analytici z komoditného trhu nepredpokladajú, že by pražiarne presunuli v najbližšom období svoje náklady na spotrebiteľov.

Dôvodom je silná cenová konkurencia maloobchodných reťazcov. Obchodníci s kávou sa neobávajú ani toho, že by narušenie lodnej prepravy v Červenom mori mohlo zasiahnuť do cien kávy Robusta v dlhodobom meradle. Ako povedal jeden z obchodníkov, prípadné výpadky v dodávkach môžu mať vplyv na ceny kávy krátkodobo, nie však v strednodobom a dlhodobom horizonte. Káva na trhu je, iba je potrebné počkať na jej dovoz, dodal.

Maersk problémy odhaduje na „najmenej niekoľko mesiacov“

Generálny riaditeľ dánskej lodnej spoločnosti Maersk Vincent Clerc odhaduje, že prerušenie globálnej lodnej dopravy v Červenom mori pre útoky jemenských húsíov bude trvať „najmenej niekoľko mesiacov“. Informujú o tom na základe správy Reuters. Maersk a ďalšie veľké lodné spoločnosti nariadili stovkám svojich plavidiel, aby sa vyhýbali Červenému moru. A poslali ich na dlhšiu trasu okolo Afriky v reakcii na útoky jemenských militantov podporovaných Iránom.

„Pre nás to bude znamenať dlhšie tranzitné časy a pravdepodobne narušenie dodávateľského reťazca aspoň na niekoľko mesiacov. Dúfajme, že kratšie, ale mohlo by to byť aj dlhšie, pretože je tak nepredvídateľné, ako sa táto situácia vyvíja,“ povedal Clerc na Svetovom obchodnom fóre (WEF) v Davose. Sadzby za prepravu sa od začiatku decembra viac ako zdvojnásobili, podľa svetového kontajnerového indexu námornej konzultačnej spoločnosti Drewry. Zdroje z poisťovníctva uviedli, že aj náklady na poistné za dodávky cez Červené more v dôsledku vojnového rizika rastú.     

Bankoví manažéri sa zase obávajú, že kríza v Červenom mori môže vytvoriť inflačné tlaky, ktoré by v konečnom dôsledku mohli oddialiť alebo zvrátiť znižovanie úrokových sadzieb. „Je to jedna z najdôležitejších tepien globálneho obchodu a globálnych dodávateľských reťazcov,“ upozornil Clerc. Generálny riaditeľ saudskoarabského ropného gigantu Aramco Amin Násir zase upozornil, že globálne trhy s ropou sa v krátkodobom horizonte vyrovnajú s prerušením dopravy cez Červeného mora. Ale dlhodobé útoky húsíov na lode by viedli k nedostatku tankerov v dôsledku dlhších plavieb a oneskorenia dodávok.

V decembri vznikla koalícia pod vedením USA, ktorá má zabezpečiť komerčnú dopravu v Červenom mori. Americké a britské sily minulý týždeň začali nálety na vojenské ciele húsíov v Jemene v odvete za ich útoky na lodnú dopravu. Americká armáda tento týždeň podnikla ďalšie údery. Húsíovia tvrdia, že ich akcie sú prejavom solidarity s Palestínčanmi v Pásme Gazy. Zasiahli však aj globálny obchod, keďže mnohé lodné spoločnosti presmerovali svoje plavidlá na dlhšiu cestu okolo Afriky. Podľa odhadu spoločnosti Ovrsea sa tak cesta medzi Áziou a Európou predĺži v priemere o desať až dvadsať dní.

Viac o téme: Červené more , Európa , káva , loď , náklady , Suezský prieplav , útok

Súvisiace články

Aktuálne správy