
Slovenskí motoristi sú k elektromobilom zatiaľ skeptickí. Čísla hovoria jasnou rečou. Podiel elektromobilov na celkových predajoch áut je u nás v porovnaní s európskym priemerom alarmujúco nízky. Slovensko sa v porovnaní zaregistrovaných elektrických áut umiestnilo na úplnom konci rebríčka európskych krajín.
Trend prechodu od spaľovacích motorov k elektrickým autám sa postupne rozširuje vo viacerých krajinách. V roku 2023 bolo v celej Európskej únii zaregistrovaných vyše 1,5 milióna nových elektromobilov. Ako ďalej vyplýva z údajov Inštitútu pre stratégie a analýzy, ktorý je analytickou jednotkou na Úrade vlády SR, elektrické autá tvorili takmer 15 percent všetkých nových vozidiel.
-
Dôchodky zatínajú do rozpočtu čoraz väčšiu sekeru: Nové čísla ukazujú prudký rast nákladov na ich vyplácanie!
-
Zomrel známy miliardár a duchovný vodca sekty: Najdrahšie kúsky jeho majetku boli skutočné unikáty!
-
Štát chce od ľudí vybrať milióny: Skončí predaj dlhopisov úspechom alebo fiaskom? (prieskum)
Vývoj v jednotlivých krajinách je však rôzny. Slovensko pritom v medzinárodnom porovnaní skončilo na úplnom konci zoznamu hodnotených krajín. V severských štátoch EÚ dosahuje podiel elektrických áut viac ako dvojnásobok oproti priemeru EÚ. Najnižšie podiely, a to pod 3 percentami, mali Slovensko a Chorvátsko.
Čo môže podľa vás ľudí odrádzať od kúpy elektrického auta?
„Najvyšší, vyše tretinový, podiel novoregistrovaných elektromobilov v EÚ malo Švédsko (39 percent), ďalej Dánsko a Fínsko. V rámci Európy je lídrom Nórsko s podielom nad 80 percent,“ uvádzajú analytici ISA.
Dánsko a Fínsko mali najvyšší medziročný nárast nových elektromobilov o viac ako 15 percentuálnych bodov. Oba štáty podporujú rozvoj elektromobility cez podporné a dotačné opatrenia.
Z pohľadu registrácie nových elektromobilov aj plugin hybridov vedie Nórsko a na chvoste je Poľsko. Počet registrácií medziročne klesol v Nemecku.
Analytici Inštitútu pre stratégie a analýzy pripomínajú, že EÚ si v roku 2020 stanovila cieľ mať do roku 2030 aspoň 30 miliónov vozidiel s nulovými emisiami (vrátane nákladných). Vtedy ich bolo 1,2 milióna, čiže len 4,2 percenta z cieľa. Aktuálne ich je podľa prepočtov ISA a údajov Eurostatu vyše 5 miliónov, čiže necelých 17 percent zo stanoveného cieľa.