Prežijú európske automobilky? Toto má podľa Bruselu zabezpečiť ich konkurencieschopnosť!

Európsky automobilový priemysel sa ocitá na rázcestí. Technologický pokrok, tlak na dekarbonizáciu a rastúca konkurencia zo zahraničia nútia odvetvie k rýchlej transformácii. Európska komisia preto predstavila akčný plán, ktorý má zabezpečiť, aby európske automobilky zostali konkurencieschopné a aby napredovali inovácie v oblasti čistej mobility.

Európska komisia na svojom webe zverejnila rozsiahly dokument s otázkami a odpoveďami k akčnému plánu na podporu inovácií, udržateľnosti a konkurencieschopnosti v automobilovom priemysle. Plán je zameraný na päť kľúčových priorít:

  1. inovácie a digitalizácia,
  2. prechod na čistú mobilitu,
  3. zabezpečenie konkurencieschopnosti a odolnosti dodávateľského reťazca,
  4. zlepšovanie zručností a riešenie sociálneho rozmeru,
  5. zaručenie rovnakých podmienok a konkurencieschopného podnikateľského prostredia.

Prinášame vám prehľad tých najdôležitejších zmien, ktoré môžu v najbližších rokoch ovplyvniť celú Európu, a teda aj Slovensko.

Investície do výroby batérií a zabezpečenie dodávateľských reťazcov

Jedným z kľúčových opatrení je posilnenie európskej výroby batérií. Komisia poskytne 1,8 miliardy eur na vytvorenie stabilného a konkurencieschopného dodávateľského reťazca surovín pre batérie. Cieľom je zníženie strategickej závislosti Európy od dovozu a podpora domácej výroby.

Okrem toho Komisia vytvorí subjekt pre prístup k surovinám pre batérie, ktorý pomôže výrobcom získať nevyhnutné suroviny za výhodnejších podmienok. Plán tiež ráta so zrýchleným povoľovacím procesom pre rafinériu materiálov na batérie a so zvýšenou podporou recyklácie batérií, čím sa zlepší obehové hospodárstvo v sektore.

Flexibilnejšie emisné normy a podpora elektromobility

Komisia si uvedomuje výzvy spojené s plnením emisných noriem CO₂. Preto navrhuje flexibilnejší mechanizmus plnenia cieľov – automobilky budú môcť spriemerovať svoje emisie za obdobie rokov 2025 – 2027, čím získajú viac priestoru na prispôsobenie výroby. Celkové ambície v oblasti emisií sa však nemenia a cieľ nulových emisií pre nové osobné autá od roku 2035 zostáva v platnosti.

Využili by ste sociálny lízing na prenájom vozidla s nulovými emisiami?

Zároveň sa očakáva zvýšená podpora predaja vozidiel s nulovými emisiami. Komisia plánuje zaviesť systémy sociálneho lízingu, ktoré umožnia dostupnejší prenájom elektrických vozidiel pre širšiu verejnosť. Členské štáty budú motivované vytvoriť daňové úľavy a dotácie na podporu prechodu na elektromobilitu.

Európska aliancia pre autonómne a prepojené vozidlá

S cieľom získať technologické líderstvo v oblasti autonómnych a prepojených vozidiel vznikne Európska aliancia prepojených a autonómnych vozidiel. Tento projekt bude zahŕňať výrobcov, vývojárov softvéru a regulačné orgány, pričom cieľom je vývoj európskeho softvéru pre autonómne autá. Komisia plánuje zaviesť testovacie regulačné prostredia („sandboxy“), ktoré umožnia bezpečné testovanie nových technológií v reálnych podmienkach.

Podpora pre autonómne vozidlá sa prejaví aj zjednodušením schvaľovacích procesov – už v roku 2025 sa umožní homologizácia pre vozidlá s automatizovaným parkovacím systémom a v roku 2026 sa rozšíri na ďalšie prípady využitia, ako napríklad autonómne nákladné vozidlá.

Modernizácia nabíjacej infraštruktúry a podpora vodíkových technológií

Prechod na čistú mobilitu nie je možný bez dostatočnej infraštruktúry. Komisia preto vyčlení 2,2 miliardy eur na rozvoj nabíjacích staníc a infraštruktúry pre alternatívne palivá. Špeciálny dôraz sa kladie na budovanie rýchlonabíjacích bodov pre ťažké nákladné vozidlá a rozšírenie vodíkovej infraštruktúry.

Vodíková čerpacia stanica pri príležitosti spustenia skúšobných jázd vodíkového autobusu v Trnave. Foto: TASR

EÚ chce tiež zjednodušiť povoľovacie procesy na výstavbu nabíjacích staníc a podporiť inteligentné nabíjanie, ktoré umožní využívať variabilné ceny elektriny a zlepšiť stabilitu siete.

Ochrana trhu a rovnaké podmienky pre všetkých hráčov

Rastúca konkurencia zo strany čínskeho a amerického automobilového priemyslu vytvára tlak na európske automobilky. Európska komisia preto oznámila, že bude dôraznejšie využívať obchodnú ochranu, vrátane antisubvenčných opatrení voči výrobcom, ktorí zneužívajú nekalé praktiky. Rovnako sa plánuje prísnejšia kontrola zahraničných investícií do európskeho automobilového priemyslu, aby sa predišlo technologickej závislosti od zahraničných spoločností.

Podpora pracovných miest a rozvoj zručností

Prechod na elektromobilitu a digitalizáciu so sebou prináša zmeny na trhu práce. Komisia preto posilní podporu pre rekvalifikáciu zamestnancov, ktorí môžu byť ohrození stratou pracovných miest. Financovanie na tieto programy bude zabezpečené prostredníctvom Európskeho sociálneho fondu plus (ESF+) a Európskeho fondu na prispôsobenie sa globalizácii (EGF).

Zároveň sa vytvorí Európske stredisko pre monitorovanie spravodlivej transformácie, ktoré bude sledovať situáciu na pracovnom trhu a navrhovať opatrenia na zmiernenie negatívnych dopadov prechodu na udržateľnú mobilitu.

Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu

Nový akčný plán Európskej komisie predstavuje komplexnú stratégiu na posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Kombináciou investícií do výskumu, podpory výroby batérií, rozvoja autonómnych vozidiel, posilnenia nabíjacej infraštruktúry a ochrany domáceho trhu chce udržať svoju pozíciu lídra v oblasti inovácií a udržateľnej mobility.

Zásadnou výzvou ostáva rovnováha medzi ekologickými cieľmi a ekonomickou realitou. Prijatie flexibilných opatrení v oblasti emisných noriem a vytvorenie efektívnych podporných mechanizmov pre spotrebiteľov aj priemysel ukáže, či Európa dokáže zvládnuť túto transformáciu bez straty konkurencieschopnosti a zároveň prispieť k boju proti klimatickým zmenám.

Viac o téme: automobilky , automobilový priemysel , elektromobilita , emisné normy , Európa , Európska komisia , Európska komisia EK , mobilita

Súvisiace články

Aktuálne správy