Prepad hospodárstva alebo tisíce nových pracovných miest: Ako zvládne slovenský autopriemysel prechod na elektromobilitu?

, Redakcia

Slovensko stojí pred veľkou výzvou. Pilier jeho priemyslu, ale aj celého hospodárstva, sa totiž musí prispôsobiť novým podmienkam. Ak automobilová výroba prechod na elektromobilitu nezvládne, môže Slovensko čeliť aj výraznému prepadu hospodárstva. Ak naopak uspeje, môže to znamenať aj tisíce nových pracovných príležitostí, píše Deutsche Welle.

Pre Slovensko je automobilový priemysel absolútne kľúčovým sektorom ekonomiky. Ako vo svojom článku pripomína Deutsche Welle, automotive sa totiž podieľa na hrubom domácom produkte krajiny až 13 %. Pre porovnanie, v ďalšej automobilovej veľmoci v Nemecku je tento podiel 5-percentný.

Viac ako desatina slovenského hospodárstva pritom aktuálne stojí pred obrovskou výzvou, ako zvládne prechod z výroby automobilov poháňaných tradičnými spaľovacími motormi k elektromobilite. Automobily zo Slovenska totiž smerujú najmä do Európskej únie, ktorá od roku 2035 povolí predávať už iba bezemisné vozidlá.

Obrovský vplyv na celé hospodárstvo

Ak Slovensko prechod na elektromobilitu nezvládne, hospodárstvo sa v najhoršom scenári scvrkne o 10 %. Naopak, ak bude úspešné, prechod na elektromobilitu môže priniesť dodatočných až 8000 pracovných miest, cituje Deutsche Welle prognózy think tanku Globsec.

Najväčšia automobilka na Slovensku Volkswagen Slovakia začala elektromobily vyrábať už v roku 2013. V roku 2021 výroba modelu e-up! predstavovala necelých 14 celkovej celkovej produkcie bratislavskej fabriky, ktorá okrem toho vyrába aj hybridné modely, stále však gro jej produkcie stojí na spaľovacích motoroch.

Výroba elektromobilu Volkswagen e-up v bratislavskom závode automobilky Volkswagen. Foto: TASR

Analytik Radovan Ďurana z inštitútu INESS pritom podľa Deutsche Welle upozorňuje, že nemecký koncern sa môže jednoducho rozhodnúť napokon elektromobily vyrábať napríklad v domácom Nemecku. Volkswagen pritom už v súčasnosti svoje elektrické automobily ID.3 a ID.4, ako aj ich kľúčové komponenty, vyrába vo svojich nemeckých fabrikách. Dôležité bude, čo automobilkám bude dávať ekonomický zmysel, tvrdí analytik.

Pozitívne signály: Volvo a InoBat

Pozitívnym signálom pre slovenské hospodárstvo je v tomto smere rozhodnutie automobilky Volvo, ktorá sa rozhodla na východe Slovenska vybudovať novú fabriku čisto na výrobu elektrických vozidiel. Od roku 2026 má v pláne pri Košiciach vyrábať až 250 000 elektrických vozidiel ročne.

Slovenský automobilový sektor veľké nádeje vkladá aj do projektu výroby batérii spoločnosti InoBat. Tá avizuje, že už iba čaká na výrobné zariadenia z Číny a v roku 2024 by už chcela batérie naplno vyrábať. Tento projekt však ešte bude musieť podľa Ďuranu preukázať svoju životaschopnosť a až nasledujúce obdobie tak ukáže, či bude úspešný alebo nie.

Budúcnosť automobilového sektora, kľúčovej súčasti slovenského hospodárstva, tak ukážu až najbližšie roky. „Slovenský autopriemysel je zatiaľ stále postavený na starej technológii spaľovacích motorov. Výhonkov novej éry vo výrobe automobilov je zatiaľ málo a stále nie sú dostatočné silné, aby udržali krok s lídrami v odvetví,“ dodáva Deutsche Welle.

Viac o téme: automobily , Deutsche Welle , elektromobilita , hrubý domáci produkt HDP , InoBat , makroekonomika , Volkswagen , Volkswagen Slovakia , Volvo Cars , zamestnanosť

Súvisiace články

Aktuálne správy