
Postupujúca elektrifikácia cestnej dopravy predstavuje pre Poľsko príležitosť stať sa európskym centrom elektromobility, uvádza najnovší analytický materiál medzinárodnej poradenskej spoločnosti Kearney. Poľsko už teraz pokrýva väčšinu európskej produkcie lítiovo-iónových batérií pre elektromobily. Podľa expertov má Poľsko potenciál ešte posilniť svoje postavenie v globálnom automobilovom priemysle. Informuje o tom PAP.
Autori správy očakávajú, že napriek oslabeniu verejnej podpory pre dekarbonizáciu bude v EÚ pokračovať energetická transformácia. Lacnejšia energia z obnoviteľných zdrojov a snaha o zníženie závislosti od dovozu fosílnych palív, najmä z Ruska, podporia rast sektora elektromobility. Elektrická energia by mala postupne nahradiť spaľovacie pohony najmä v osobnej doprave, kde sa očakáva, že do roku 2040 sa vozidlá s batériovým pohonom stanú dominantnými.
Podľa Kearney Poľsko už teraz pokrýva 60 percent európskej produkcie lítiovo-iónových batérií pre elektromobily. Vďaka rozvinutému dodávateľskému reťazcu, kvalifikovanej pracovnej sile a trendu presunu výroby bližšie ku konečnému spotrebiteľovi má Poľsko potenciál ešte posilniť svoje postavenie v automobilovom priemysle.
Krajina má podľa expertov predpoklady rozšíriť svoj podiel aj v oblasti výroby komponentov a recyklácie, najmä kovov ako lítium, kobalt, nikel či meď. Príkladom rozvoja má byť nový závod Eneris v meste Žarki v Sliezskom vojvodstve, ktorý má najväčšiu kapacitu recyklácie batérií v Európe. Správa tiež upozorňuje na rastúce možnosti pre poľský medený priemysel a agrosektor v súvislosti s rastúcim dopytom po biopalivách ako prechodnom riešení v nákladnej doprave.