Poľsko pokrýva väčšinu európskej produkcie lítiovo-iónových batérií pre autá

Postupujúca elektrifikácia cestnej dopravy predstavuje pre Poľsko príležitosť stať sa európskym centrom elektromobility, uvádza najnovší analytický materiál medzinárodnej poradenskej spoločnosti Kearney. Poľsko už teraz pokrýva väčšinu európskej produkcie lítiovo-iónových batérií pre elektromobily. Podľa expertov má Poľsko potenciál ešte posilniť svoje postavenie v globálnom automobilovom priemysle. Informuje o tom PAP.

Autori správy očakávajú, že napriek oslabeniu verejnej podpory pre dekarbonizáciu bude v EÚ pokračovať energetická transformácia. Lacnejšia energia z obnoviteľných zdrojov a snaha o zníženie závislosti od dovozu fosílnych palív, najmä z Ruska, podporia rast sektora elektromobility. Elektrická energia by mala postupne nahradiť spaľovacie pohony najmä v osobnej doprave, kde sa očakáva, že do roku 2040 sa vozidlá s batériovým pohonom stanú dominantnými.

Podľa Kearney Poľsko už teraz pokrýva 60 percent európskej produkcie lítiovo-iónových batérií pre elektromobily. Vďaka rozvinutému dodávateľskému reťazcu, kvalifikovanej pracovnej sile a trendu presunu výroby bližšie ku konečnému spotrebiteľovi má Poľsko potenciál ešte posilniť svoje postavenie v automobilovom priemysle.

Krajina má podľa expertov predpoklady rozšíriť svoj podiel aj v oblasti výroby komponentov a recyklácie, najmä kovov ako lítium, kobalt, nikel či meď. Príkladom rozvoja má byť nový závod Eneris v meste Žarki v Sliezskom vojvodstve, ktorý má najväčšiu kapacitu recyklácie batérií v Európe. Správa tiež upozorňuje na rastúce možnosti pre poľský medený priemysel a agrosektor v súvislosti s rastúcim dopytom po biopalivách ako prechodnom riešení v nákladnej doprave.

Viac o téme: elektromobily , lítiovo-iónové batérie , Poľsko , produkcia

Súvisiace články

Aktuálne správy