Kríza vo Volkswagene: Sú v ohrození aj pracovné miesta na Slovensku?

, TASR/red

Najväčšia nemecká automobilka pripustila prepúšťanie ľudí a zatváranie závodov dokonca aj v domácom Nemecku. História si takýto krok Volkswagenu nepamätá. Zamestnanci na Slovensku však môžu zostať zatiaľ pokojní, hovoria predstavitelia spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Volkswagen na Slovensku nebude prepúšťať zamestnancov v bratislavskom a martinskom závode v súvislosti s nedávnym oznámením materskej skupiny o možnom zatváraní závodov vo svete. V utorok to pre TASR uviedla hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.

„Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa pripravujeme na nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne. V tejto súvislosti aj naďalej priebežne prijímame nových zamestnancov, najväčší dopyt je po odborníkoch s elektrotechnickým vzdelaním,“ priblížila hovorkyňa.

Dotkne sa napokon situácia v skupine Volkswagen negatívne aj závodov spoločnosti na Slovensku?

K zatraktívneniu spoločnosti ako zamestnávateľa by mala prispievať aj nová kolektívna zmluva, ktorá je platná od prvého septembra.

Najväčší európsky výrobca automobilov Volkswagen v pondelok (2. 9.) oznámil, že v rámci programu znižovania nákladov vo svojej rovnomennej hlavnej značke už nie je vylúčené zatváranie závodov. Skupina má tiež v úmysle vypovedať dohodu o garancii pracovných miest, ktorá platí od roku 1994 a do roku 2029 vylučuje prepúšťanie nariadené zamestnávateľom.

Pomôže Volkswagenu štát?

V súvislosti s krízou v automobilovej skupine Volkswagen pritom zaznievajú varovania pred pokusmi štátu o záchranu ohrozených podnikov.

„Štát by sa do toho nemal miešať,“ uviedla Veronika Grimmová, profesorka ekonómie a členka poradného orgánu nemeckej vlády známeho ako rada múdrych. Podľa nej má štát určite svoju úlohu, pokiaľ ide o podporu štrukturálnych zmien, ktorými prechádza automobilový priemysel. „Nemyslím si však, že priama záchrana automobilového priemyslu je tou správnou cestou,“ dodala v rozhovore pre utorkové vydanie denníka Rheinische Post.

Značka Volkswagen už roky zápasí s vysokými nákladmi a z hľadiska výnosov výrazne zaostáva za inými značkami koncernu, ako sú Škoda, Seat a Audi. Koncern minulý rok v decembri zverejnil úsporný program, vďaka ktorému by sa mali náklady vo vlajkovej značke do roku 2026 znížiť až o 10 miliárd eur. Realizácia plánu v dôsledku slabého predaja viazne.

Agentúra DPA minulý týždeň citovala zdroje oboznámené s problematikou, podľa ktorých do splnenia cieľa úspor na rok 2024 chýbajú 2 až 3 miliardy eur. Spoločnosť pritom v čase prezentácie plánu tvrdila, že úspory vo výške 4 miliardy eur by sa mali prejaviť už v tomto roku.

Takéto plány si história Volkswagenu nepamätá!

Situácia v skupine je pritom podľa najnovších informácií natoľko kritická, že Volkswagen po prvýkrát vôbec zvažuje aj zatvorenie tovární v Nemecku. To ukazuje na rastúci cenový tlak, ktorému čelia poprední európski výrobcovia automobilov zo strany ázijských rivalov.

Tento plán pritom predstavuje prvý veľký konflikt medzi generálnym riaditeľom Oliverom Blumom a odbormi, ktoré majú vo VW podstatný vplyv. Vedenie koncernu považuje jeden veľký závod na výrobu vozidiel a jeden závod na výrobu komponentov v Nemecku za zastarané, uviedla podniková rada, ktorá sľúbila „tvrdý odpor“. Finančný riaditeľ Arno Antlitz sa spolu so šéfom značky Volkswagen Thomasom Schäferom stretnú so zamestnancami v stredu (4. 9.) ráno.

Volkswagen
Generálny riaditeľ automobilky Volkswagen Oliver Blume. Foto: SITA/AP

Šéfka podnikovej rady Volkswagenu Daniela Cavallová, členka mocného odborového zväzu IG Metall, očakáva, že do rokovaní sa zapojí aj riaditeľ Blume, pričom dodala, že stretnutie bude pre vedenie koncernu „veľmi nepríjemné“. IG Metall zmaril predchádzajúce pokusy o hlbšie zmeny, naposledy v roku 2022, keď z postu generálneho riaditeľa odišiel Herbert Diess.

Analytici v minulosti označili závody Volkswagen v Osnabrücku v Dolnom Sasku a Drážďanoch za potenciálnych kandidátov na zatvorenie. Spolková krajina Dolné Sasko je druhým najväčším akcionárom Volkswagenu a v pondelok podporila jeho reštrukturalizáciu.

Stovky tisíc zamestnancov

Volkswagen má približne 680 000 zamestnancov. Koncern uviedol, že je nútený ukončiť program zabezpečenia pracovných miest, ktorý funguje od roku 1994 a zabraňuje prepúšťaniu, pričom dodal, že všetky opatrenia budú prerokované s podnikovou radou. Podľa IG Metall zabezpečenie pracovných miest sa vzťahuje na závody vo Wolfsburgu, Hannoveri, Braunschweigu, Salzgitteri, Kasseli a Emdene. „Situácia je mimoriadne napätá a nemožno ju prekonať jednoduchými opatreniami na zníženie nákladov,“ uviedol Schäfer vo vyhlásení.

Volkswagen za päť rokov stratil takmer tretinu svojej hodnoty, čo je najhorší výsledok spomedzi veľkých európskych automobiliek. Koncern čelí náročným výzvam v Európe, USA a najmä v Číne, kde domáci výrobcovia elektrických vozidiel na čele s BYD získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Nemecké ministerstvo hospodárstva uviedlo, že manažment Volkswagenu sa musí správať zodpovedne v náročnom trhovom prostredí, ale odmietlo konkrétne komentovať plánované škrty.

Podľa IG Metall rozhodnutie „otrasie základmi“ Volkswagenu, ktorý je najväčším priemyselným zamestnávateľom v Nemecku a najväčším európskym výrobcom automobilov podľa tržieb. Cavallová v rozhovore na intranete Volkswagenu povedala, že vedenie urobilo v uplynulých rokoch „veľa nesprávnych rozhodnutí“, vrátane toho, že neinvestovalo do hybridov alebo nebolo rýchlejšie pri vývoji cenovo dostupných elektromobilov na batérie. Namiesto zatvárania závodov by podľa nej malo predstavenstvo využívať synergie v rámci skupiny a zjednodušiť jej fungovanie.

Viac o téme: Audi , BYD , Lucia Kovarovič Makayová , odbory , Oliver Blume , Porsche , Seat , Škoda , Volkswagen , Volkswagen Slovakia

Súvisiace články

Aktuálne správy