Kofola je návrhom zvýšenia DPH na 21 % doslova šokovaná, uvádza jej riaditeľ

Kofola je vládnym návrhom zvýšenia DPH na nealkoholické nápoje na 21 percent šokovaná. Vo vyjadrení to dnes uviedol generálny riaditeľ Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Zaťaží to podľa neho najmä reštaurácie.

„Návrhom sme šokovaní. Je to kudla do chrbta, ktorú ťažko skúšaný nápojový priemysel naozaj nečakal. Najmä ťaživý bude dopad na reštaurácie, pri ktorých má dôjsť k navýšeniu z desiatich percent na 21 percent. Gastronómia sa ešte stále nespamätala z covidu a energetickej krízy a týmto dostane ďalšiu ranu,“ poznamenal Buryš. Toto rozhodnutie podľa neho navyše po zrušení EET môže v budúcnosti viesť k posilneniu vplyvu šedej ekonomiky.

„Z pohľadu odôvodnenia chystaného kroku vládou je veľmi prekvapujúce preradenie minerálnych vôd do vyššej sadzby. Práve minerálne vody majú totiž preukázateľne pozitívne zdravotné účinky a rozhodne nepatria medzi „nezdravé“ potraviny. Rovnako tam určite nepatria bylinkové čaje alebo napríklad čerstvé šťavy UGO, „uviedol riaditeľ.

Kofola
Ilustračné foto. Foto: Facebook/Kofola

Cieľ obmedziť jednorazové obaly je podľa neho nekompetentné

Argumentáciu ministerstva financií, že cieľom rozhodnutia je obmedziť jednorazové nápojové obaly, označil za úplne nekompetentné. „Výrobcovia dlhodobo aktívne pripravujú zavedenie zálohového systému, ktorý naopak umožní opakované a efektívne využitie PET materiálu, a sú pripravení celý systém financovať. Cirkulárna ekonomika je riešením tohto problému. A my sme si istí, že vďaka zálohovaniu ČR čoskoro predbehne ciele, ktoré nám nariaďuje EÚ, „uviedol Buryš.

Pripomenul, že Kofola dnes všetok sortiment pre reštaurácie dodáva vo vratných obaloch. Do maloobchodu Kofola uviedla projekt Cirkulka – nápoje Kofola, Vinea a Rajec začala pred rokom znovu predávať vo vratných zálohovaných sklenených fľašiach.

„Chápeme potrebu vlády stabilizovať rozpočet a vnímame mnoho navrhnutých opatrení ako prospešných. Výsledkom by však rozhodne nemalo byť postihnutie odboru, ktorý ako jeden z mála v Česku patrí k lídrom pre celý stredoeurópsky región. Veríme, že vláda ešte bude niektoré svoje nie úplne premyslené návrhy korigovať, „ uviedol Buryš.

Viac o Kofole

Kofola je jedným z najvýznamnejších výrobcov nealkoholických nápojov v strednej Európe, má 11 výrobných závodov na piatich európskych trhoch. K výrobkom firmy popri rovnomennom nápoji patria nápoje značiek Rajec, Korunná, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea alebo Semtex. Do skupiny patrí sieť UGO, český výrobca zmesí z liečivých rastlín Leros, slovinská spoločnosť Radenska a chorvátsky výrobca minerálnych vôd Studenac. Firma má viac ako 2000 zamestnancov.

Rajec
Ilustračné foto. Foto: Facebook/Rajec

V minulom roku skupina Kofola zvýšila tržby medziročne o 18,7 percenta na 7,88 miliardy korún. Jej prevádzkový zisk pred odpismi (ukazovateľ EBITDA) dosiahol 1,11 miliardy korún, o 1,6 percenta menej ako predvlani.

Vládny balík daňových úprav má znížiť počet sadzieb dane z pridanej hodnoty z troch na dve. Základná sadzba má byť 21 percent, znížená 12 percent. Do nej však majú spadať len produkty alebo služby, ktoré sú podľa vlády sociálne dôležité.

Viac o téme: DPH , Kofola , nápoje , nealkoholický nápoj , priemysel , reštaurácie , zvýšenie

Súvisiace články

Aktuálne správy