Mliečny krém Pribináček sa v mliekarni v Pribyslavi – Hesove vyrába 70 rokov. Sladký krém z tvarohu a smotany bol na trh uvedený v roku 1954, aby deťom po vojne dodal potrebnú výživu. Zo závodu, ktorý teraz patrí spoločnosti Savencia, sa Pribináček vyváža aj na Slovensko. Podľa podniku tam je najpredávanejšou značkou mliečnych dezertov. Vyplýva to z údajov, ktoré ČTK poskytol generálny riaditeľ spoločnosti Aleš Malenka.
Pribináček sa vyrába len v Hesove. Na produkcii závodu so skoro 400 zamestnancami sa podieľa približne 30 percentami. V minulom roku bolo Pribináčku vyrobených približne 4800 ton. Na Slovensku sa predáva pod rovnakou značkou.
Mimo územia bývalého Československa sladký tvaroh nikto nepozná, povedal v stredu novinárom Vladimír Čejna, manažér firmy pre gastrovýrobky. Limitom pre export do vzdialenejších krajín je podľa neho aj trvanlivosť Pribináčku, ktorá je niečo vyše mesiaca.
Spoločnosť Savencia je držiteľom ochrannej známky Pribináček a jeho grafických prvkov. Snaží sa rozširovať portfólio výrobkov s touto značkou. Do odbornej súťaže Mliekarenského dňa, ktorý bude v sobotu v Pribyslavi, poslal výrobca banánový Pribináček. Na druhej strane zostáva verný klasickým receptúram a príchutiam, ako je vanilka a kakao.
Najvýraznejšou zmenou bolo vraj zavedenie termizácie krému v deväťdesiatych rokoch
Najvýraznejšou zmenou bolo podľa Čejnu zavedenie termizácie krému v 90. rokoch, ktorá podstatne predĺžila jeho trvanlivosť. Výroba Pribináčka sa už vďaka automatizácii uskutočňuje takmer bez dotyku ľudskej ruky, krém sa do téglika plní ešte horúci. Obsah zamknutého téglika kontrolujú detektory a röntgen.
Pribináček sa dlho predával v téglikoch so sloganom Prameň zdravia z Posázaví. Tento slogan zaznel aj v komédii režiséra Oldřicha Lipského Nech žijú duchovia z roku 1977, ku ktorej zložil hudbu Jaroslav Uhlíř. „Ak chcete prospieť dieťaťu bledému, kúpte mu prameň zdravia z Posázavia,“ spieva Lubomír Lipský v úlohe vedúceho samoobsluhy. V roku 1994 sa na obale Pribináčka prvýkrát objavil kocúrik.
Posledné roky už slogan na obale Pribináčku nie je. Čejna to zdôvodnil tým, že stúpol počet nutričných údajov, ktoré sa na ňom musia uvádzať. „Druhá vec, to súvisí aj s exportom na Slovensko, že sme potrebovali dať väčší dôraz na logo kocúrika, ktorý bol trochu v záplave textu v úzadí,“ povedal.
V Česku a na Slovensku Savencia zamestnáva vyše 800 ľudí
Medzi značky vyrábané v Hesove patria aj Lučina, Kráľ Syrov a Sedlčanský Hermelín. V Česku má Savencia druhý závod v Hodoníne. Podľa naposledy zverejnenej výročnej správy v Zbierke listín mala Savencia Fromage & Dairy Czech Republic, a.s., v roku 2022 čistý obrat 3,5 miliardy korún. V ČR a na Slovensku Savencia zamestnáva vyše 800 ľudí, patrí do francúzskej skupiny.
Do českého mliekarstva prišla francúzska skupina Bongrain v roku 1993, keď získala majoritu v hesovskej mliekarni Pribina. Nasledovala akvizícia Povltavských mliekární Sedlčany a TPK Hodonín. Skupina vstúpila tiež do mliekární v Liptovskom Mikuláši na Slovensku. V roku 2015 zmenila názov na Savencia Fromage & Dairy, zmena sa týkala aj dcérskych firiem v ČR a na SR. Podrobnosti sú na webe.