
Slovenským automobilkám a následne aj celej ekonomike by mohlo v neistom období obchodných vojen pomôcť šrotovné. Teda príspevok na kúpu nového auta výmenou za ekologickú likvidáciu starého vozidla. S týmto nástrojom na podporu dopytu po autách už Slovensko skúsenosti má, a to z obdobia finančnej krízy v roku 2009, keď jeho cieľom bola podpora výroby nových áut. Tentokrát by sa však podpora mohla týkať najmä bezemisných a nízkoemisných vozidiel.
O možnosti zaviesť šrotovné ako jeden z nástrojov na podporu dopytu po autách hovorili zástupcovia vlády, zamestnávateľov a odborov na nedávnom mimoriadnom rokovaní Hospodárskej a sociálnej rady SR. Tá rokovala o dosahoch rozhodnutia USA zaviesť plošné clá. Slovensko ponúka podľa ministra práce Erika Tomáša pri riešení dôsledkov vzniknutej situácie kurzarbeit a šrotovné. „Hovorili sme aj o pomoci na národnej úrovni. Tu musím povedať, že prichádza do úvahy možnosť využitia schémy kurzarbeit. A v hre je aj šrotovné,“ vyhlásil Erik Tomáš.
Zvládnuť možné dôsledky aktuálnych obchodných vojen by slovenskej ekonomike pomohla podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy koordinovaná podpora domáceho trhu, a to práve vo forme šrotovného. „Z historického pohľadu vieme, že krízové situácie sa dajú zvládnuť rozumným zásahom. V roku 2008 počas globálnej finančnej krízy sa európske štáty rozhodli pre koordinovanú podporu domáceho trhu cez tzv. šrotovné. Výsledkom bolo udržanie výroby aj pracovných miest,“ upozorňujú zástupcovia zamestnávateľov.
Mala by vláda zaviesť šrotovné na podporu kúpy nových áut?
Princíp šrotovného pritom spočíva v tom, že vláda spolufinancuje kúpu nových osobných vozidiel občanom, ktorí dali ekologicky zošrotovať svoje staré vozidlo. Tento krok má priniesť záujem občanov o kúpu nových vozidiel a tým napomôcť k odbytu automobilových spoločností.
Šrotovné by pomohlo znížiť závislosť od USA
Ak podobný prístup zavedú aj iné krajiny EÚ, opäť sa to podľa asociácie priemyselných zväzov pozitívne odrazí na objednávkach práve našich výrobných závodov. „Európsky trh má 449 miliónov spotrebiteľov, teda viac než americký (347 miliónov). Otvára to obrovský priestor na presmerovanie vývozu a stimuláciu domáceho trhu,“ upozorňuje asociácia s tým, že výrobcovia si tak udržia objem výroby a znížia závislosť od USA.
Šrotovné by podľa zástupcov priemyselných firiem zároveň pomohlo posilniť prechod na elektromobilitu, znížiť emisnú stopu vozového parku, mobilizovať domáci dopyt a stabilizovať zamestnanosť. Pozitívny dopad takéhoto opatrenia v praxi by podľa asociácie prvotne pocítili materské spoločnosti automobilových výrobcov v iných krajinách Európskej únie. Tie ich však prenesú vo forme výrobných objemov aj na naše slovenské závody.
Ako by mohlo šrotovné vyzerať v praxi a kúpu ktorých automobilov by štát mohol podporiť, sme sa opýtali aj ministerstva hospodárstva. Na odpovede čakáme.
Možnú podporu kúpy nových áut prostredníctvom šrotovného však rezort hospodárstva priblížil ešte minulý rok, a to v rámci revízie akčného plánu rozvoja elektromobility. Okrem iného v ňom rezort konštatoval, že jednou z hlavných bariér rozvoja trhu bezemisných a nízkoemisných vozidiel vrátane segmentu ťažkých úžitkových vozidiel sú okrem nedostatočnej infraštruktúry aj vyššie obstarávacie ceny týchto vozidiel. Jedným z bodov akčného plánu tak bolo aj finančné opatrenie na podporu nákupu bezemisných a nízkoemisných vozidiel vo forme šrotovného.