Názory čitateľov


Názory k článku:
Malý čip spôsobujúci veľké problémy

27. 6. 2022   eXtrem
Celý problém v automobilovom priemysle vidím v tom že na veci ktoré nepotrebujú čipy sa zbytočne montujú. Také zadné LED svetlo sa dá vyrobiť aj bez čipov. Príkladov je mnoho. Zbytočne veľa riadiacich a veľká časť sa dá vyrobiť tak že centrálna riadiaca a software. Príklad uvediem automatické rozsvietenie svetiel napríklad pri zapnutí stieračov a ponechaní stieračov v chode aspoň 15 sekúnd napríklad. Dnešné automotive tam montujú dažďový senzor, pritom software sa dá upraviť aj tak že sa samé svetlá rozsvietia po zapnutí stieračov napríklad bez tohto senzora. Príkladov by bolo mnoho a mnoho. Ako keby to schválne komplikovali a toto i zaručuje drahotu náhradných dielov do budúcna. To isté LED svetlá. To isté svetlo medzi halogénom a LED je + - rozdiel vo výrobnej cene tak 50 eur max. Únia sa tu hrá na GreenDeal. Už dávno mala výrobcom automobilov teda výrobcom svetiel nakázať zákonom aby boli svetlá opraviteľné. Dnešný stav je že vypáli sa LEDKA a treba celý svetlomet nový, teda odpad navyše. Pritom už to mohlo dávno fungovať tak ako s klasickými žiarovkami a päticami napríklad H7. Takto by sa dal zvlášť LED modul kúpiť a vymeniť s univerzálnou päticou pre všetky auto svetlá. AJ xenónová výbojka sa dá meniť, takto isto to malo byť s LED. Je to celé podvod a úmysel vytiahnuť viacej peňazí z ľudí, nič iné.
26. 6. 2022   anonym
Energie likvidujú eko-teroristi nezmyselnou fotovoltaikou - a ak niekto nechápe prečo, tak by si mal nechať vrátiť školné zo svojej alma mater (pomocnej školy, prezlečenej na vidiecku univerzitu)
Ale ešte raz - slniečko dáva prúd keď ho nikto nepotrebuje a nedáva. keď je tma a zima :(
As easy as that ...
Že batérie ?
Iste - za 10.000 Éčiek dnes dostanete riešenie, ktoré vám pokryje celodennú spotrebu !
Bohužiaľ len v lete.
V zime vám nepokryje vôbec nič - ako už zistili tí, čo sa dali nachytať.
Že nadbytok predajo do rozvodnej siete (gridu) a v zime si elektrinu vyberú z virtuálnej batérie ?
Hej, dokiaľ sú v pozadí veľké tepelné, vodné a hlavne atómové elektrárne - tak to naozaj ide.
Lebo veľké elektrárne pár nadbytočných MW doslova "spália".
Akonáhle vša obnoviteľné zdroje prekročia možno 30% produkcie, tak systém začne kmitať, ako Černobyl.
Našťastie nič nevybuchne, lebo sieť sa automaticky rozpojí a elektrina už bude len pre "náročných" a politkov.
Bučiace stádo odpoja rovnako, ako od plynu ...
Paradoxne Íri to už pochopili a tak schválili podmorský kábel do Francúzka - lebo Francúzsko má dostatok jedrových elektrární :)
A my možno budeme ďakovať Ukrajine - ktorá má zrejme najväčšiu jadrovú elektráreň v Europe (Zaporožija) - dúfajme, že ukrjinskí súdruhovia nezabudnú, ako sme im vyšli v ústrety s utečencami a zbraňami (ale ilúzie si nerobím, lebo Nemci iste zaplatia viac - keďže "Die Räder müssen rollen für den Sieg !" - a to má iste prednosť.
26. 6. 2022   Prelozene z newspeaku
Cipova kriza, zacinala uz v rokoch 2010,11, potom sa stalo par fuzii a par dobrych a zlych rozhodnuti, ktore dovolili zabudnut na problem, ktory sa nevyriesil.
Nevyrieseny problem, sa objavoval ako "novy problem" uz v roku 2018, ale nebol az tak marginalny, nedostatok cipov, zacinal problematickym zasobovanim energiami v oblasti Tchajwanu a konkretne TSMC.
Zvyseny dovoz ropy do generatorov a mazutu na pohon zaloznych tepelnych elektrarni, dokazal zalepit vypadky a tiez Cinske uhlie, potiahlo trochu problem.
Nasledne koronasviatky, nalomili cely system globalneho obchodu, a maly problem, ktory sa tahal uz roky, sa priblizil a trva dodnes.
V podstate sa da povedat, ze problem rastie, celkom lienarne, pretoze dnes je uz jasne, ze napriklad vyroba cohokolvek, no najma cipov, je v Europe holy nezmysel, nakolko sa nam rozpadla energeticka struktura, nakolko sme prilsi o lacne energie a tiez lacne suroviny. Neviditelna ruka trhu, drzi za gule vlastne celu EU, pretoze aj keby tu stali a fungovali fabriky na cipy, akoze nestoja a cipy sa nevyrabaju, tak tie fabriky su vlastne mimo prevadzky, alebo tak drahe na prevadzku, ze by nikto tie cipy nekupoval aj keby mal zavriet automobilku, pretoze ceny aut sa skladaju nielen z marze vyrobcu a prirazok predajcov, ale dnes a to je neuveritelne, najma cena surovin, energii a ludskej prace, rozhoduje o cene auta. Bez vstupnych nakladov, aj keby vsetku pracu obsataravali roboty, teda na vstupe do fabriky, by sa sypali len granulovane kompozicie a pridavala energia, bez zasahu ludskej ruky, by na druhej strane vypadavali hotove auta, podla normy euro6, alebo elektromobily, nemal by kto kupit v takom mnozstve, aby sa zaplatili suroviny a energie, ktore potrebuje ta fabrika. potom by mohla fungovat recyklacia nadbytku, alebo rozdavanie vyrobkov.
Avsak bez bauxitu, zeleznej rudy, uhlia, zemneho plynu, ale aj ropy na plasty a pohonne hmoty a tiez elektrickej energie, je to nemozne, alebo nemozne v priestore EU, ktora je v prdeli, vdaka okolnostiam, green dealu a celkovej situacii.
26. 6. 2022   pamat planety
Problemy z elektrinou, po malej cipovej krize, nastali uz v roku 2014, potom nasledovala predcipova kriza 2018.
https://www.e15 .cz/byznys/prumysl-a- energetika/tchaj-wan- uzavre-novou-jadernou -elektrarnu-udrzba-pr ijde-na-miliardy-1106 571
ČTK, pav
1. srpna 2014 • 10:15
LinkedIn
Tchajwanská vláda se rozhodla prozatím uzavřít a nespouštět téměř dokončenou novou jadernou elektrárnu, která měla zahájit provoz v příštím roce. Reagovala tak na protesty a kritiku obyvatel, podle nichž není elektrárna dost bezpečná. O její budoucnosti má proto rozhodnout referendum.
..............
Ohrozenie TSMC nastalo az po vypadku dodavok australskeho a cinskeho uhlia, na prelome rokov 2018/2019
26. 6. 2022   anonym
Prve vypadky a pruser vo vyrobe a nasledny nedostatok cipov nielen pre auta, ale aj pre spotrebnu elektroniku, nastal po vypadkoch elektriny na tchajwane od roku 2017
.........
Tchajwanský ministr hospodářství rezignoval na svou funkci poté, co miliony domácností na ostrově postihl v úterý výpadek proudu. Informovala o tom dnes agentura AP.
Dodávky elektrické energie byly přerušeny v úterý večer místního času. Podle tchajwanských médií bylo výpadkem zasaženo 6,68 milionu domácností v tchajwanské metropoli Tchaj-peji, ve městech Tchaj-čung a Tchaj-nan a ve třech okresech v centrální, západní a jihozápadní části tchajwanského území.
Tchaj-wan má celkem 23 milionů obyvatel a koncem roku 2015 měl podle údajů ministerstva vnitra 8,5 milionu domácností.
https://oenerge tice.cz/elektrina/tch ajwansky-ministr-hosp odarstvi-rezignoval-p o-rozsahlem-blackoutu
26. 6. 2022   anonym
Drobná faktická poznámka - aj keby sa celá EU (aj s Ruskom a USA !!!) postavili na uši, tak nedokážeme vyrobiť to, čo TSMC a Samsung (hej hovorím o litografii 3nm :(
Takže energiu sú len palica na bitie psa ...
26. 6. 2022   Košice
To je pravda ale mašiny na 3nm litografiu vyrábame v Európe ASML a architektúru chipu navrhujú na britských ostrovoch AMR.
Takže na najmodernejších procesoroch má leví podiel Európa a to sa ešte nevyrába slovenský Tachyum ktorý predstavuje zlepšenia ak to môžem porovnať ako v pri príchode ARM keď svetu vládla architektúra 086.
26. 6. 2022   anonym
Problem je, ze sa cipy v Eu nevyrabaju a uz ani vyrabat nebudu.
je to drahe, neekologicke, narocne na energie, no a v neposlednom rade, je to narocne aj na ludske zdroje, logistiku a kontinuitu odbytu.
Z europy USA cipy nekupi. Niesme konkurencie schopny.
V pdstate uz nedokazeme v tejto chvili vyrabat ani auta, ktore by dokazali konkurovat cinskym a azijskym vyrobcom.
Teda konkurovat cenovo, nakolko nam vzrastli vstupy na 8 nasobok a to len tento rok.
Takze sme v prdeli aj z cipmi, aj bez nich.
27. 6. 2022   Chorche
Prepáč, ale tu sa bavíme o automotive technológií a nie grafických kartách a pamätiach. Tam je potreba 3-4nm technológiu na zabezpečenie hustoty. Ale v automotive potrebujeme nie len logicke obvody ale aj analog... Tu sa bežne používa BCD technológia na úrovni 90 až 120 nm. Fabriky na to sú napríklad vo Vilachu, Mnichove, Regensburgu, Dražďanoch - to je všetko Infineon, Bosch ma v nemecku minimalne dve fabriky. V Grazi máš AMS. Okrem toho v Taliansku máš STMicro v Agrate (Milano), Catania. Vo Francuzsku máš Veľke fabriky v Grenoble, Touluse. V Belgicku je jedna fabrika (BelGaN, pôvodne OnSemi) a jeden z najväčších výskumných ústavov mikroelektroniky na svete IMEC. V Čechách máš OnSemi v Rožnove (skôr diskrétne prvky ale aj integrované obvody) ... V EU toho máme pomerne dosť ... Mikroelektronika a čipi nie su len o 3-4nm procesoroch pre digitálne systémy.
26. 6. 2022   Edo
Nie je to celkom tak. Podľa môjho názoru sa problémy s čipmi a energiami rozrástli
s nárastom tzv. "ťaženia krypto mien", hl. bitcoinu.
Na ťaženie potrebuješ stále výkonnejšiu elektroniku a pre stále vyššiu zložitosť
operácií aj viac energie. Len bitcoin spotrebuje na svoju prevádzku a ťažbu nových mincí elektrinu ako Argentína a je množstvo ďalších mincí. Tiež sa rozrastá
budovanie datacentier a cloudu, kde majú výrobcovia procesorov a pamätí lepší biznis ako čipy do aut. Je to skrátka trh a lobing, ktoré rozhodujú :-)
26. 6. 2022   Dan
To len zato ze uz len obycajne auto musia postavit ako lietadlo a naco je to?samy senzor,elektronika, display.niekedy nic take nebolo a vsetko bolo ok.kto nevie jazdit alebo sa boji a potrebuje kadejake sra...ky do auta by si ani nemal kupovat auto.
26. 6. 2022   anonym
Mám vyhrievané sedadlá a určite tam nie je žiaden čip.
Ale asi nie je 18-smerové - len kúri ;)
Trabant bol tiež na houno auto(resp. štvorkolka s karosériou a nemal žiaden čip)
Dal sa však opraviť pomocou vreckového nožíka.
Každopádne celý problém spôsobili Američnia, tým, že sa snažili odstrihnúť Rusov od tchajwanskej TSMC - aby im znemožnili vyzbrojovanie modernými zbraˇbovými systémami.
Lebo Rusi sú rovnako sprostí, ako Amíci a tak ani oni si tie čipy nevedia vyrobiť sami.
Amíci preto, že všetko - v honbe za ziskom - outsourcovali do Ázie a teraz s hrôzou zistili, že už ani nerozumejú, ako to tí šimoookí (Číˇania a Juhokórejci - Japonci už tiež ostali na štreke) vlastne lepia dohromady (3nm litografia)
A tak prišiel Trump s víziou Make America great again - bohužiaľ Indiáni sú už vykántrení a turisti z Afriky nemajú záujem o bezplatné brgády na bavlníkovýuch plantážach Alabamy.
Každopádne začiatok III. svatovej vojny nebola ruská odpoveď na Ukrjine - ale chrapúnske "zostrelenie" Huawei - ktoré zatiaľ nemalo v svete obdobu.
Takže na našich amerických spojencov sú v skutočnosti ČíŃania nasratí, ďaleko viacej, než Rusi - len sa tvária nepreniknuteľne.
Rusi však museli zareagovať, lebo vývoj mikroelektroniky (HW) - ale aj vývoja SW - hanebne a zločinne zanedbali - zrejme podľa sloganu, že "kybernetika je buržoázna paveda" ...
No a Ukrajina bola ochotná sa zahrať na fackovacieho panáka - bez akejkoľvek šance :(
Lebo Západ za Ukrajinu bojovať nikdy nebude - tak ako sa stalo aj za "mníchovskej zrady" - keď francúzi a angličnia dovolili Hitlerovi v ČSR samoobsluhu.
Imperiálni poddaní Jej Veličenstva a potomkovia Napolenona sú totiž ešte väčšie urvi, než Amíci :(
Takže WWIII už beží niekoľko rokov (ak náhodou nie je len spojitým pokračovaním WWII - lebo dnes už je jasné, že o žiaden "boj proti komunizmu" nikdy nešlo - bola to len zásterka západenej expanzie na východ - koniec-konocov - v Rusku ani nikdy žiaden komunizmus nemali - ak niekde, niekedy, nejaký bol, tak v BRD (za peiaze z Marshallowho plánu - ako olitickí vábnička pre bývalé "socialistické" štáty).
Inými slovami - kríza "čipov" je umelá - a jedná sa o boj USA proti zvyšnému svetu o kráľovstvo na globálnom hnojisku.
Je to to isté, ako banány a pomaranče za socíku - tých bolo po okot - ale niekomu z nejakých dôvodov vyhovovlao, aby sa k nám dosiali len na Vianoce (a len trocha) ...
26. 6. 2022   Košice
Problém je že systém designu automobilu je chorý, auto obsahuje 40 procesorov a každý riadi niečo iné, spolu komunikujú cez zbernicu.
Sú to v podstate kazitka pretože fungujú v prostredí kde sa mení teplota od - 30 do 120 stupňov ďalej vlhkosť a vibrácie.
To elektronika nevydrží, je to len dobrý zdroj príjmov pre servisné strediská.
EÚ ruší možnosť neautorizovanych servisou, vymýšľa rôznych asistenouv radary a podobne drahé hračky, ruší spaľovacie motory a tak auto bude opäť luxusom pre boháčov.
26. 6. 2022   Podkoleno
Pravda.
Je to úplne zbytočné robiť z auta vesmírnu loď.
V minulosti sme mali auta jednoduché , ktoré sa dali postaviť doma z vlastných dielov.
A teraz nejaký výrobca niekde v prdely vo svete nevyrobí čip , tak je s toho globálny problém.
To je choré na hlavu toto .
26. 6. 2022   anonym
Dnes letím lietadlom a tak som hľadal minerálku v balení 100 ml.
Samozrejme nič také neexistuje - minimum je 150 ml.
A tak sa mi zrazu rozsvietilo: cielom tých ponižujúcich kontrol nie je žiadna bezpečnosť cetujúcich - ale bezpečnosť príjmov aeroliniek.
Lebo cestujúci si musí kúpiť pitie na palube.
A je to jasné.
Jediná reálnaq kvapalná výbušnina je nitroglycerín a jeho pary by potenciálneho teroristu otrávili.
Ak pracovník bezpečnostnej služby prísne zoberie vystrašenej pasažierke pollitrovú flašku s minerálkou a nonšalantne ju hodí do smetiaka - spôsobil by v prípade nitroglycerínu výbuch, ktorý by zabil všetkých pasažierov - aj pracovníkov - pracoviska "ochrany pasažierov" - čím je jasné, že oni sami neveria, že by tam nejaká výbušnina mohla byť.
Proste zase raz jeden oieb - a ak niekto niekedy naozaj nejakú kvapalinu pašoval - tak na 100% bol najatý agent tajnej služby (ako sme zažili aj na Slovensku za Kaliňáka (známy let do Dublinu :(
No a z právneho pohľadu je veľmi zaujímavý pohľad ohľadom presumpcie neviny - teda bol by, keby nejaké právo existovalo.
Bohužiaľ exitujú iba zvojvoľné nariadenie zločineckých skupín - ktoré by už konečne mal niekto poriadne chytiť za gule ...
27. 6. 2022   Chorche
My to riešime tak, že si berieme prazdu pollitrovku a za kontrolou si ju na vecku napustíme studenou vodou. Ak nie je na panskych veckach možnosť nastaviť teplotu tak na WC pre postihnutých býva :-P...
Alebo si hneď v prvom obchodíku kúpim minerálku ale tiež nadávam keď vidím tu cenu. Takmer všade po EU stojí 1,9€
1/1