Názory čitateľov


Názory k článku:
Znepokojenie ohľadom Boeingov rastie, akcie strácajú

dnes 1:28   Tenčo Všetkovie
Boeing 737 MAX 8 je kvalitné a dobré lietadlo - a to nemám rád Amíkov a teda zrejme som ruský troll ?
Poznal som však slovenských pilotov - a (bohužiaľ) VŠETCI sú už mŕtvi :(
A preto chápem psychológiu, že tieto kapitánske esá proste nebudú čítať sprosté príručky, lebo predsa ONI sú tí čo určujú, ako sa lieta.
Na druhej strane, videli ste už dobrú príručku k poslednej verzii FW/SW ?
To proste neexistuje :(
Keďže to sú všetko bývalí vojenskí piloti, stále veria, že za sebou majú katapult a prd ich interesuje zadymený šrot, čo ostane z údajne supermodernej stíhačky.
Ale ak by tak nežili, nidy by nelietali - lebo všetok ten "luxus" na letiskách je len psychologický trik na presvedčenie pasažierov, že máme pod kontrolou, či skutočne doletia do cieľa svojej cesty ...
Nemáme :(
Človek nie je vták a lietadlo stále nie je je lietajúci koberec.
Stále je zázrak, že nedrbne a tak tí čo po pristátí tlieskajú sú stále tí správni, hoci ostatní sa im smejú.
Pilot už dávno lietadlo neriadi, akurát mu oznamuje, čo by tak zhruba chcel, lebo ho riadi počítač a ten jediný rozhodne, čo sa bude robiť, lebo ak by sa vypol, tak lietadlo drbne okamžite.
Ale to nie je nič nové - tak už funguje aj Vaše nové auto.
ABS a TTC sa už dávno nedajú vypnúť a ak budete proti nim bojovať, tak dopadnete rovnako.
Ja rád robím pri vyššej rýchlosti myšičky :(
To je síce individuálne, ale ja som vykopávka a tak pre mňa je "vyššia rýchlosť" už obyčajných 180 km/h :(
S mojim - 20 rokov - starým autom to nie je absolútne žiaden problém, no keď som si požičal moderné auto, tak som sa na autostráde skoro zabil :(
To auto totiž nechápalo, čo chcem a tak sa mi v tom snažilo zabrániť - no ja som vyhral (inak by som tu nebol a netrolloval :)
Mal som ale naozaj namále - a to lenskrz tú vydrbanú elektorniku, lebo auto je inak fajn.
Lenže keď toto spraví pilot/kapitáň - a to je INÁ šajba, než houno, ako ja - tak to aj dopadne s náležitým efektom :(
Tak preto ...
(ľudovo povedané - ak riadiš Boeing, tak ho poslúchaj - a hlavne do ničoho nešahaj (ako Remek) - lebo v skutočnosti si tam zbytočný ;)
11. 3. 2019   kakadu
Boeing 737-8 Max The Death Dream,
má tak vysoký počet zabitých ľudí k počtu prepravených pasažiero/kilometro v,
že sa štatisticky stal najvražednejším lietadlom v histórii letectva,
lebo ešte sa nestalo,aby nový model lietadla padal tak často z oblohy
11. 3. 2019   anonym
https://www.youtube. com/watch?v=t-q-rkgTR 1w
dnes 1:34   Nominál Anomymu
Lietadlo je OK - a rád do neho nasadnem.
Ovšem až keď sa presvedčím, že kapitáň ho bude poslúchať :)
Lebo kapitáň je ten problém - už len preto, že tam je zbytočný :(
11. 3. 2019   Okoloiduvší
Nepotvrdený názor:
-aj keď to ešte vyšetrovatelia nevedia (to bude trvať mesiace), bola to chyba pilota, prevádzkovatela a výrobcu.
Samotné lietadlo bolo v poriadku.
Boeing doplnil posledné modely novým bezpečnostným systémom, zabraňujúcim, aby sa nesprávnym manévrom dostalo lietadlo do "vývrtky" (strata vztlaku).
Len to zabudol dostatočne výrazne oznámiť a prevádzkovatelia zabudli dostatočn výrazne informovať pilotov. Na a skúsený pilot predsa nebude šítať každú kravinu - oznámenia ktorých denne dostáva 10 a tak všetky končia v spame.
Takže pilot bojoval s lietadlom a lietadlo vyhralo :(
Treba si uvedomiť, že systémy, ktoré prinášajú zvýšenú bezpečnosť v prvých fázach svojho zavádzania často spôsobia väčšiu škodu, než ktorú sa snažia odvrátiť :(
Učebnicovým prípadom je Černobyl, ktorý vybuchol len z dôvodu enormenj snahy o zvýšenie jeho bezpečnosti (využitie zvyškovej kinetickej enerie turbín na pohon cirkulačných čerpadiel primárneho okruhu), či známa zrážka lietadiel TU 154 a Boeing 757 Cargo v roku 2002 v Nemecku (Überlingen). Bola to síce chyba švajčiarského navigátora, ale len vďaka systému TCAS (Traffic Avoidance Collision System) sa obe lietadlá dokázali trafiť presne do seba, čo nie je v 10km výške vôbec jednoduché - ako dobre dobre vedia všetci, čo absolvovali základnú vojenskú službu u protilietadlovcov :(((
V tejto súvislosti nás však čakajú hrozivejšie nehody, keď sa konečne podarí zaviesť do prevádzky auton=mne vozidlá s umelou inteligenciou. Je bez debát, že sa síce bezpečnosť premávky dramaticky zvýši - nehodovosť možno poklesne pod 1 promile - okrem toho zmiznú aj problémy s parkovaním a kolónami - ale aspoň z počiatku sa vyskytnú nehody, ktoré budú ozrutné (keď sa napríklad zrazí celá premávka na autostráde, či v meste) ...
Krvavá daň pokroku.
11. 3. 2019   Okoloiduvší
Nový bezpečnostný systém, ktorý zrejme zvíťazil nad pilotom sa volá MCAS (Maneuvering Characteristics Augumentation System) a Boeng dokonca priznáva, že môže reagovať chybne, ak niektorý z jeho senzorov poskytuje nesprávne údaje (nemusí byť vadný - aj reflektor auta nesvieti, ak ho zakryjete, hoci žiarovka je v poriadku). Problém je, že tieto informácie sa nedostali do kurzu pre preškolovanie pilotov zo starších modelov lietadiel (marketing je zrejme marketing). Je vysoko pravdepodobné, že pilotovi stačilo len znovy vysunúť pristávacie klapky (tak sa dá MCAS vypnúť) a mohol v kľude "došoférovať" nazad :(
Pri tejto príležitosti si treba uvedomiť, že moderné lietadlá sa už desaťročia nešoférujú tak, že by pilot ovládal nejaké lanká, páky, či ventily hydraulických zosilňovačov. Moderné lietadlá (fly-by-wire) sú ako počítačová hra. Pilot síce hýbe ovládačmi, ktoré vyzerajú, ako v tých najstarších lietadlách - ale s kľudom by to lietadli mohol riadiť klávesnicou, alebo cez smartfón. On totiž to lietadlo už dávno neriadi. Riadia ho servomotory, ktoré sú ovládané riadicim počítačom, torý len príjma signály z ovládacích prvkov, ktorými pilot hýbe. Je to presne ako joystick. keď počítač vypadne, alebo niekto vytiahne šteker, tak lietadlo proste padne. Pilot nemá absolútne žiadnu možnosť mechanicky ovládať klapky, takže všetky tie dramatické filmové scény, keď pilot silou mocou tlačí na knipel sú fake. Rovnako môžte tlačiť na tlačítko ESC, či ENTER klávesnice, keď vám zmrzne Widnows. Akurát to tlačítko zlomíte a skrvavíte si palec. Trik je v tom, že Windows je už relatívne stabilný (teda oproti tomu, ako sa správali jeho verzie pred koncom minulého tisícročia :)
Takže pilot vlastne už len oznamuje počítaču, čo by chcel, ale je na počítači, či to akceptuje a čo napokon urobí. Na druhej strane moderné stíhačky - a manévre ako Pugačevova kobra (lietadlo sa "postaví" šikmo zvisle, letí bruchom napred a z palubných zbraní likviduje protivníka vzadu nad ním - sú bez počítača nemožné, lebo človek nemá dosť končatín aby uriadil všetky potrebné ovládacie prvky. A pravdou je, že táto technológia už 20 rokov preniká aj do osobných aut - takže je pravdepodobné, že aspoň časti vášho autíčka tiež riadi počítač a nie vy ;) V mojom vozidle to je len akcelerácia - tam už nie sú žiadne lanká, páky, či ventily - je to obyčajný premenlivý odpor - ľudovo: potenciometer - čiže knoflík na riadenie hlasitosti v starých rádiách (zrejme preto tá moja sviňa odmieta prekročiť 195 km/h - palubný počítač zrejme došiel k záveru, že to je pre moju peňaženku nezdravé - ale ja som s ním aj tak vybabral, lebo dolu kopcom - pod Tatrami - to dá až 210 ;) ...
Vitajte v budúcnosti !
11. 3. 2019   Nie som robot
z dĺžky tvojich dvoch príspevkov, teda doteraz ako jediných usudzujem, že si evidovaný na úrade práce a miesto snahy niečo spraviť so svojím životom, pozeráš príliš veľa televízie a čítaš príliš veľa "odborných" článkov
PS: sa divím že ťa už dávno nepriznali ako hlavného vyšetrovateľa. čo sú zadubení? čo nevidia že si odborník ktorý to vie?
PS2: strašný tento svet, kde odborníci sedia doma alebo v krčme, alebo sa nudia doma pri internete, zatiaľ čo tí neschopáci pilotujú lietadlá a riadia obrovské korporácie
11. 3. 2019   anonym
Nahodou poucne citanie.
Niesom chobot a predsa ma technika zaujima.
Aj ked som stary.
Ja sa bojim techniky Gas-by-wire, aj Brake-by-wire, nemam problem z karburatormi, ani zo vstrekovanim, ak za klapku taha lanko. Akonahle je tam v ceste elektronika, nechcem to. Nastastie mne uz je to jedno, nove auto, alebo moto si nekupim, stare sluzi stale dobre.
11. 3. 2019   Okoloiduvší z krčmy a úradu práce
To nebolo poučné čítanie, to bol názor. Dnes je taká zvláštna doba, že názory neodborníkov sú často správnejšie, než názory odborníkov - s toho prostého dôvodu, že odborníci sú vystavení najrôznejším politickým, marketingovým, ale hlavne ekonomickým tlakom :( Ľudovo povedané - klamú až sa hory zelenajú.
Ak sa vyznáš v karburátore - vieš nastaviť trysky aj vyčistiť vzdušníky - a nemáš problém s najrôznejšími vstrekovaniami, tak nemôžeš mať problém ani s elektronikou.
Veď tú tam nedávajú preto, aby ohúrili zákazníkov, ale preto, aby to bolo lacnejšie.
Riadiaci mikropočítač nie je nič iné, ako programátor v automatickej práčke. Voľakedy boli mechanické - a ak si nejaký rozobral, iste si veľmi rýchlo zistil, ako funguje. Veď to bolo ako mechanický klavír - synchrónny motorček otáčal bubnom s výstupkami, ktoré spínali kontakty motora, čerpadla, napúšťacieho ventila a ohrievacieho telesa. Celá inteligencia spočívala len v tom, že kým termostat neohlásil, že nastavená teplota bola dosiahnutá a hladinový spoínač nepotvrdil, že v práčke je toľko vody, koľko tam má byť, tak sa motorček zastavil a čakal, kým sa požadované hodnoty nedosiahli.
Jednoduché, jasné, ľahko opraviteľné - ale aj ľahko modifikovateľné (ak si chcel programovú sekvenciu zmeniť)
Moderné práčky robia absolútne a presne to isté - dokonca používajú presne tie isté programy - len tam už nie je mechanika, ale beží to vo vnútri kremíkovej doštičky mikropočítača.
To síce znie hrozivo - ale v skutočnosti to je len hromada riadených spínačov. Ak rozumieš ako funguje mechanické relé (a tomu dokáže porozumieť aj dieťa v predškolskom veku - dáš na napätie na cievku - tak kontakt prepne) potom musíš rozumieť ako funguje spínací tranzistor a teda aj bistabiný klopný obvod. Aby to znelo učenejšie, nazveme to "hradlo" a "klopný obvod". A to, čo robil ten motorček, keď otáčal valcom mechanického programátora práčky - hrdo nazveme "sekvenčný obvod" - aby tomu nikto nerozumel :) A teraz príde to najlepšie - môžeš rozobrať ktorýkoľvek mikroprocesor, mikropočítač, počítač, či superpočítač na svete a nenajdeš tam nič iného, len väčši, alebo menšiu hromadu týchlo hradiel ("kombinačné obvody") a klopných obvodov ("sekvenčné obvody"). Nič iné nie je v riadiacej jednotke motora tvojho auta, v práčke, v smartfóne, v myši - klávesnici - či krabici tvojho počítača, ale ani v superpočítačoch NASA, CERN alebo serverových farmách Microsoft, Google, či Facebook. No môže byť niečo jednoduchšie ?
...
11. 3. 2019   Okoloiduvší do krčmy a na úrad práce
...
Takže sa stačí naučiť pár základných inštrukcí (tých skutočne potrebných je asi 16) a už si programátor a môžeš si robiť vlastný firmware.
Čo je ďaleko pohodlnejšie, než ležať pod autom, nechať si kvapkať na hlavu olej a krvaviť si prsty odťahovanáím zapečených skrutiek ;)
Proti je tvoje auto dnes riadené počítačom a preto sú počítačmi riadené nielen lietadlá, ale aj kozmické lode.
Ono ten pilot v dopravnom lietadle je už dnes poväčšinou zbytočný, lebo palubný počítač riadi tak, aby sa spotrebovalo čo najmenj paliva a na pristávanie aj štart už existujú automatiky. No a automatický pilot pre ustálený let je tu už snáď 100 rokov ...
11. 3. 2019   Okoloiduvší
Ak som si dobre všimol, tak v hlavičke tejto rubriky svieti červený názov: "Názory čitateľov".
Majitelia tejto stránky teda zrejme chcú, aby tu čitatelia vyjadrili svoje názory ?
Nikde nevidím napísané, že: "CEO only", alebo: "Výhradne pre prezentovanie odborných názorov dopravných pilotov veľkých lietadiel" :)
A keďže svojich čitateľov nenútia k brutálnemu sa prihlasovaniu, alebo odvozdávaniu všetkých možných a nemožných osobných údajov spoločnostiam Fasbúk & spol. tak asi im ide práve o môj názor ;)
V skutočnosti sú rozumní, lebo jediné o čo im v skutočnosti ide je predaj reklamy a tam získajú o to viac o čo viac ľudí im na niečo klikne.
Preto tie bombastické nápisy a preto nemažú takých ako som ja ...
Na úrade práce som mimochodom nikdy evidovaný nebol, ale riadil som len organizáciu slovenského významu aj keď iba v CEE merítku.
Ale zato som asi jeden z mála Slovákov, ktorý významnému CEO významného US nadnárodného koncernu povedal z očí do očí, že je k0k0t.
Pilotný preukaz bohužiaľ naozaj nemám, lebo mám zdravotnú klasifikáciu C3, ale aj tak som sa v rámci ZVS stal triednym špecialistom prvej triedy v problematike zostreľovaní lietadiel :)
Po zmene režimu sa zase vozieval vrtuľníkom do hotelov (keď bola moc hustá premávka) a dokonca mám za sebou aj akrobatické lietanie.
Ale inak máš pravdu, naozaj neviem čo ešte spraviť so svojim životom a tak budem za každú dobrú radu naozaj vďačný (už som bol aj na misii v Afrike - mimochodom som práve milný rok letel práve lietadlom tej istej leteckej spoločnosti, práve nad miestom terajšej havárie :(
Voľakdy si ľudia vážili polyhistorov, dnes to už je vnímané ako telesná vada.
Správní sú dnes len tí, čo sa točia jedinou správnou rýchlosťou, jediným správnym smerom a na jedinom správnom mieste.
A to som naozaj nikdy nebol ...
A čo ty ? Máš horu odborných certifikátov na stláčanie tlačítka č 3256 v stroji A4k^4&*g22 v oddelní C13 na siedmom poschocí bloku BIII ?
Tak to, na čom práve robím, čoskoro všetkých takých ako ty nahradí obyčajným pieskom (kremíkom :)
Vrele ti preto doporučujem bežať na úrad práce už teraz, lebo potom tam bude taký nátresk, že budeš musieť venovať všetky úspory za úplatok, aby si si mohl kúpiť miestenku na koniec šory desťkrát omotanej okolo toho úradu :)))
1/1