Názory čitateľov


Názory k článku:
Láska k číslam: Prečo je Uber vysnívaným svetom ekonómov

25. 1. 2019   Lolo
Ak je system ako UBER, vysnivanou buducnostou ekonomiky a vysnivanym modelom ekonomiky firiem buducnosti, tak sa mame na co tesit.
Uber je fajn vec, ale ma to svoje vazne ale.
25. 1. 2019   krásnabudúcnosťjevminulosti
Problém tohto článku je, že to je aj pravda aj nepravda a hlavne tam kus podstatnej informácie chýba, takže aj prezentovné pravdivé skutočnosti sú zoradené do nesprávnych vzťahov.
Problém je, že autori takýchto článkov proste nmôžu mať prehľad o všetkom - lebo potom by museli byť nielen supervzdelaní a mať superprax, ale ešte by aj museli byť geniálni aby tie súvislosti pochopili. De facto by museli byť hodne vysoko aj nad nositelmi Nobelových cien - lebo tí sa spravidla vyznajú len v svojom obore a aj v mnohých bežných veciach majú prekvapivo široké medzery. No a ešte by nesmeli byť pod ekonomickým tlakom upútať za každú cenu čitateľa, aby bolo na výplaty, lebo ako nebude dosť klikov, Google nezaplatí :(
Takže ako je to naozaj ?
Všetci títo PhD vedátori sú len pozlátko na ospravedlnenie podnikateľských zámerov alfasamcov a sú menní podľa okamžitej potreby. Ich náklady sú nízke, takže pre firmu nie je problém takú tlupu živiť, bohate stačí ak dokáže zaujať investorov, alebo médiá - takže v skutočnosti len zníži náklady na marketing - lebo tie sú fakt horibilné.
Väčšina vedátorov v USA vedu opustí a preskočí do ponikania - tí ktorí by radšej postúpili po akademickom rebríčku, by aj radi niečo urobili - ale je skoro nemožné, aby sa dostali k reálnym údajom. Tie si každá firma chráni ako oko v hlave - ani nie tak, že by to jej alfasamcov zaujímalo - ale preto, žše IT to vníma ako svoje rodinné striebro a v snahe naprísť o job odmieta potrebné údaje poskytnúť aj šéfstvu firmy (ktoré o to musí urputne bojovať). Silnú oporu pritom má najmä v posledných zákonoch (napr. GDPR), ktoré de facto robia zvyšok firmy rukojemníkmi IT. Lebo je pravdou bez informácií niet velenia.
Čo sa týka UBERu - tak to je v skutočnosti svetová vojna o budúci trh automatických vozidiel, lebo sa predpokladá, že automatické vozidlá prepíšu mapu sveta, pretože sa kardinálne zmaní všetko, tak ako sa zmenilo pri prechode od konských povozov k motorovým vozidlám.
Nahradiť amatérskych šoférov umelou inteligenciou totiž bude dielom okamihu a kto prvý vsunie nohu do dverí businessu s obratom desiatok tisíc miliárd, ten sa doslova utopí v šťastí (podľa US predstvy šťastia) - lebo nová technológia behom mesiacov úplne zbúra starý svet postavený na predstavách "osobné vozidlo", "statusový symbol", "parkovanie", "garáž", "tankovanie", "povinné poistenie", "dialničná známka", "dopravné nehody", "dopravné zápchy", "mestská hromadná doprava" - to všetko totiž kompletne zmizne, tak ako voľakedy zmizol koňský trus, povaľujúci sa po cestách.
25. 1. 2019   krásnaminulosťbudevbudúcnosti
Nikde nie je povedané, že to čo príde, bude výhradne lepšie - ale bude to úplne iné. Autá nezmiznú, ale sa stanú službou, nehody nezmiznú, ale sa stanú priemysleými haváriami, tankovanie nezmizne, ale ho nebudú robiť cestujúci (tak ako ho už dávno nerobia ani v MHD) a ani MHD nezmizne, ale sa decentralizuje a splynie sflotilou samozhybných prostriedkov. A parkovanie ? No načo, keď všetko bude stále v pohybe, lebo osobné vlastníctvo dopravného prostriedku bude rovnako nezmyslené, ako osobné vlastníctvo dopravného lietadla :)
A kde je problém Uberu ?
Nuž nie v Uberi ale v tzv. "zákonodarcoch", ktorí sa v skutočnosti už ani len nenmáhajú zmyslu inštitúcie "Zákon" porozumieť (keďže stoja nad ním) - lebo inak by i bolo jasné, že síce Uber treba povoliť, ale pravidlá musia byť pre prepravcov rovnaké - inak akékoľvek pravidlá strácajú zmysel a môžme rovno zaviesť anarchiu (ktorá by - oproti aktuálnej legislatíve - bohužiaľ mužno bola jasnejšia, funkčnejšia a aj poriadnejšia :(((
25. 1. 2019   Lolo
No ono je problem, definicie zdielania dopravy, zarobkovej cinnosti, platenia poplatkov, platenia dani, platenia dani z poplatkov, platenia odvodov.
V prvom rade ide o cloveka.. Clovek je ale ludsky zdroj. Ludsky zdroj je cosi ako proletar.
Vlastnik vozidla je vlastne ludsky zdroj, ktory vlastni potencialny vyrobny, alebo zarobkovy prostriedok.
Ak sa ludsky zdroj vozi, pre vlastne potesenie, alebo vozi niekoho dalsieho pre potesenie, alebo chodi do prace, /pre vlastne potesenie/ kilometricke naklady su celkom jasne.
Je to cena nadobudbudnuteho vozidla, plus vsetky naklady stym spojene vratane poisteni, pravidelnych kontrol zakonnych, dielov servisnych a ukonov ku tomu zaplatenych a samozrejme pohonne hmoty, aj parkovanie, ak je spoplatnene. Tato suma sa deli poctom prejdenych kilometrov.
Je to vlastne kilometricka hodnota prevadzky a skutocne presna hodnota sa urci az po predaji, alebo likvidacii vozidla, suctom poloziek vyssie uvedenych odcitanim pripadneho zisku predaja a ostatok sa deli poctom prejdenych km.
Potencialny zdroj prijmu v podobe vykonanej sluzby dopravy, je konecny zostatok na ucte, ako polozka prijmu, ktora vznikla prepravou osob, alebo tovaru, ak nam bolo za to zaplatene.
A to je moment, ktory mastava problematicky, pretoze nad tym stoji suita byrokratov a politikov, vybercov dani a poplatkov, tvorcov predpisov a nariadeni, ktori by one peniaze, chceli pre seba, najlepsie viac, ako bolo zarobene. Teda predovsetkym vyrobia pausalne poplatky, preddavkove platby, rozne formy odvodov, ktore je treba zaplatit skor, ako ku nejakemu zisku sa vlastnik vozidla skutocne dopracuje.
Je sice pravda, ze mu za to nic nedaju, ani nic nedostane, ba dokonca je vlastnik pod drobnohladom uradov a moznych perzekucii, ale stava sa dopravcom.
Skutocnost by mala byt ale taka, ze az z realneho zisku, pouzivanim danej veci, ako je motorove vozidlo, ktorym sa uskutocni spoplatnena preprava osob a tovaru, by malo byt danene.
Lebo skutocnost je taka, ze ak veziem cudziu, alebo osobu blizku, ci uz mangelku do prace, suseda na nakupy, alebo stopara po dohode niekam, vykonavam sluzbu. Ak mi mangelka natankuje nadrz, alebo suseda da do vacku 50eur, ze som ju viezol niekam, nikto o tom nevie.
Ale ani o mne nikto nevie, pokial sa suseda, alebo mangelka nepochvali na FB, ze ju za kilo mesacne, vozim do prace..
Teoreticky, ak budem vozit este aj byvalu mangelku, milenku a susedu, presiahnem celkom isto, rocne nezdanitelne minimum.
Avsak naklady na prevadzku vozidla stupnu, alebo ostanu priblizne rovnake, akorat sa zvysi spotreba. Poistne sa mi prejdenymi kilometrami neznizi, ani poplatok u lekara, ani v servise mi zlavu nedaju, ked budem menit olej, gumy, tlmice..
Akorat pri idelanej rozpoctovej politike, sa teoreticky znizuju naklady na prejdeny kilometer a velmi teoreticky je mozne, pri absolutne kontinualnom prijme z takejto prepravy, uplne amortizovat cenu vozidla, velmi teoreticky zarobit na nove.
25. 1. 2019   Lolo
Avsak na to ma teda sluzit Uber, aby sa znizovala cena dopravnych sluzieb a vytazovali sa osobne vozidla, pomocou aplikacii.
Na miesto rodiny a znamych, je mozne prepravovat osoby nezname, zapojene aplikaciami internetu, do systemu a vytazovat vozidla, vodicov atd.
Lenze ako kazda minca ma dve strany, tak aj system ma dve diery..
Niekto moze povazovat system za sposob jedineho mozneho zarobku, takze si kupi auto za ucelom nie prepravy vlastnej, ale na podnikanie.
A to je taxisluzba.
Lenze zdielana ekonomika ak jej mame tlieskat a tesit sa laske k cislam, aplikaciam, alebo novemu svetovemu poriadku ekonomickemu, vytvara tlak, ktory zvysuje poplatky tam, kde nieje zisk a zisk vytvara z toho, kde pred tym ziaden nebol. Tlaci ludi do pekla socializmu, vytvara opat proletariat.
Proletariát je ve společenské teorii Karla Marxe a v revolučním marxismu třída, jejíž příslušníci (proletáři, dělníci a zaměstnanci) nevlastní výrobní prostředky a jsou tedy svou obživou závislí na jejich vlastnících (kapitalistech, buržoazii). Ti toho využívají, nutí proletáře pracovat za nevýhodných podmínek a vzniklou nadhodnotu si přivlastňují
1/1