V súčasnosti sú vishingové podvody pomerne bežné. Máme tu teda dosť populárny typ podvodu, na ktorý by ste si mali dať pozor. O čo ide a ako sa na takéto podvody pripraviť?
Pri vishing podvode vám podvodník zavolá, prípadne zanechá nejakú hlasovú správu v nádeji, že získa osobné informácie, ktoré následne využije na to, aby vás obral o peniaze a iné cennosti. Čo potrebujete vedieť na to, aby ste spoznali podvody a ochránili seba a svojich blízkych?
Vishingový útok je typ phishingového podvodu uskutočneného prostredníctvom telefonátu alebo hlasovej správy. Spadá do kategórie kybernetických zločinov, pretože ide o techniku, ktorú využívajú podvodníci na získanie prístupu k osobným informáciám a k ich peniazom. Môžu sa pokúsiť získať prístup k bankovému účtu osoby, ukradnúť čísla kreditných kariet alebo ich dokonca oklamať až do tej miery, že sám poškodený im dobrovoľne pošle peniaze.
Ako takéto podvody fungujú?
Dôvod, pre ktorý sa vishing stal tak populárny a efektívny je veľmi prostý. Využíva niečo, čo sa označuje ako sociálne inžinierstvo – teda techniku, ktorá sa opiera o prirodzené ľudské inštinkty, ako je dôvera, strach, chamtivosť alebo túžba pomáhať iným. Kyberzločinec sa pokúša vyvolať v obetiach tieto pocity, čím vytvorí paniku, ktorá zvyčajne zatemňuje úsudok obete. Potom, keď ju požiada o peniaze či informácie, ktoré mu otvoria cestu k osobným číslam a identifikátorom, obeť mu s radosťou vyhovie. Väčšinou podvodníci využívajú strašenie prostredníctvom tvrdení ako, že vaše peniaze sú ohrozené, alebo vás budú prosiť o pomoc niekomu v núdzi. V tomto momente vishing spúšťa vašu túžbu konať rýchlo, nelogicky, čo vedie ku skratovému rozhodovaniu.
Kyberzločinci sa často vydávajú za niekoho, komu by ste vo všeobecnosti dôverovali, ako je napríklad vaša banka, investičný poradca, daňový úrad, alebo nejaký blízky rodinný príslušník. To znamená, že s väčšou pravdepodobnosťou im zveríte svoje peniaze alebo finančné údaje.
Aké sú najbežnejšie situácie, ktorými lákajú svoje obete?
Jednou z najzákladnejších situácií je asi kompromitovaný bankový účet. V tomto prípade vám teda niekto zavolá s tým, že váš bankový účet bol napadnutý a hrozí mu kybernetický útok. Vlajúci sa následne snaží presvedčiť vás, aby ste previedli peniaze zo svojho účtu na „bezpečnejší“, alebo vás požiadajú o prihlasovacie údaje, aby spomínaný fiktívny problém mohli vyriešiť. Dôveryhodná banka by od svojich klientov v spontánnom telefonáte nikdy nežiadala, takže je najbezpečnejšie jednoducho zavesiť. Ak však obavy vo vás pretrvávajú, kontaktujte obratom svoju banku a skutočnosti si overte.
Niektorí podvodníci zase volajú svojim obetiam s ponukou pôžičiek, či inej lákavej investičnej príležitosti. Tieto ponuky môžu znieť veľmi lákavo, no nenechajte sa zmiasť. Ak niekto žiada vaše osobné informácie a nič ste o tej spoločnosti nepočuli, prípadne odmieta dotyčný uviesť o akú spoločnosť ide, zaveste telefón. Ak ponuka znie príliš lákavo na to, aby pôsobila dôveryhodne, ide o podvod.
Snažil sa od vás niekto vylákať citlivé osobné údaje?
Časté bývajú aj telefonáty súvisiace s daňami a daňovými podvodmi. Niektorí zločinci sa vydávajú za vyberačov daní a strašia tak rečami o nezaplatených daňových dlhoch a vysokých pokutách. Tieto telefonáty môžu byť obzvlášť znepokojujúce, no netreba sa strachu poddať. Aj keď máte nesplatené dlhy, vždy si radšej pred ich platením overte, či vaše účty a faktúry pochádzajú od autorizovanej inštitúcie.
V snahe ľudí okradnúť, zločinci často vystupujú ako rodinní príslušníci, ktorí majú istý zdravotný, či sociálny problém a preto potrebujú vyšší obnos peňazí. U starších ľudí, ktorí sú často terčom týchto podvodov, je väčšia pravdepodobnosť, že o takýchto podvodoch nebudú mať vedomosti a tak im rýchlo podľahnú. So staršími ľuďmi je dôležité komunikovať a objasniť im prípadné nástrahy, ktoré na nich číhajú.
Ako sa pred vishingom chrániť
Prevencia vishingu je v skutočnosti pomerne jednoduchá. Pozostáva v tom, že nebudete zdieľať svoje osobné údaje cez telefón, a to ani v prípade, že volajúca osoba tvrdí, že je z vašej banky. Žiadny legitímny pracovník vás o tieto informácie žiadať nebude. Ak áno, majte na pamäti to, že môže ísť o vishing a preto spomínaný telefonát svojej banke nahláste.
Neodpovedajte na hovory z čísel, ktoré nepoznáte. Neodpovedajte na emaily, textové správy ani správy na sociálnych sieťach, ktoré žiadajú vaše telefónne číslo. Toto je často prvý rok, ktorý kyberzločinci podnikajú, aby sa na vás v budúcnosti mohli zamerať.
Ako rozpoznať vishingový podvod
Ak chcete rozpoznať vishingový útok, budete musieť dávať pozor na niektoré varovné signály. Ak sa počas hovoru cítite byť uponáhľaný a je na vás vyvíjaný nátlak, je vytváraná panika, môže to byť jeden zo základných znakov toho, že s vysokou pravdepodobnosťou ide o podvod.
Neostáva teda iné, iba zložiť telefón každému volajúcemu, ktorý vyžaduje vaše osobné údaje. Môžu to byť údaje ako je vaša adresa, informácie o bankových účtoch, či mnohé iné osobné heslá. Vždy majte pri podozrivých telefonátoch na pamäti, že žiadna renomovaná spoločnosť takýmto spôsobom informácie nezískava.