Viete, na čo máte nárok pri škodách spôsobených búrkami? Tieto chyby robia ľudia najčastejšie! (poradňa)

Škody spôsobené búrkami sú čoraz častejšie, pričom hlavným dôvodom sú nebezpečnejšie prejavy počasia. Viete, na čo máte nárok a kedy vám poisťovňa nič nepreplatí?

V správach sa stále častejšie hovorí o ničivých dôsledkoch búrok na Slovensku. Vyskytujú sa nielen silné lejaky, obrovské krúpy či nárazový vietor, ale dočinenia sme mali aj so slabými tornádami a zemetrasením. Chránite nejakým spôsobom svoj majetok a domácnosť?

Eva Jacková, hovorkyňa Slovenskej asociácie poisťovní, pre web oPeniazoch.sk prezradila, či je možné svoj majetok poistiť pred extrémnym počasím. Zároveň upozornila aj na chyby, ktorých sa mnohí Slováci dopúšťajú.

Ako poistiť svoj majetok pred extrémnym počasím?

V prvom rade je potrebné poistiť nehnuteľnosť. „Základom poistenia nehnuteľností a zariadenia domácnosti je práve krytie živelných rizík ako sú oheň, víchrica, záplava, ťarcha snehu, výbuch, ale aj ďalšie riziká ako rozbitie skiel, škody spôsobené vodou z vodovodných zariadení, vlámanie, vandalizmus. Dôležitou súčasťou je tiež pripoistenie zodpovednosti za škody spôsobené iným osobám,“ uviedla Eva Jacková na začiatok.

To, ktoré riziká sú zahrnuté v základnom alebo rozšírenom balíku poistenia živelných rizík, závisí od produktov konkrétnej poisťovne. Rovnako je dôležité aj to, ktoré riziká si sám klient vyberie pri uzatvorení zmluvy. Toto poistenie si totiž môžete vyskladať zväčša podľa vlastných potrieb. Venujte preto pozornosť tomu, proti čomu presne sa chcete poistiť.

„Tiež netreba zabúdať na to, že je dôležité poistiť nielen samotnú nehnuteľnosť, ale aj vnútorné zariadenie – cez poistenie domácnosti. Toto poistenie je možné dojednať samostatne alebo môže byť v jednej poistke spolu s poistením nehnuteľnosti,“ upresňuje Jacková.

Foto: unsplash.com/Chris Gallagher

Záujem o tento druh poistenia na Slovensku rastie. Poisťovne evidujú zvýšený záujem aj po medializovaných prípadoch, ako ničivé búrky a povodne zasiahli vybrané lokality. Rovnako sa ľudia zaujímajú aj o revidovanie už existujúcich zmlúv.

„Zdá sa, že ľudia si význam poistenia začínajú uvedomovať aj následkom takýchto udalostí. Mrzí nás však, že štát podpore záujmu o poistenie nepridáva takú váhu, ako by mohol a nesystémovými jednorazovými odškodneniami skôr vyvoláva u občanov pocit, že v prípade katastrofy o nich bude postarané. Pritom sumy poistenia sú v porovnaní so škodami, ktoré môžu vzniknúť, naozaj zanedbateľné,“ upozorňuje Jacková.

Aká je cena poistenia?

Cena poistenia závisí od rozsahu krytia. Úlohu zohráva to, či je poistená iba nehnuteľnosť, alebo aj zariadenie domácnosti, aké riziká a do akej výšky sú kryté (tzv. limity poistnej sumy). Poistné na bežné domy a byty sa pohybuje v rozmedzí desiatok až niekoľko stoviek eur za ročné poistenie.

„Cena by nemala byť hlavným kritériom pri výbere poistenia, skôr rozsah poistených rizík a prípadné doplnkové služby poisťovne – je už pomerne časté, že poisťovne ponúkajú k poisteniu majetku aj asistenčné služby, ktoré môže klient využiť napríklad v prípade technickej havárie, zabuchnutia dverí, potreby okamžitej výmeny sklenených výplní a podobne,“ prezradila hovorkyňa Slovenskej asociácie poisťovní.

Máte poistenú nehnuteľnosť proti extrémnym prejavom počasia?

Aké je finančné plnenie vyplatené poisťovňou?

Ak dôjde k poistnej udalosti, poisťovňa uhrádza skutočnú škodu. Môže ísť o náklady na uvedenie nehnuteľnosti do stavu pred vznikom škody, prípadne sumu za zničené alebo poškodené veci z poistenia zariadenia domácnosti. Pri totálnej škode, teda zničení nehnuteľnosti, poisťovňa uhradí v zmluve dohodnutú poistnú sumu.

Ak dôjde k poistnej udalosti, je potrebné čo najskôr kontaktovať poisťovňu a riadiť sa jej pokynmi. V prípade potreby odstránenia zničených alebo poškodených vecí z bezpečnostných alebo hygienických dôvodov ich treba najprv zdokumentovať – odfotiť alebo urobiť videozáznam.

Ak ide o menšie škody, poisťovňa spravidla dáva klientovi na výber spôsob, akým bude uhradené poistné plnenie – rozpočtom alebo s predložením dokladov.

Úhrada rozpočtom znamená, že poisťovňa na základe predložených podkladov a vlastnej metodiky odhadne výšku škody a klient si zabezpečí nápravu do pôvodného stavu bez nutnosti dokladovania nákladov na opravu alebo znovunadobudnutie vecí. Odhadnutú sumu poukáže klientovi na účet. Ak by však suma skutočných nákladov presiahla odhadovanú škodu, poisťovňa tieto skutočné náklady uhradí – ale už na základe dokladov preukazujúcich vynaložené náklady. V druhom prípade poisťovňa prepláca škodu na základe predložených dokladov.

Podľa zákona má poisťovňa povinnosť vyplatiť poistné plnenie do 15 dní od skončenia šetrenia poistnej udalosti – teda, keď je po kontrole podkladov známe, koľko má poistenému zaplatiť. Ak nie je možné skončiť šetrenie do jedného mesiaca, poistený má nárok na zálohu na poistné plnenie, pričom o poskytnutie zálohy je potrebné poisťovňu požiadať.

V akých prípadoch poisťovňa nepreplatí škody spôsobené búrkami a akých chýb sa ľudia dopúšťajú najčastejšie? Čítajte na ďalšej strane.

Pokračovať na ďalšej strane

Viac o téme: búrky , nárok , poistenie domácnosti , poistenie nehnuteľnosti , poisťovne , škody , slovenská asociácia poisťovní

Súvisiace články

Aktuálne správy