
1. Volkswagen Slovakia
Celosvetová skupina Volkswagen sa dnes nachádza v nezávideniahodnej situácii. Pokles podielu na čínskom trhu, nulový rast domácej nemeckej ekonomiky a najnižšia ziskovosť za posledné dekády viedla k oznámeniam o zatváraní fabrík v Nemecku aj inde. Štrajkujúci zamestnanci žiadajú vyššie mzdy a automobilke nehrá do karát ani nie príliš úspešný prechod na elektromobilitu, kde aj na európskom trhu dominujú lacné čínske elektromobily.
-
Viete čo je úrok či istina? Otestujte sa pred začiatkom predaja slovenských štátnych dlhopisov! (kvíz)
-
Veľké čínske investície do infraštruktúry: Slováci sú na pochybách, vnímajú možné riziká! (prieskum)
-
Podvody s PN-kami: Minister Tomáš ukázal, ako zafungoval nový nástroj v rukách posudkových lekárov!
Napriek tomu zostáva bratislavská fabrika spoločnosťou s najvyšším obratom na Slovensku. Ziskovosť však z dlhodobého hľadiska prudko klesla, keď sa problémy materskej spoločnosti preniesli aj na dcérsky závod na Slovensku. Kým konkurenčná Kia je treťou najziskovejšou firmou u nás, nemecký gigant vypadol z prvej desiatky. Tržby v roku 2023 dosiahli 11 miliárd a 760 miliónov eur, čo znamená nárast o 21 percent oproti predchádzajúcemu účtovnému obdobiu.
O 15 percent stúpol aj zisk spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorý dosiahol úroveň 233 miliónov eur. Závod sa snažil s problémami bojovať optimalizovaním výroby a vyššou návratnosťou tržieb. Cieľom pre skupinu v problémoch na ďalšie roky je dosiahnuť aspoň úroveň 6,5 percentnú návratnosť tržieb.
Celkové investície závodu v roku 2023 dosiahli 420 miliónov eur a od príchodu na Slovensko prekročili hranicu 5 miliárd eur. Export smeroval najmä do Európy (40 percent). Nasledovala Severná Amerika s podielom 25 percent a na čínsky trh vyváža bratislavská fabrika až 20 percent svojej produkcie.