Slováci míňali menej: Maloobchodné tržby v novembri medziročne klesli o 1,4 %

Maloobchodné tržby v novembri 2022 dosiahli hodnotu o 1,4 % nižšiu ako v rovnakom období pred rokom. Pokles, ktorý pokračoval už štvrtý mesiac za sebou, však spomalil svoju dynamiku. Medziročne nižšie tržby v stálych cenách zaznamenalo až päť z deviatich zložiek maloobchodu. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Celkový výsledok ovplyvnili najmä o 1,7 % nižšie tržby v rozhodujúcej zložke maloobchodu zahrnujúcej hyper- a supermarkety a podporil ho aj výraznejší pokles tržieb v objemovo menších zložkách maloobchodu. O viac ako 8 % klesli tržby v predajniach s tovarom pre domácnosť, ako sú hobymarkety, predajne nábytku alebo spotrebnej elektroniky, ako aj v predajniach zameraných na kultúru a rekreáciu (kníhkupectvá, predajne športových potrieb a hračiek, atď.). Po polročnom zápase s vysokou infláciou cien pohonných látok sa do plusu dostali tržby čerpacích staníc. Ich tržby sa medziročne zvýšili o 6 %. Takmer rovnakým tempom vzrástli aj tržby v predajniach potravín, nápojov a tabaku.

Novembrové tržby v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom vzrástli v predaji a oprave motorových vozidiel o 7,3 %, v maloobchode o 1,7 % a vo veľkoobchode o 1,1 %. Pokles takmer o 12 % vykázali ubytovacie zariadenia, súčasne o 5,6 % klesli tržby reštaurácií a pohostinstiev.

V súhrne za 11 mesiacov roka 2022 boli tržby vo všetkých zložkách vnútorného obchodu medziročne vyššie, a to v maloobchode o 4,4 %, v predaji a oprave motorových vozidiel o 6,8 %, vo veľkoobchode o 16,8 %, v činnostiach reštaurácií a pohostinstiev o 14,7 % a v ubytovaní o 85,1 %.

Analytik: Maloobchodu v novembri pomohli pravdepodobne predvianočné nákupy
Maloobchodu v novembri 2022 pomohli pravdepodobne predvianočné nákupy. Uviedol to Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank, v komentári k údajom o novembrových tržbách slovenského maloobchodu, ktoré vo štvrtok zverejnil Štatistický úrad (ŠÚ) SR.
„Nepretržitý pokles tržieb, ktorý sa v dôsledku rekordne vysokej inflácie a klesajúcej reálnej mzdy naštartoval už na jar, sa zastavil. Predpokladáme, že len dočasne. Pomohli pravdepodobne predvianočné nákupy, ktoré sa mohli vo väčšej miere ako zvyčajne koncentrovať práve do novembra. Pomerne významne však rástli aj predaje pohonných látok, najskôr čiastočne podporené aj cezhraničnou nákupnou turistikou zo susedného Maďarska, ktoré v dôsledku regulácie cien trpelo ich dočasným nedostatkom,“ spresnil.
V novembri sa podľa neho oživili aj tržby predajcov áut. „Naopak, spolu s rastúcimi cenami chladne záujem o domáce dovolenky, čo sa prejavuje na poklese tržieb hotelov a reštaurácií. Slabší november ako mesiac turistickej medzisezóny by pritom mohol byť predzvesťou aj slabšej zimnej turistickej sezóny,“ priblížil.
Spotreba v nasledujúcich mesiacoch bude podľa Koršňáka naďalej narážať na svoje limity plynúce najmä z rekordne vysokej inflácie. „Po vyčerpaní finančných vankúšov nižšej strednej a nízkopríjmovej skupiny domácností očakávame ďalšie utlmovanie spotreby domácností na Slovensku,“ poznamenal.
„Vysoké ceny a nízka spotrebiteľská dôvera by mali oslabovať aj vianočné decembrové tržby slovenských obchodníkov. Už november však ukázal, že nemalá časť domácností bola minulý rok pri vianočných nákupoch ochotná aj významnejšie siahnuť na svoje úspory. Naďalej však očakávame, že časť vianočných tržieb by sa mohla opätovne presunúť aj do povianočného obdobia a posilniť efekt povianočných výpredajov,“ dodal Koršňák.

Viac o téme: makroekonomika , maloobchodné tržby , Štatistický úrad SR ŠÚ

Súvisiace články

Aktuálne správy