
Na Slovensku sa šíri nový typ podvodu. Podvodníci tentokrát zneužívajú meno Sociálnej poisťovne a rozosielajú e-maily s nepravdivými informáciami o preplatku na poistnom. Ich cieľom je získať citlivé údaje. Klienti by na e-maily nemali reagovať a mali by ich okamžite vymazať.
Sociálna poisťovňa na svojej web stránke upozorňuje, že zaznamenala šírenie podvodných e-mailov, ktoré zneužívajú meno inštitúcie a klamlivo informujú klientov o preplatku poistného.
Falošné e-maily v mene Sociálnej poisťovne sa vydávajú za „Informáciu o nadmerne uhradených príspevkoch na starobné poistenie – výzvu na doplnenie údajov“. Klientov zároveň vyzývajú na doplnenie údajov prostredníctvom linky uvedenej v e-maile. Sociálna poisťovňa upozorňuje občanov, ktorí dostali takýto alebo podobný e-mail, aby na odkaz v ňom neklikali a e-mail zo svojej schránky odstránili. Ide o ďalší pokus o zneužitie osobných údajov občanov a finančný podvod.
Dostali ste už podvodný e-mail, cez ktorý sa od vás snažili vylákať citlivé údaje?
Sociálna poisťovňa upozorňuje klientov, že o preplatkoch poistného takýmto spôsobom neinformuje a ani takto nikdy nežiada o overenie osobných údajov. „Prosíme preto klientov, aby boli pri podobných správach a výzvach vždy ostražití a preverovali si všetky informácie v priamom kontakte so Sociálnou poisťovňou,“ uvádza poisťovňa.
Ako spoľahlivo rozpoznať falošnú správu?
- Žiada vás o osobné údaje alebo ich doplnenie, vyžaduje heslá alebo bankové údaje.
- Ponúka vám odkaz/linku, na ktorú žiada kliknúť, aby ste sa prihlásili na údajnú stránku Sociálnej poisťovne, banky alebo inej inštitúcie či priamo poskytli citlivé údaje zo svojej bankovej karty.
- Urguje vybavenie záležitosti naliehavou formou a splnenie pokynov v krátkom čase.
- V správe sa často vyskytujú gramatické alebo štylistické chyby.
- Odosielateľ správy pôsobí podozrivo, ide o formu e-mailovej adresy, ktorá nemá nič spoločné s danou inštitúciou, resp. adresa odosielateľa má formu, ktorá vám nie je známa.
V súčasnosti, keď sa podvody formou elektronickej komunikácie objavujú čoraz častejšie, prosí Sociálna poisťovňa klientov, aby vnímavo a pozorne pristupovali k podobným správam (najmä e-mailom, sms alebo správam cez sociálne siete) a zodpovedne si preverili ich obsah a pravdivosť.