Pozor na manipulácie: Finanční podvodníci útočia, nárast sťažností eviduje aj NBS!

, Redakcia

Finanční podvodníci sú na Slovensku čoraz aktívnejší. Aj keď banky venujú ochrane klientov značné úsilie, mnohé z podvodov sa podarí aj dokonať. Svedčia o tom aj počty sťažností od klientov, ktoré smerujú do Národnej banky Slovenska. Tá zaznamenala v minulom roku ich významný nárast.

V minulom roku podali finanční spotrebitelia a iní klienti do Národnej banky Slovenska (NBS) 1 720 podaní, čo predstavuje medziročný nárast o osem percent. Najviac podaní, a to 770, sa týkalo sektora bankovníctva. Centrálna banka o tom informuje v zverejnenej výročnej správe za minulý rok.

Významný nárast počtu podaní, a to z 83 na 152, čiže o viac ako 83 percent, eviduje NBS pri podaniach týkajúcich sa podvodov. Klienti finančných inštitúcií čelili rôznym pokusom, ako od nich vylákať peniaze. „Podvodníci často vylákajú od klientov prístupové údaje k bankovým účtom, alebo praktikami sociálneho inžinierstva zmanipulujú obete tak, že tie im rovno odošlú peniaze,“ upozorňuje centrálna banka.

Zaznamenali ste podvodné pokusy, ktorých cieľom bolo vylákať od vás peniaze?

Posilňovanie nástrojov boja proti phishingovým útokom a iným podvodom je preto podľa NBS v bankovom sektore jednou z priorít a banky mu venujú značné úsilie. „Informačné a vzdelávacie kampane zamerané na ochranu peňazí na účtoch a pri platobných transakciách sú tiež dôležitou súčasťou finančného vzdelávania,“ dopĺňa centrálna banka.

Pre výkon dohľadu NBS je dôležitý takzvaný indikátor opodstatnených podaní, to znamená podaní, pri ktorých NBS zistila porušenie zo strany dohliadaných subjektov. „Ak je pri dohliadanom subjekte podiel opodstatnených podaní vyšší ako priemer v sektore, je to jeden z predpokladov na vykonanie dohľadu na mieste. V priemere však podiel opodstatnených podaní zo všetkých vybavených podaní zostáva dlhodobo rovnaký (20 – 25 percent),“ uvádza banka.

Na strane finančných inštitúcii však boli aj v minulom roku viaceré pochybenia. Klientom tak následne museli vyplatiť stovky tisíc eur. NBS sleduje, akú sumu peňazí dohliadané subjekty vyplatili klientom na základe toho, že proces vybavovania podania viedol k dohode subjektu s klientom alebo k náprave v prospech klienta. V roku 2023 táto suma predstavovala 543 000 eur.

Viac o téme: banky , finančné inštitúcie , finančné podvody , Národná banka Slovenska NBS , phishing

Súvisiace články

Aktuálne správy