Obrovský problém pre klientov bánk: Hypotéku vám po výpadku katastra schvália, čerpať ju však nebudete, hrozia aj pokuty!

, Redakcia

Slovensko čelí masívnej kybernetickej kríze. Správy o kolapse informačného systému katastra v posledných dňoch obleteli krajinu. Obrovským problémom je to najmä pre klientov bánk, ktorí majú schválené hypotéky. Môžu dokonca kvôli tomu čeliť pokutám zo strany svojich zmluvných partnerov.

Kolaps informačného systému katastra naberá enormné rozmery. Podľa portálu žive.sk zrejme ide dokonca o najväčší kybernetický útok v histórii Slovenska s najzásadnejším dopadom na samotných obyvateľov. Nikto momentálne nevie povedať, kedy, či vôbec a v akom rozsahu sa podarí databázu s údajmi o vlastníctve nehnuteľností v krajine obnoviť.

Poplach celá situácia spôsobila aj v bankovom sektore. Kataster je totiž kľúčovou inštitúciou v procese sprístupňovania úverov pre klientov bánk. Bez potvrdení z katastra totiž žiadna banka nepošle klientovi na vyplatenie nehnuteľnosti peniaze. Webu oPeniazoch.sk to aktuálne potvrdili viaceré veľké hypotekárne banky.

„Aktuálne stále prijímame žiadosti o úver, rovnako tak vieme úvery schvaľovať. Vzhľadom na nefunkčnosť katastra však nie je možné, aby sa úvery čerpali. Čakáme na to, ako sa k situácii postaví kataster a aké riešenie prinesie pre ľudí. Akonáhle získame nové informácie, klientov budeme informovať o ďalšom postupe,“ uviedla pre web oPeniazoch.sk PR špecialistka Slovenskej sporiteľne Katarína Ragáčová.

Podarí sa databázu vlastníkov nehnuteľností na Slovensku obnoviť do pôvodného stavu?

Podobne sa vyjadrila aj Eva Čonková z marketingového oddelenia Prima Banky Slovensko, podľa ktorej je kvôli výpadku z katastra v niektorých prípadoch problém s čerpaním úverov, hoci schvaľovanie a prijímanie žiadostí zatiaľ prebieha štandardne.

Výpadok katastra tak má podľa PR manažéra VÚB banky najväčší negatívny dopad na klientov, ktorí už hypotéku schválenú majú a potrebujú ju čerpať, ale nevedia predložiť doklady z katastra nehnuteľností. „V tomto sme, žiaľ, plne závislí na funkčnosti katastra a jeho aktuálnych dát,“ uviedol pre web oPeniazoch.sk.

Celá situácia tak môže mať extrémne negatívne dôsledky práve na klientov, ktorí potrebujú podľa podpísaných zmlúv nehnuteľnosti z úveru zaplatiť. Ak sa to totiž nestane, môžu čeliť aj pokutám či iným sankciám zo strany svojich zmluvných partnerov. „Všeobecne, mimo bankovej situácie – čo sa týka dopadu výpadku na ľudí, pokiaľ bude trvať dlhšie ako pár dní, samozrejme môžu z toho pre nich vyplývať problémy z neplnenia ich záväzkov, ktoré majú v kúpno-predajných zmluvách,“ dodal Dominik Míša.

Konkrétnejšie postupy bánk pri spracúvaní hypoték a komplikácie, ktoré kolaps katastra spôsobil, opísala produktová manažérka mBank pre úvery a bývanie Soňa Holíková. „Vo všeobecnosti úvery na hypotéky čerpáme na základe listu vlastníctva s vyznačením tzv. plomby, čo znamená, že ak klient nevie predložiť takýto dokument, čakáme s čerpaním úverov,“ uviedla pre oPeniazoch.sk.

Banka úvery schvaľuje na takzvaný úverový limit na základe príjmov klienta. Ak však klient nemá znalecký posudok s aktuálnym listom vlastníctva, proces je ďalej pozastavený. Problémy tak môžu nastať aj v prípade refinancovania hypotéky. Banka však tvrdí, že v takýchto prípadoch bude ku klientom pristupovať individuálne. „Ak v prípade refinancovania budú klienti čeliť sankcii, že z dôvodu nefunkčnosti katastra nevedeli predložiť list vlastníctva, budeme prípady posudzovať individuálne,“ dodala Holíková.

Štát je zatiaľ v informovaní strohý

Aktuálne tak zásadnou nezodpovedanou otázkou pre všetkých zainteresovaných zostáva, dokedy bude táto krízová situácia trvať a či sa podarí vôbec komplexné dáta o vlastníctve nehnuteľností na Slovensku obnoviť. Ministerstvo vnútra SR, pod ktoré katastrálny úrad spadá, v stredu vydalo len strohú informáciu, že jeho katastrálny informačný systém bol zasiahnutý rozsiahlym kybernetickým útokom zo zahraničia a že katastrálne úrady zostanú zatvorené.

„Prípadom sa zaoberá Úrad boja proti organizovanej kriminalite. Presnú kvalifikáciu skutku bude možné ustáliť až na základe vykonaných procesných úkonov. Bližšie informácie Policajný zbor poskytne ihneď, ako to procesná situácia dovolí,“ konštatuje rezort.

Samotný Úrad geodézie, kartografie a katastra SR o masívnom výpadku všetkých informačných systémov, ktoré spravuje, informoval už v pondelok 6. januára. V stredu 8. januára doplnil, že všetky systémy úradu po kybernetickom útoku sú stále odstavené. „Na sfunkčnení systémov intenzívne pracujeme s podporou expertov na kybernetickú bezpečnosť. Pracoviská katastrálnych odborov okresných úradov budú preventívne až do odstránenia dôsledkov kybernetického útoku dočasne uzatvorené,“ dodáva úrad.

V konečnom dôsledku tak ani banky samotné nevedia, na čo sa pripraviť a čo robiť. Klienti sa tak zrejme musia pripraviť na improvizáciu v čase. „Vzhľadom na minimálne informácie zo strany Úradu geodézie, kartografie a katastra SR, nevieme v súčasnosti predpokladať dĺžku tohto krízového obdobia. Situáciu neustále sledujeme. Naše postupy sa môžu meniť v čase, pretože situáciu budeme vyhodnocovať na základe zmien a nových okolností,“ doplnila Soňa Holíková z mBank.

Slovenská banková asociácia volá po krízovom riešení. Pokračujte v čítaní na ďalšej strane.

Pokračovať na ďalšej strane

Viac o téme: hackerské útoky , informačné systémy , kybernetická bezpečnosť , kybernetické útoky , mBank , ministerstvo vnútra MV SR , Prima banka , Slovenská banková asociácia SBA , Slovenská sporiteľňa , Úrad geodézie kartografie a katastra SR ÚGKK , VÚB banka

Súvisiace články

Aktuálne správy