
Donald Trump už viackrát naznačil, že plánuje zaviesť clá na dovoz automobilov z Európskej únie, avšak tentokrát prichádza vyjadrenie na nastavenie ciel na všetky produkty z Európskej únie.
Tento krok by mohol výrazne zasiahnuť slovenský automobilový priemysel, ktorý je na exporte do USA do veľkej miery závislý. Aj keď zatiaľ nie je jasné, kedy a či vôbec budú clá zavedené, akciové trhy už reagovali miernym poklesom.
Reakcia trhov: Pokles európskych indexov
Hoci európske akciové indexy aktuálne oslabili o približne 0,8 %, tento pokles je z veľkej časti spôsobený vývojom na amerických trhoch z predchádzajúceho dňa, keď boli európske burzy už zatvorené. Znamená to, že neistota okolo ciel zatiaľ trhmi neotrasla, no investori budú na ďalšie kroky Washingtonu pozorne čakať.
Slovenský automobilový priemysel v ohrození
Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré by zavedenie 25 % ciel na európske prodiukty zasiahlo výrazne. USA sú ôsmym najväčším exportným trhom Slovenska a do USA vyváža približne 600 slovenských firiem. Automobilový sektor dominuje tomuto exportu – viac ako 75 % vývozu do USA tvoria práve osobné vozidlá a ich súčiastky. Napriek tomu existujú krajiny, ktoré sú na exporte do Spojených štátov ešte závislejšie.
Najviac ohrozené by mohlo byť Írsko, ktorého exporty do USA tvoria až 26 % celkového vývozu, pričom dominujú farmaceutické produkty a vakcíny. Nasledujú Fínsko, Taliansko a Nemecko, kde podiel exportov do USA predstavuje približne 10 %. Slovensko vyváža do USA približne 5 % svojho celkového exportu, čo je síce menší podiel, no vzhľadom na zameranie na automobilový priemysel by nové clá mohli mať významný sektorový dopad. Celkový dopad všeobecných 25 % ciel by podľa odhadu Bloomberg ekonómov mohlo znížiť HDP európskej únie až o 1,5 %.
Naplnia sa Trumpove hrozby a zavedú USA vysoké clá na výrobky z Európskej únie?
Najväčší dopad by clá mali na Slovensku na bratislavský závod Volkswagen, ktorý do USA exportuje luxusné modely ako Porsche Cayenne, Audi Q7 a Q8. Severná Amerika sa podieľa na jeho tržbách až 25 %, pričom zavedenie ciel by mohlo túto časť príjmov výrazne zasiahnuť. Okrem priameho dopadu by clá ovplyvnili aj širší európsky automobilový sektor, pretože by znevýhodnili celú európsku produkciu a oslabili finančnú pozíciu veľkých koncernov.
Okrem automobilov Slovensko do USA vyváža aj kotly, elektrické prístroje, výrobky z kaučuku, nábytok či produkty zo železa a ocele. Naopak, hlavnými dovoznými položkami zo Spojených štátov sú nerastné palivá, vozidlá, farmaceutické výrobky a elektronika.
A čo Európske clá na americké automobily ?
Európska únia skutočne uplatňuje 10 % clo na dovoz automobilov z USA, zatiaľ čo Spojené štáty majú 25 % clo na dovoz pickupov. Donald Trump tiež kritizoval vyššiu daň z pridanej hodnoty (DPH) v EÚ, ktorá však nie je zameraná špecificky na americké produkty, ale platí pre všetok dovoz a domácu výrobu bez ohľadu na krajinu pôvodu. Vyššie daňové zaťaženie v Európe však môže prispievať k pozitívnej obchodnej bilancii tovarov.
Možné protiopatrenia Európskej únie
Najlepším riešením by bola dohoda, ktorá by znížila clá na americké automobily a zmiernila obchodné napätie. Ak by však Európska únia zareagovala recipročnými clami na americký dovoz, nakoniec by to pocítili spotrebitelia v podobe vyšších cien amerických produktov.
Pri prvej administratíve Donalda Trumpa už EÚ zaviedla odvetné clá na americké whiskey či motocykle Harley-Davidson v reakcii na clá na európsku oceľ. Tentoraz má však v rukáve ešte silnejší nástroj – tzv. nástroj proti nátlaku (ACI). Tento legislatívny rámec umožňuje EÚ nielen zaviesť recipročné clá, ale aj zakázať priame zahraničné investície, obmedziť podnikanie amerických firiem v Európe alebo dokonca uplatniť reštrikcie v oblasti duševného vlastníctva.
Ako ďalej?
Zatiaľ nie je jasné, kedy alebo či vôbec budú clá zavedené, no napätie v transatlantických obchodných vzťahoch rastie. Pre Slovensko, ako krajinu silne závislú od automobilového priemyslu, by mohli mať nové clá výrazné ekonomické dopady. Investori aj priemyselné podniky tak budú s napätím sledovať ďalšie kroky americkej administratívy a reakciu Európskej únie.
[XTB je obsahovým partnerom webu oPeniazoch.sk]