Kto je nový najbohatší človek planéty Bernard Arnault? Toto je 9 najznámejších značiek, za ktorými stojí

Prvý Európan na čele rebríčkov najbohatších ľudí sveta od Bloombergu aj magazínu Forbes je tiež prezývaný Kráľ luxusu. Pri pohľade na portfólio jeho firiem je zrejmé prečo.

Francúz Bernard Arnault, aktuálne najbohatší človek na planéte podľa rebríčkov Bloomberg Billionaires Index aj magazínu Forbes, je taktiež prezývaný Kráľ luxusu. Jeho holdingová spoločnosť LVMH totiž zastrešuje takmer 80 luxusných značiek známych po celom svete. Bloomberg vo svojom indexe pritom aktuálne odhaduje jeho majetok na 171 miliárd amerických dolárov, magazín Forbes dokonca na 191 miliárd dolárov.

Z trónu najbohatšieho človeka Arnault zosadil inovátora a čoraz kontroverznejšieho podnikateľa Elona Muska. Je tak vôbec prvým Európanom, ktorý na vrchol rebríčkov najbohatších ľudí na planéte, od kedy sú zostavované, vystúpil.

Ako pripomína agentúra ČTK, Arnaultov podnikateľský príbeh je výrazne odlišný napríklad od toho Muskovho, ktorého bohatstvo sa akumulovalo najmä v posledných rokoch raketovým tempom. Arnault svoj majetok budoval pomalšie, ale zato systematickejšie. Obchádzajú ho aj všetky drámy, ako napríklad Muskov niekoľkokrát odvolaný a znovu obnovený záujem o Twitter, za čo sa dočkal niekoľkých žalôb.

Arnault vybudoval najväčší svetový konglomerát na predaj luxusného tovaru a doplnkov, do ktorého impéria patria značky ako Louis Vuitton, ale tiež napríklad americké klenotníctvo Tiffany & Co, výrobca hodiniek Tag Heuer alebo luxusná módna značka Celine.

Arnault má prostredníctvom holdingových firiem a rodinných trustov pod kontrolou viac ako 60 percent akcií LVMH, s ktorými sú spojené hlasovacie práva, vyplýva z povinného hlásenia pre americkú Komisiu pre cenné papiere (SEC). Trhová kapitalizácia spoločnosti pritom aktuálne presahuje 360 miliárd dolárov.

Toto je 9 najväčších značiek jeho impéria podľa portálu therichest.com:

9. Gucci

Foto: Raysonho, CC0, via Wikimedia Commons

Luxusná značka, ktorú založil v roku 1921 vo Florencii v Toskánsku Guccio Gucci. K dohode medzi skupinou Gucci a LVMH Bernarda Arnaulta došlo v roku 2001, predtým však obe strany zažili relatívne turbulentné obdobie. LVMH totiž od roku 1995 začala diskrétne kupovať akcie Gucci, až kým nedržala 35-percentný podiel, čo zástupcov talianskej módnej skupiny rozzúrilo. Predtým totiž Arnault odmietol ponuku na kúpu Gucci za 400 miliónov dolárov, aby o päť rokov neskôr minul na 34-percentný podiel až 1,4 miliardy dolárov.

8. Hublot

Hublot je značka švajčiarskych luxusných hodiniek, ktorú založil v roku 1980 Carlo Crocco. Arnaultova spoločnosť LVMH získala firmu Hublot od jej zakladateľa v roku 2008. Suma transakcie nebola zverejnená.

7. Tiffany & Co

Pôvodne americká značka luxusných šperkov, ktorú založili Charles Lewis Tiffany a John B Young v roku 1837. Spoločnosť sa stala súčasťou konglomerátu LVMH v roku 2021 po mesiacoch súdnych sporov a problémov s dohodou na cene. Akvizícia bola definitívne uzavretá v januári 2021 za 15,8 miliardy dolárov. Výkonným riaditeľom značky sa následne stal syn Bernarda Arnaulta Alexander.

6. Bulgari

Foto: Usodesita, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Talianska luxusná značka založená v roku 1884 striebrotepcom Sotiriosom Voulgarisom. Bulgari je všeobecne známa výrobkami z kože, parfumami, šperkami, doplnkami a náramkovými hodinkami. Súčasťou Arnaultovho impéria sa stala v roku 2011, kedy za 50,4-percentný podiel zaplatil dovtedy nevídaných vyše 5 miliárd dolárov. To bolo výrazne viac, ako dovtedy miliardár za akúkoľvek inú značku zaplatil.

5. Hennessy

Jas Hennesy & Co., čo je oficiálny názov spoločnosti, bola založená vojenským dôstojníkom Richardom Hennessym už v roku 1765. Je producentom svetoznámeho luxusného koňaku. Vlastníkom Hennessy je Moët Hennessy, ktorá je zasa majetkom Arnaultovho LVMH.

4. Moët

Moët et Chandon, pôvodne známy ako Moët et Cie, teda Moët & Co., bol založený v roku 1743 obchodníkom s vínom z francúzskeho mesta Épernay Claudom Moëtom. V roku 1971 sa spoločnosť spojila s Hennessy Cognac a dekádu neskôr sa zase zlúčila s firmou Louis Vuitton, aby vznikol LVMH (Louis-Vuitton-Moët-Hennessy). Do roku 2004 takto vznikol najväčší konglomerát s luxusným tovarom na svete s vtedajšou čistou hodnotou cez 16 miliárd dolárov.

3. Christian Dior

Foto: Vyacheslav Argenberg, CC BY 4.0, via Wikimedia Commons

Luxusná módna značka, známa aj pod skráteným názvom Dior, bola založená v roku 1946 v Paríži francúzskym návrhárom Christianom Diorom. Bernard Arnault kúpil Dior v roku 2017 za 12 miliárd eur. V súčasnosti Dior prevádzkuje zhruba dve stovky obchodov po celom svete a dosahuje ročné tržby v objeme okolo 60 miliárd dolárov.

2. Fendi

Talianska značka s luxusným tovarom vznikla v roku 1925 v Ríme. Zameriavala sa predovšetkým na výrobky z kožušiny, neskôr začala ponúkať aj topánky, voňavky, okuliare či konfekčný tovar. Začiatkom prvej dekády nového tisícročia sa Bernard Arnault rozhodol kúpiť podiel vo Fendi. V tom čase získala podiel v značke aj firma Prada, ktorý však neskôr taktiež Arnault získal. Jeho konglomerát LVMH tak nadobudol vo Fendi väčšinový podiel, ktorý do roku 2003 navýšil na 84 %.

1. Louis Vuitton

Foto: zoetnet, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Francúzska luxusná módna značka, ktorú pôvodne vlastnil Louis Vuitton, vznikla v roku 1854. Bernard Arnault vstúpil do spoločnosti v roku 1989, čím sa zároveň naštartoval proces vzniku konglomerátu LVMH. Louis Vuitton sa zameriava na konfekciu, šperky, luxusné tašky, kožené výrobky, topánky, doplnky, náramkové hodinky, slnečné okuliare a knihy. Patrí medzi najhodnotnejšie módne značky na svete.

Viac o téme: Bernard Arnault , Bloomberg , Bulgari , Christian Dior , Elon Musk , Fendi , Forbes , Gucci , Hennessy , Hublot , Louis Vuitton , LVMH , majetok , Moët , Tiffany & Co

Súvisiace články

Aktuálne správy