Zlepší sa cestovanie vlakom? Nový železničný grafikon má zrýchliť spojenie v priemere o 2 minúty

Už o niekoľko dní začne platiť nový železničný grafikon, ktorý má okrem zrýchlenia medzimestského spojenia priniesť aj nižšie náklady a posilnenie dopravy.

Nový železničný grafikon, ktorý začne platiť 11. decembra, prinesie 4-percentné posilnenie dopravy, 6-percentné zníženie nákladov a dvojminútové priemerné zrýchlenie medzimestského spojenia. Uviedol to vo štvrtok na brífingu Rastislav Farkaš, analytik z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), za účasti ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala (nominant Sme rodina).

Základná premisa nového grafikonu podľa Farkaša je, že zrýchľuje spojenia. „Priemerné zrýchlenie je približne dve minúty v bežnom spojení. Samozrejme, sú trate, kde to spojenie je rýchlejšie o desiatky minút, aj také, kde sa na druhej strane spomaľuje menej,“ spresnil Farkaš.

„Grafikon, ktorý vstupuje do platnosti v nedeľu (11. 12.), je prvou väčšou etapou plánu dopravnej obslužnosti. Tento plán sme vytvárali v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR a Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Je to plán, ktorý hovorí o tom, na ktorej trati má chodiť koľko vlakov, kde vlaky majú stáť a kedy tie vlaky majú chodiť,“ priblížil analytik ÚHP.

Veľkou výhodou nového grafikonu podľa Farkaša je, že za balík peňazí, ktorý bol k dispozícii, pôjde o 4 % viacej vlakov. „To znamená, že na tratiach, kde je najviac cestujúcich, pôjde vlakov viac. V priemere to znamená, že jeden vlakový kilometer, teda to, čo si MDV objednáva od ZSSK, zlacnie o 6 %,“ vysvetlil.

Najväčšie zrýchlenie z Bratislavy do Žiliny

„Keď sa pozrieme na cestujúcich, tak v priemere 12 % z nich pôjde rýchlejšie o asi 15 minút. Najväčšie zrýchlenia sú na tratiach z Bratislavy do Žiliny a ďalej do Košíc. Zároveň veľmi výrazne sa zrýchľuje spojenie smerom do Nitry alebo do Prievidze. Tu sú úspory v rádoch desiatok minút,“ doplnil Farkaš.

Pre väčšinu cestujúcich, čo je asi 80 %, sa podľa jeho slov nič nezmení, budú jazdiť tak ako doteraz. „Tie časy sú u spojení rovnaké, takisto frekvencia spojení je podobná,“ poznamenal.

Upozornil, že každá zmena prináša aj negatíva. „Tie negatíva sú v tomto prípade pre 6 % ľudí, ktorí pôjdu o asi 12 minút pomalšie. Toto ale nie je primárne dôsledkom nového grafikonu. Vychádza to zo stavu železničnej infraštruktúry a z prebiehajúcich výluk, kde na mnohých tratiach vlaky meškajú rádovo v desiatkach minút. Po novom sa tieto cestovné časy zreálňujú. Rýchlik Bratislava – Zvolen, ktorý bežne mešká okolo pol hodiny, pôjde po novom síce o 20 minút pomalšie, do cieľovej stanice príde však včas, nie s meškaním,“ dodal Farkaš.

Doležal: Rozhodujúce boli dáta

Táto zmena grafikonu sa podľa ministra dopravy Andreja Doležala pozitívne dotkne viac ako 90 % cestujúcich. „Robíme to pre cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú dopravu. To je to podstatné. Rozhodovali sme sa na základe dát. Chceme byť efektívnejší a tam, kde to treba, chceme voziť viac,“ priblížil Doležal.

Grafikon je podľa ministra výsledkom reformy, ktorá sa volá plán dopravnej obslužnosti. „Tú sme predstavili ešte minulý rok. Okrem toho je to aj reforma z plánu obnovy,“ poznamenal.

„Našim dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu tak, ako je to v zahraničí. Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Robíme to preto, že chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť. Chceme vytvoriť podmienky, aby vznikol väčší dopyt a mohli sme voziť viac ľudí vlakom, lebo to je tá udržateľnosť,“ vysvetlil Doležal.

Slováci cestujú vlakom menej

Analýzou sa podľa generálneho riaditeľa sekcie stratégie dopravy ministerstva dopravy a výstavby Rastislava Cenkého zistilo, že Slováci cestujú o 23 % menej vlakom, ako je priemer v EÚ. „V novom grafikone sa snažíme zavádzať zásady, ktoré sa inde v zahraničí zavádzali už v osemdesiatych rokoch minulého storočia. A v Čechách ich poznáme spred dvadsiatich rokov,“ priblížil Cenký.

Je to podľa neho napríklad taktový režim, kde sa zlepší využívanie vlakových súprav, vlakových čiat, ktoré má priamy vplyv na náklady. „Vzniknú tzv. taktové uzly, kde sa zásadne skrátia časy pri prestupoch cestujúcich. V jednotkových nákladoch sa zníži spotreba elektrickej energie a nafty,“ doplnil Cenký.

„Pripravili sme posilnenie vlakovej dopravy na niektorých tratiach, ktoré sú najviac využívané. Je to napríklad medzi Bratislavou a Žilinou, a to až o 49 %, medzi Košicami a Prešovom o 43 %. Na Považí je posilnenie až o 30 %,“ informoval.

Upozornil zároveň, že v SR sú aj oblasti, kde železnica nie je nosným systémom. „Tam sme sa železničnú dopravu snažili ponechať aspoň vo víkendových režimoch. Medzi také trate patrí napríklad Tisovec – Brezno, Studený Potok – Tatranská Lomnica alebo Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava. Sú to trate, kde vlaky využívalo denne menej ako 400 cestujúcich. Tu budú mať vlaky turistický charakter,“ dodal Cenký.

Viac o téme: Andrej Doležal , grafikon , Útvar hodnoty za peniaze ÚHP , vlaky

Súvisiace články

Aktuálne správy