Výstavba rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany vstupuje do svojej záverečnej fázy. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) hlási významný pokrok a podľa plánov má byť tento strategický úsek odovzdaný do užívania ešte v tomto roku.
Úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany je súčasťou širšej dopravnej stratégie Slovenska a jeho potreba vychádza zo Strategického plánu rozvoja infraštruktúry SR do roku 2030. Nová rýchlostná cesta výrazne odľahčí dopravu v metropole východného Slovenska a zlepší národné aj medzinárodné cestné spojenie. Cieľom je odkloniť tranzitnú dopravu mimo Košíc a zároveň posilniť cestné spojenie v regióne.
Hlavné parametre stavby:
- Dĺžka úseku: 14,2 km
- Počet mostných objektov: 13
- Počet križovatiek: 3 (Košice-Juh, Krásna, Hrašovík)
- Protihlukové steny: 7,2 km
- Odpočívadlo Valaliky: kapacita 125 parkovacích miest
- Preložky inžinierskych sietí: 52
- Objem odkopanej a navezenej zeminy: 2,5 mil. m³
Trasa sa začína v križovatke Košice-Juh, kde nadväzuje na rýchlostnú cestu R4 Košice-Milhosť. Končí pri diaľnici D1 Budimír – Bidovce, čím vytvára dôležitú dopravnú spojnicu medzi týmito hlavnými cestnými tepnami.
To, ako prebieha výstavba R2 pri Košiciach, si môžete pozrieť aj v našej fotogalérii:
Práce idú do finále
Národná diaľničná spoločnosť vo svojom videu priblížila detaily o výstavbe tohto úseku. Zamerala sa hlavne na to, čo je už hotové a čo všetko ešte zostáva dokončiť.
1. Realizácia vozoviek a mostov
Aktuálne prebiehajú dokončovacie práce na vozovkách. Na niektorých úsekoch je už položená prvá vrstva asfaltu a niekde dokonca aj finálny obrus. Mostné objekty sú v rôznych fázach dokončenia – armovanie, betónovanie ríms a montáž výplní do protihlukových stien.
2. Odpočívadlo Valaliky
Odpočívadlo Valaliky je vo vysokom štádiu dokončenia. Sú hotové prípojky, osvetlenie aj chodníky. Po odovzdaní bude motoristom ponúkať 125 parkovacích miest pre osobné autá, autobusy aj kamióny. Plánovaná je aj čerpacia stanica s možnosťou tankovania alternatívnych palív.
3. Ochrana životného prostredia
V rámci projektu sa myslí aj na ekológiu. Dokončuje sa revitalizácia mokradí s rozlohou 52 000 m², ktoré pomôžu udržať vodu v regióne a podporia lokálny ekosystém. NDS zároveň osadzuje navádzacie bariéry pre žaby a zábrany proti kolíziám vtáctva.
4. Protihlukové steny
Práce na protihlukových stenách prebiehajú naplno. Nové steny sú dizajnovo prispôsobené prepojeniu na D1 Budimír – Bidovce a R4 Košice-Milhosť, aby zachovali vizuálnu jednotnosť dopravných stavieb v regióne.
Myslíte, že sa výstavba R2 pri Košiciach naozaj stihne do konca roka 2025?
Na stavebné práce sa prišiel pozrieť aj minister dopravy Jozef Ráž. „Vyzerá to veľmi dobre. Vyzerá, že naozaj toto je jedna z kľúčových infraštruktúrnych stavieb Slovenska a tu to naozaj vyzerá, že to stíhame načas a že tento rok to budeme odovzdávať do užívania. Ideme do finále,“ zhodnotil.
Tempo výstavby sa ešte zrýchli
Počas zimných mesiacov na stavbe pracovalo približne 100 pracovníkov. S príchodom teplejšieho počasia sa kapacity zvýšia na 350 – 400 stavbárov, ktorí budú dokončovať posledné práce na vozovkách, mostoch a križovatkách.
Po odovzdaní tohto úseku R2 sa začne príprava na realizáciu ďalšieho úseku medzi Košicami a Šacou. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa je v procese prípravy.
Pre Košice a východné Slovensko to znamená významné zlepšenie dopravnej situácie a odľahčenie frekventovaných ciest v meste. Motoristi tak čoskoro získajú bezpečnejšiu a rýchlejšiu alternatívu na tranzit v okolí metropoly východu.