Vlastníte tieto vozidlá? Podľa štúdie predstavujú oveľa vyššie riziko smrti pre chodcov a cyklistov!

Kým SUV môžu posádke poskytovať vyššiu mieru bezpečnosti, pre chodcov a cyklistov predstavujú výrazne vyššie riziko vážnych a smrteľných zranení.

Nová štúdia odhalila, že práve tieto veľké a ťažké vozidlá majú pri kolíziách oveľa horšie následky pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Najviac ohrozené sú deti, ktoré čelia až dvojnásobnému riziku smrti v porovnaní s bežnými osobnými autami.

Výskum, publikovaný v odbornom časopise Injury Prevention, analyzoval údaje z 24 štúdií zahŕňajúcich 682 509 obetí dopravných nehôd. Výsledky sú znepokojujúce:

  • chodci a cyklisti majú pri náraze SUV alebo ľahkého nákladného vozidla 44 percent vyššie riziko smrti v porovnaní s bežnými osobnými autami,
  • pre deti do 18 rokov je pri zrážke s SUV až o 82 percent vyššie riziko smrti,
  • najmenšie deti vo veku 0 – 9 rokov majú dokonca o 130 percent vyššie riziko smrti, ak ich zrazí SUV namiesto bežného auta.

Prečo sú SUV vozidlá nebezpečnejšie?

SUV a ľahké nákladné vozidlá majú v porovnaní s bežnými osobnými autami vyšší a širší predný nárazník. Namiesto toho, aby pri zrážke zasiahli nohy dospelého chodca, čo zvyčajne spôsobí preklopenie obete na kapotu, zasahujú tieto vozidlá do oblasti hrudníka a hlavy. To dramaticky zvyšuje pravdepodobnosť smrteľných zranení.

Pre deti je situácia ešte horšia – kvôli ich nižšej telesnej výške sú pri náraze SUV častejšie zasiahnuté priamo do hrudníka alebo hlavy, čo vedie k vážnejším následkom.

Dopady na bezpečnosť na cestách

Podľa autorov štúdie by nahradenie všetkých SUV bežnými osobnými autami mohlo v Spojených štátoch ročne zachrániť približne 620 dospelých a 60 detských životov chodcov a cyklistov.

Ste majiteľom nejakého SUV vozidla?

Podobný efekt by sa dal dosiahnuť aj v Európe, kde SUV tvoria menšiu časť vozového parku (odhaduje sa 20 percent oproti 45 percent v USA). Nahradenie všetkých SUV v Európe by tak mohlo zachrániť približne 8 percent dospelých a 14 percent detských obetí dopravných nehôd.

Niektoré mestá už reagujú na tento problém. Paríž nedávno zvýšil parkovacie poplatky pre ťažšie vozidlá a ďalšie mestá v Európe a Severnej Amerike zvažujú podobné opatrenia. Medzi návrhmi sa objavujú aj prísnejšie bezpečnostné štandardy pre nové SUV, ktoré by zohľadňovali ich vyššie riziko pre chodcov.

Aj keď sú SUV bezpečné pre ich pasažierov, predstavujú výrazne vyššie riziko pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Zvýšenie povedomia o tomto probléme a prijatie vhodných opatrení by mohlo znížiť počet zbytočných úmrtí na cestách po celom svete.

Viac o téme: cestná premávka , chodci , cyklisti , dopravná nehoda , štúdia , SUV , ťažké vozidlá , vozidlá

Súvisiace články

Aktuálne správy