
Pravidlá pre vydávanie vodičských preukazov v Európskej únii, teda aj na Slovensku, by sa mali zmeniť. Počíta s tým nová smernica, ktorej cieľom je znížiť počet nehôd na cestách a zredukovať nadmerné administratívne zaťaženie. Do praxe by sa tak mali napríklad zaviesť nové digitálne doklady, prísnejšie pravidlá pre začiatočníkov aj spoločný systém jazdy so sprievodom pre mladých vodičov.
Ako informuje Zastúpenie Európskej komisie (EK) na Slovensku, nová smernica obsahuje niekoľko kľúčových prvkov vrátane napríklad zavedenia digitálnych vodičských preukazov používaných v celej EÚ, ktoré sú dostupné na mobilných telefónoch alebo iných digitálnych zariadeniach.
„Okrem toho sa pre 17-ročných vodičov zavedie celoeurópsky systém jazdy so sprievodom – opatrenie, ktoré preukázateľne zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky. Tento systém možno za určitých podmienok rozšíriť aj na 17-ročných vodičov nákladných vozidiel,“ avizuje Európska komisia. Tá podľa zverejneného stanoviska víta predbežnú dohodu o modernizovaných pravidlách týkajúcich sa vodičských preukazov.
Nová smernica zahŕňa aj skúšobnú lehotu pre vodičov-začiatočníkov v celej EÚ. Ide o opatrenie zamerané na zníženie rizika nehôd s účasťou začínajúcich vodičov a je mimoriadne dôležité vzhľadom na to, že dve z piatich smrteľných zrážok sa týkajú vodičov mladších ako 30 rokov. Okrem toho sa smernicou zavedú nové požiadavky na telesnú a duševnú spôsobilosť viesť motorové vozidlo.
Prioritou novej smernice je aj bezpečnosť chodcov, cyklistov, kolobežkárov a iných používateľov mikromobility. „Vodiči budú musieť pri teoretických a praktických skúškach preukázať, že si uvedomujú riziko spojené s týmito zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky. Nové pravidlá umožnia aj uznávanie vodičských preukazov vydaných v konkrétnych tretích krajinách, ktoré majú podobný rámec bezpečnosti cestnej premávky ako EÚ,“ približuje zastúpenie EK.
Digitálne vodičské preukazy
Novými pravidlami sa zavedie digitálny vodičský preukaz dostupný na mobilnom telefóne alebo inom digitálnom zariadení. Bude patriť do európskej peňaženky digitálnej identity. Touto inováciou sa zjednodušia administratívne postupy pre občanov aj vnútroštátne orgány, pričom pri pohybe medzi členskými štátmi výrazne uľahčí náhradu, obnovu a výmenu vodičských preukazov.
Súhlasíte s pripravenými zmenami vo vodičských preukazoch?
Po krátkom prechodnom období sa digitálne vodičské preukazy budú štandardne vydávať vo všetkých členských štátoch. Fyzické vodičské preukazy však zostávajú k dispozícii na požiadanie, najmä pre tých, ktorí nemajú smartfón prípadne uprednostňujú alebo potrebujú fyzický doklad (napr. pri cestovaní do tretích krajín, ktoré digitálne vodičské preukazy neuznávajú).
Novinku v podobe digitálneho vodičského či občianskeho preukazu si pritom už na Slovensku môžeme vyskúšať aj v praxi. Ministerstvo vnútra totiž len nedávno oficiálne uviedlo do prevádzky dve nové mobilné aplikácie: eDoklady a eIdentita, ktoré prinášajú revolúciu v oblasti digitálnej identity. Viac si o nich môžete prečítať v našom predchádzajúcom článku.
Zmeny sa dotknú aj mladých vodičov
Novou smernicou sa zavádza celoeurópsky systém jazdy so sprievodom pre 17-ročných vodičov motorových vozidiel (skupiny B). „Ukázalo sa, že systémy jazdy so sprievodom výrazne zlepšujú bezpečnosť cestnej premávky. Členské štáty budú mať možnosť zaviesť takýto systém za určitých podmienok aj pre 17-ročných vodičov nákladných vozidiel (skupiny C1, C1E a C) so vzájomným uznávaním takýchto systémov medzi členskými štátmi, ktoré ho uplatňujú,“ dodáva EK. Týmto opatrením sa podľa komisie zmenšuje rozdiel medzi podmienkami v autoškole a v praxi, čo pomáha prilákať viac mladých ľudí k povolaniu vodiča nákladného vozidla.
Novou smernicou sa pre začínajúcich vodičov zavádza aj skúšobná lehota v trvaní najmenej dvoch rokov, počas ktorej budú podliehať prísnejším pravidlám a sankciám v celej EÚ. Tieto podmienky sú podľa EK dôležité preto, lebo zatiaľ čo mladí vodiči tvoria len 8 % celkového počtu, na 2 z 5 smrteľných zrážok sa podieľajú vodiči alebo jazdci vo veku do 30 rokov.
Systematickejšie kontroly
Spôsobilosť držiteľov vodičských preukazov viesť motorové vozidlo sa bude v budúcnosti dôkladnejšie kontrolovať. Nová smernica obsahuje niekoľko ustanovení, ktorých cieľom je zistiť, či je vodič stále (fyzicky a duševne) spôsobilý viesť vozidlo. Vodiči budú minimálne požiadaní, aby pred vydaním vodičského preukazu a pri každom jeho obnovení vyplnili sebahodnotenie alebo aby dodržiavali iné systémy posudzovania navrhnuté na vnútroštátnej úrovni.
Ďalšie zo zmien sa dotknú aj získavania vodičského preukazu, tento proces by totiž podľa Európskej komisie nemal byť jazykovou skúškou. „Nové pravidlá preto umožnia občanom získať vodičský preukaz v členskom štáte, ktorého sú štátnymi príslušníkmi, v prípade, že krajina ich pobytu neposkytuje preklady alebo tlmočenie do ich rodného (úradného) jazyka EÚ pri skúške na skupinu B (osobné vozidlá),“ približuje komisia.
A kedy by sme sa týchto noviniek mohli dočkať v praxi? Európsky parlament a Rada EÚ teraz musia novú smernicu formálne schváliť. Smernica nadobudne účinnosť 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Členské štáty budú mať následne štyri roky na to, aby ju zapracovali do svojich vnútroštátnych zákonov.