V akom stave je predlžovanie električkovej trate v Petržalke? Prichádzajú obavy, že v roku 2024 ešte stále nebude premávať!

Nesplnenie už prvého míľnika stavebných prác i aktuálny obraz nízkeho počtu pracovníkov na predĺžení električkovej trate v bratislavskej Petržalke vyvolávajú obavy, že električka v roku 2024 premávať ešte nebude. Po kontrolnom dni na stavbe to uviedol bratislavský mestský a zároveň petržalský miestny poslanec Ján Karman.

Verí však, že po podpise zmluvy, ktorou mesto získalo eurofondy, sa práce zintenzívnia. Očakáva to aj šéf bratislavskej mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler. „Je zrejmé, že podpis nenávratného finančného príspevku bol chýbajúcim článkom pre upokojenie situácie a verím, že prispeje k zintenzívneniu stavebných prác,“ skonštatoval Karman.

Dúfa, že zabezpečenie financovania bude dostatočným dôvodom na včasné plnenie nového harmonogramu prác. Podľa neho by mali byť stavebné práce ukončené do konca septembra 2024. Pozitívne vníma vyjadrenia zástupcu zhotoviteľa počas minulotýždňového kontrolného dňa, ktorý taktiež očakáva zintenzívnenie prác.

Ján Karman

Ján Karman. Foto: Facebook/Ján Karman /Dobrá karma PRE Petržalku/

„Som rád, že takáto vec zaznela, pretože práce je na stavbe veľa a čas je obmedzený,“ poznamenal Karman s tým, že na kladné hodnotenie priebehu stavebných prác mu však chýba čulejší stavebný ruch.

Najväčší infraštruktúrny projekt

Stavbu električkovej trate označuje za najväčší infraštruktúrny projekt, za ktorého úspech i neúspech nesie plnú zodpovednosť bratislavský magistrát. Chyby podľa poslanca nerobí len ten, čo nerobí nič a komplikácie sú prirodzené. Tie je však podľa neho potrebné predvídať a vytvoriť na ich riešenie „časový vankúš“, ktorý však bol v tomto prípade nedostatočný.

„V nadväznosti na koronakrízu, devastačný problém s dodávateľskými reťazcami a infláciu skôr pokladám za úspech, že projekt je stále živý a existuje šanca, že stavba bude dokončená a prefinancovaná z eurofondov,“ podotkol Karman.

Práce na električkovej trati v Petržalke. Foto: TASR

Zvýšenie počtu robotníkov, či nový harmonogram prác

Zvýšenie počtu robotníkov i mechanizmov pracujúcich na stavbe očakáva v najbližších dňoch aj Uhler, ktorý sa na poslaneckom kontrolnom dni taktiež zúčastnil. „Z viacerých zdrojov viem, že subdodávatelia nedôverovali projektu, čo sa po podpise zmluvy a nenávratnom finančnom príspevku zmenilo,“ povedal. Za nemenej dôležité považuje aj nový harmonogram prác. Stavebný dozor však bude musieť podľa neho dôsledne kontrolovať jeho plnenie, aby nedošlo k výrazným posunom.

MHD Bratislava. Foto: TASR

Náklady na výstavbu

Výstavbu trate za vyše 70 miliónov eur bez DPH v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor spustili koncom novembra 2021. Práce realizuje vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones).

električka

Foto: TASR

Väčšina nákladov má byť hradená z eurofondov. Hlavné mesto dlhodobo deklaruje, že neprepadnú. Poukazuje pritom na fázovanie projektu. To však kritizuje Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Považuje to len za záložný plán na úkor iných projektov. Zároveň tvrdí, že predĺženie električkovej trate malo byť hotové už dávno.

Viac o téme: Bratislava , Dopravný podnik Bratislava DPB , električka , električková trať , Ján Karman , Mestská hromadná doprava MHD , Petržalka

Súvisiace články

Aktuálne správy