Súčasťou očakávaného severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 bude aj tunel Okruhliak. Koľko sa z neho za rok podarilo vyvŕtať a ako to v ňom aktuálne vyzerá, si bol priamo na stavbe skontrolovať minister dopravy Jozef Ráž.
Minister dopravy Jozef Ráž v zverejnenom videu priznáva, že ocitnúť sa v tuneli, v ktorom aktuálne prebiehajú raziace práce, je preňho úplne nový zážitok a takto postup prác naživo nikdy nevidel. V tuneli Okruhliak sa pri razení podľa jeho slov využíva nová rakúska tunelovacia metóda. Tá spočíva v tom, že mäkšie horniny sa odrýpavajú bagrom a tie tvrdšie sa odstraňujú výbušninami.
-
Banky pokračujú v znižovaní úrokov: Vyrátajte si svoju aktuálnu splátku hypotéky na pár klikov! (kalkulačka)
-
Veľké zmeny v príspevkoch nielen na starostlivosť o seniorov: Od januára sa zmení suma aj stupne odkázanosti!
-
Od júla sa majú zvýšiť dôležité príspevky: Ministerstvo práce už pripravilo návrh nariadenia za desiatky miliónov eur!
Denný postup pri takejto metóde razenia tunela závisí od kvality horniny, ale môže byť v rozmedzí 1,5 metra až do 6 metrov v tých najlepších podmienkach. V tuneli Okruhliak je podľa ministra dopravy aktuálne v ľavej rúre prerazených viac ako 800 metrov a v pravej rúre viac ako 700 metrov. Pri celkovej dĺžke tunela na úrovni zhruba dvoch kilometrov sa tak stavbári blížia k polovici tunela.
Aktuálne sa tunel razí len zo západnej strany, zhotoviteľ však už pracuje na tom, aby mohol začať raziť aj z východnej strany. Práce na tuneli pritom prebiehajú 24 hodín denne a sedem dní v týždni.
Unikátne zábery z razenie tunela Okruhliak si môžete pozrieť v galérii:
Okrem razenia samotného tunela na severnom obchvate Prešova prebiehajú aj ďalšie práce. „Keďže na stavbe sú aj rôzne mosty, tak na mostoch sa robia práce na realizácii pilierov a nosných konštrukcií. Tiež sa robia odkopy v zárezoch, robia sa budúce násypy, máme už hotové preložky inžinierskych sietí,“ približuje minister dopravy.
Vzhľadom na členitý terén bude súčasťou obchvatu celkovo 12 mostov, ktorých základy už rastú. Okrem nich bude vybudovaných aj 3,7 kilometra protihlukových stien a jedna mimoúrovňová križovatka.
Podarí sa dodržať termíny výstavby tunela Okruhliak na obchvate Prešova?
A kedy sa môžu motoristi tešiť na to, že sa prevezú obchvatom Prešova? Minister dopravy avizuje, že v prípade dodržania termínov výstavby bude obchvat hotový koncom roka 2027. „Máme tento úsek pod drobnohľadom, je veľmi dôležitý a keď ho dokončíme, tak v podstate Prešov úplne zbavíme akéhokoľvek tranzitu,“ vyhlásil Jozef Ráž.
Centru Prešova by sa tak po dokončení obchvatu mohli vyhnúť všetky autá, ktoré cez mesto len prechádzajú. Podľa odhadov bude touto časťou rýchlostnej cesty R4 v roku 2035 jazdiť zhruba 12-tisíc áut a môže ich byť ešte výrazne viac, ak sa dokončí celá cesta Via Carpatia. Tá by mala plynulo prepojiť sedem krajín EÚ.
Účelom druhej etapy severného obchvatu Prešova je prepojiť diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Kapušany – Giraltovce tak, aby došlo k odľahčeniu dopravy z existujúcej komunikačnej siete samotného mesta. Križovatka Kapušany zabezpečí napojenie R4 na existujúcu cestnú sieť. Po výstavbe aj ďalších úsekov by rýchlostná cesta R4 mala pokračovať až k hraniciam s Poľskom.