Toto je budúcnosť cestovania na Slovensku: Železničná spoločnosť predstavila nové rušne, nahradia legendárne Gorily! (foto)

, TASR/red

Zo slovenských koľajníc postupne miznú legendárne rušne Gorila. Železničná spoločnosť Slovensko predstavila ich nasledovníkov.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila minulý týždeň nové rušne Siemens Vectron, do konca roka ich bude prevádzkovať päť. Nahradia tak rušne typu 350, ktoré sú prezývané aj Gorily. Do konca roka 2026 postupne spoločnosť nasadí do prevádzky 15 rušňov Vectron. Na tlačovej konferencii o tom informovali generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa spolu s členmi predstavenstva ZSSK.

„Modernizácia nášho vozového parku je kľúčová pre zabezpečenie spoľahlivej a efektívnej dopravy pre našich cestujúcich. Nové rušne nám umožnia nielen splniť naše záväzky, ale aj držať krok s najlepšími európskymi železničnými dopravcami, pokiaľ ide o kvalitu a vysoké štandardy prevádzkovej spoľahlivosti,“ uviedol Helexa.

Pozrite si predstavenie nového rušňa, ako aj rozlúčku so starými Gorilami, v našej galérii:

Rušne Siemens Vectron sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý je podľa neho nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe. Spresnil, že prenájom nových rušňov prinesie zlepšenie nielen pre cestujúcich, ale aj zamestnancov železníc. Rovnako pomôžu eliminovať meškania a zlepšiť spoľahlivosť vlakových spojení. Okrem toho znižujú tiež emisie a spotrebu energie a prispievajú aj k ekologickej udržateľnosti.

Páčia sa vám nové rušne Siemens Vectron?

S prvým novým rušňom sa podľa člena predstavenstva a riaditeľa úseku prevádzky ZSSK Karola Henzélyho mohli cestujúci na tratiach stretnúť už minulý týždeň. Ďalšie rušne pribúdali počas víkendu a postupne v priebehu tohto týždňa. Rušne pritom podľa neho zabezpečujú riadenie vlaku čiastočne automaticky. Jazdiť budú na trati Košice, Žilina a Bratislava, aj na vybraných tratiach v Česku.

Helexa dodal, že spoločnosť bude stáť prenájom týchto rušňov viac ako 130 miliónov eur v desaťročnom horizonte. Tento krok je podľa neho súčasťou dlhodobej stratégie modernizácie vozového parku, ktorú sprevádza aj postupné vyraďovanie zastaraných strojov.

„Rušne Gorila dosahujú spoľahlivosť aj nižšiu ako 70 %, čo sa potom prejavuje pri odriekaní vlakov aj meškaniach, pričom s Vectronmi máme skúsenosti, že tá spoľahlivosť dosiahne často aj 95 %. Takže z tohto pohľadu určite vlaky budú chodiť načas, a tým pádom budeme okrem menšieho meškania aj menej odriekať,“ uzavrel.

Viac o téme: Peter Helexa , rušne , Siemens , Siemens Vectron , Železnice Slovenskej republiky ŽSR , Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK

Súvisiace články

Aktuálne správy