Talianske firmy sa obávajú rekonštrukcie diaľničného mosta v Brennerskom priesmyku, ktorá sa začala 1. januára a potrvá päť rokov. Píše to v piatok denník La Stampa. Brennerský priesmyk je hlavným ťahom pre export do Nemecka, ktoré je najväčším obchodným partnerom Talianska. Dopravné obmedzenia na rakúskej strane podľa odhadov podnikateľských zväzov povedie k obmedzeniu a zdraženiu nákladnej dopravy a mohlo by sa dotknúť aj cestovného ruchu.
Rakúska diaľničná spoločnosť Asfinag 1. januára začala kompletnú rekonštrukciu mosta Lueg, ktorý bol postavený v 60. rokoch. Existujúci diaľničný most fakticky nahradí úplne nová konštrukcia. V nasledujúcich rokoch tak bude doprava na rakúskej strane Brennerského priesmyku značne obmedzená. Po väčšinu roka bude v prevádzke jeden pruh v každom smere, v najvyťaženejších dňoch Asfinag sprevádzkuje maximálne dva pruhy v jednom smere. Rekonštrukcia by sa mala skončiť v roku 2030.
Obmedzenie dopravy na rakúskej strane znepokojuje talianske firmy. „Celková hodnota prepraveného tovaru po ceste cez Brennerský priesmyk v roku 2023 prekonala 100 miliárd eur. Uzavretie diaľničného mosta by mohlo viesť k poklesu až o 20 percent,“ uviedlo združenie podnikateľov Confcommercio v Tridentsku. Ďalšie podnikateľské organizácie sa tiež obávajú, že zhoršené dopravné podmienky odradia časť turistov od dovolenky v Južnom Tirolsku, Tridentsku a ďalších oblastiach v severnom Taliansku.
Taliani žiadajú, aby sa povolila premávka nákladnej dopravy aj v nočných hodinách
Zástupcovia talianskych firiem tak žiadajú, aby sa zvýšil počet dní, keď bude fungovať aj druhý pruh, alebo aby sa povolila premávka nákladnej dopravy aj v nočných hodinách, píše La Stampa.
Brennerský priesmyk je kľúčovým ťahom pre taliansky export do Nemecka, Rakúska a časť severnej Európy. Rím a Viedeň sa už mnoho rokov sporia o prevádzku diaľnice v priesmyku. Viedeň a Tirolsko sa napriek rôznym obmedzeniam snažia znížiť nákladnú dopravu v priesmyku, čo sa však nepáči Taliansku, ktoré sa kvôli tomu obrátilo so sťažnosťami na Európsku komisiu.
Dúfajú, že časť nákladnej prepravy sa podarí premiestniť na železnicu
Rakúske a talianske úrady dúfajú, že časť nákladnej prepravy sa podarí premiestniť na železnicu po sprevádzkovaní úpätného tunela medzi talianskou Franzensfeste (Fortezza) a rakúskym Innsbruckom. Tunel dlhý 55 kilometrov mal byť pôvodne sprevádzkovaný v tomto roku, posledné odhady hovoria o roku 2032.