
Letecká doprava robí dôležitý krok k udržateľnosti. Spoločnosti ZeroAvia a RVL Aviation oznámili spustenie prvého vodíkovo-elektrického nákladného leteckého spojenia na svete, ktoré má výrazne znížiť uhlíkovú stopu v oblasti logistiky.
Spoje budú zatiaľ fungovať v rámci Britských ostrovov, pričom flotila bude využívať existujúce lietadlá typu Cessna Grand Caravan 208B, ktoré budú vybavené revolučným pohonným systémom ZA600.
Nový systém ZA600 využíva vodík v palivových článkoch na výrobu elektrickej energie, ktorá následne poháňa elektromotory. Pri tomto procese nevznikajú žiadne emisie CO₂, iba čistá voda. Podľa analýz môže takýto pohon znížiť celkový klimatický dopad až o 90 percent v porovnaní s konvenčnými turbínami.
Bez výmeny lietadiel, iba s inováciou motorov
ZeroAvia nevyvíja úplne nové lietadlá, ale namiesto toho sa zameriava na úpravu už existujúcich typov, ako je spomínaná Cessna Grand Caravan. Tie dostanú nový vodíkovo-elektrický pohon, čím sa eliminuje potreba investícií do úplne nových strojov a infraštruktúry.

RVL Aviation, dlhoročný poskytovateľ leteckých služieb so sídlom na letisku East Midlands, plánuje po úspešnej certifikácii systému začať pravidelné komerčné lety. Certifikačný proces je v plnom prúde a predpokladá sa, že štart prevádzky nastane už v najbližších mesiacoch.
Sektor nákladnej leteckej dopravy má pritom ambicióznu víziu. Nákladné lety po celom svete v súčasnosti obsluhuje takmer tisíc lietadiel, ktoré by v budúcnosti mohli byť poháňané práve systémom ZA600. „Dnes je veľký deň pre celý náš tím. Máme nielen funkčný motor, ale aj potvrdeného operátora a konkrétny plán, ako ho nasadiť do praxe. Teraz je našou prioritou dokončiť certifikačné testovanie a pripraviť výrobu pre ďalších zákazníkov,“ uviedol Val Miftakhov, zakladateľ a výkonný riaditeľ ZeroAvia.
Je podľa vás dôležité, aby sa vodíkový pohon začal používať aj v ďalších lietadlách?
Dave Connor, CEO RVL Aviation, dodáva: „Udržateľnosť nie je jednorazový čin, ale séria krokov – niektoré sú malé, niektoré veľké. Toto je rozhodne ten veľký. Sme hrdí, že ako prví na svete uvedieme do prevádzky komerčnú linku s nulovými emisiami.“ Podľa neho ide o veľký krok k uhlíkovej neutralite.
RVL je aktívne aj v oblasti leteckého prieskumu, monitorovania, leteckej podpory pre štátne zložky a environmentálnych služieb, pričom jej flotila lietadiel je prispôsobená rôznym špeciálnym konfiguráciám.
Čo teraz bude nasledovať?
Po úspešnom spustení projektu plánujú partneri rozšíriť technológiu aj na ďalšie trasy a typy lietadiel, vrátane väčších regionálnych turbopropov. ZeroAvia už vyvíja aj výkonnejší systém ZA2000, ktorý by mal poháňať stroje s kapacitou až 80 cestujúcich, ako napríklad ATR 72.
Svet stojí vďaka tejto novinke na prahu novej éry v letectve. Spustenie vodíkovo-elektrickej nákladnej linky v Spojenom kráľovstve ukazuje, že čistejšie alternatívy nie sú hudbou budúcnosti, ale realitou dneška. Ak sa tento model osvedčí, môže výrazne ovplyvniť celosvetový letecký priemysel a jeho cestu k uhlíkovej neutralite.