Modernizácia železničnej trate z bratislavskej Devínskej Novej Vsi do Marcheggu je aktuálne v plnom prúde, pričom práce na nej už pokročili do druhej polovice. Ako priblížil minister dopravy Jozef Ráž, počas prác na najstaršom železničnom moste na Slovensku sa našli aj spomienky na obe svetové vojny.
Úsek železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom síce podľa ministra dopravy nie je svojou dĺžkou necelých 2,5 kilometra až tak veľký, no je to veľmi podstatná časť železničnej infraštruktúry. Spája totiž Bratislavu s Viedňou. Práce na ňom začali ešte v marci minulého roka a aktuálne sa už dostali do svojej druhej polovice.
Ako priblížil Jozef Ráž, celá trať sa elektrifikuje. To znamená, že bude mať nové trakčné vedenie, vďaka čomu už na nej nebudú musieť jazdiť takzvané „motoráky“, ale cestujúci budú môcť využívať moderné vlaky. Po skončení prác by sa doprava na tomto úseku mala aj zrýchliť. Kým doteraz sa cestovalo z Viedne cez Marchegg aj viac ako hodinu, po novom to bude zhruba 40 minút. Podpíše sa pod to aj zrýchlenie vlakov na tomto úseku z rýchlosti 80 na 120 kilometrov za hodinu.
Súčasťou prebiehajúcich prác je aj rekonštrukcia jedinečného mostu cez rieku Morava. Je to vôbec prvý železničný most postavený na Slovensku. Jeho bohatá história pritom odkryla pri rekonštrukcii aj viaceré doteraz skryté tajomstvá.
Na robotníkov čakali prekvapenia
Minister dopravy v najnovšou videu priblížil, že robotníci sa stretli pri rekonštrukcii aj s prekvapeniami. Keď začali z mosta dávať dole vonkajšie vrstvy, tak odhalili historické zásahy do konštrukcie mosta, ktoré neboli nikde zaznačené, keďže sa robili počas Prvej svetovej vojny. „Našli tam dokonca bunker, ktorý bol priamo pripojený k pilierom a to tunelom v rímse mosta. Toto celé malo pravdepodobne slúžiť na podmínovanie mosta a jeho prípadné odstránenie. Ale toto sa našťastie nestalo. A teda sme pri prácach nenašli ani žiadne míny,“ priblížil Jozef Ráž.
O postupe prác na trati spájajúcej Bratislavu s Viedňou hovorí minister dopravy v najnovšej časti Krížom krážom s Jožom Rážom:
Ďalším z prekvapení na moste bol miestami aj dva metre hrubý betón z obdobia Druhej svetovej vojny. Ten bol podľa slov ministra dopravy taký pevný, že keď sa začal búrať, tak boli na moste obrovské otrasy.
Využívate pri cestovaní aj vlakové spojenia na Slovensku?
Značné problémy spôsobili pracovníkom na stavbe aj nedávne záplavy. Na jeseň minulého roka boli napríklad pracovné miesta na pilieroch zatopené až do výšky piatich metrov. Vrtochy počasia spôsobili zhotoviteľovi stavby určité zdržanie, no minister dopravy verí, že termín dokončenia sa dodrží. Vlaky by tak po tomto novo zrekonštruovanom úseku mohli začať jazdiť už v druhom štvrťroku tohto roka. Dovtedy musia cestujúci do Viedne z Bratislavy využívať vlakové spojenie z petržalskej stanice.