
Na Slovensku sa šíri tvrdenie, že Európska komisia navrhuje, aby sa vodiči nad 70 rokov vrátili do autoškoly. Dokonca každé dva roky. Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku však upozorňuje, že ide o mýtus. Ako to je teda naozaj?
Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku na svojom webe upozorňuje, že nie je pravda, že by Európska komisia (EK) navrhla nové povinnosti pre vodičov nad 70 rokov, ktoré by ich nútili opäť absolvovať pravidelné testy v autoškole. Táto informácia je zavádzajúca a môže vychádzať z nesprávnej interpretácie návrhov na modernizáciu pravidiel vodičských preukazov v EÚ.
Naopak, z najnovšieho výskumu a dôkazov o rizikách spojených s vekom vodičov podľa zastúpenia EK takisto vyplýva, že ľudia sú čoraz viac spôsobilí šoférovať aj po prekročení vekových hraníc stanovených v súčasnosti.
Komisia preto zdôrazňuje, že ľudia sú spôsobilí šoférovať aj po prekročení vekovej hranice, ktorá je v súčasnosti nastavená na 50 rokov.
Prísnejšie podmienky by mali byť až po 70. roku života
„Komisia sa teda nesnaží sprísniť podmienky pre starších vodičov, práve naopak, navrhla, aby sa veková hranica pre častejšie kontroly zdravotnej spôsobilosti zdvihla z aktuálnych 50 na 70 rokov,“ dodáva Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Súhlasíte s návrhom na zvýšenie hranice pre prísnejšie podmienky pre vodičov až na 70 rokov?
Európska komisia ďalej navrhla, aby členské štáty sami rozhodli o tom, či tieto kontroly budú formou lekárskych prehliadok alebo iných opatrení, napríklad pomocou sebahodnotiaceho dotazníka, doškoľovacích kurzov a podobne.
Čo to znamená?
- Doteraz sa častejšie zdravotné kontroly na zaistenie spôsobilosti viesť motorové vozidlo týkali vodičov už po 50-tke. Po novom by sa táto hranica mala posunúť na 70 rokov.
- O konkrétnych opatreniach rozhodnú samotné členské štáty. Môže ísť o lekárske prehliadky alebo iné opatrenia, ako je napríklad jednoduchší dotazník na sebahodnotenie a podobne.
- Neznamená to, že vodiči po 70-tke budú musieť opätovne absolvovať kurz v autoškole či nové skúšky.
Preto podľa zastúpenia EK nie je pravda, že únia plánuje zaviesť povinný návrat vodičov po 70-tke späť do autoškoly. „Ide o nesprávne interpretované informácie. V súčasnosti pritom prebiehajú rokovania medzi Európskym parlamentom a Radou EÚ (členskými štátmi Únie) o finálnom znení týchto pravidiel,“ uzatvára Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.