Nové solúnske metro vystaví archeologické poklady získané pri jeho budovaní

Vo viacerých staniciach nového metra v gréckom Solúne budú vystavené archeologické objavy, ktoré boli nájdené pri budovaní podzemnej dráhy. Prvá linka metra v druhom najväčšom gréckom meste má dĺžku 9,6 kilometra a oficiálne otvorená bude 30. novembra, informovala agentúra AP.

Solún bude mať od konca mesiaca metro, ktoré zároveň poskytne výstavné priestory pre archeologické objavy z doby jeho budovania. Práve pre nespočetné vykopávky sa výstavba metra natiahla na desiatky rokov.

Solúnske metro bude spĺňať všetky nároky na modernú dopravu. Budú ho obsluhovať vlaky bez vodiča a nástupište od koľajiska bude oddeľovať systém automatických posuvných dverí. Výstavba metra sa začala v roku 2003 a vďaka nej bolo pod miliónovým mestom objavené veľké množstvo starodávnych pokladov.

„Tento projekt ponúka pozoruhodnú zmes starobylého a moderného, spája archeologické dedičstvo s infraštruktúrou metra,“ povedal v piatok novinárom grécky minister dopravy Christos Staikuras.

Pri budovaní bola odhalená hlavná trieda z rímskych čias či starogrécke pohrebiská

Razba tunelov kopírovala staré obchodné cesty v centre prístavného mesta, ktoré je trvalo osídlené od antických čias. Pri budovaní bola odhalená hlavná trieda z rímskych čias, starogrécke pohrebiská, zavodňovacie a odvodňovacie systémy, mozaiky a nápisy a desaťtisíce artefaktov z rôznych storočí od staroveku, cez byzantskú dobu po obdobie osmanskej nadvlády.

Tunely museli byť prevŕtané vo väčšej hĺbke, než bolo pôvodne plánované, čo viedlo k zvýšeným nákladom a zdržaniam, a to v záujme zachovania starobylých objavov.

Najdôležitejšie artefakty boli vystavené pozdĺž podzemnej dráhy, ktorá má teraz 13 staníc. Napríklad na centrálnej stanici Venizelu je vidieť mramorovú dlažbu z hlavnej triedy z čias starovekého Ríma.

Obyvatelia dlho videli projekt metra ako ukážku byrokracie a nesplnených sľubov

„Projekt čelil podstatným zdržaniam a mnohým výzvam, vrátane viac než 300 000 archeologických nálezov, z ktorých mnohé sú teraz vystavené na rôznych staniciach hlavnej linky,“ povedal Staikuras.

Projekt solúnskeho metra sa zrodil už pred vyše storočím a jeho terajšie dokončenie obyvatelia mesta privítali s nemým úžasom, keď roky na projekt metra pozerali ako na ukážku byrokratických prieťahov a nesplnených sľubov, uviedla AP. Podľa vládnych údajov náklady na vybudovanie prvej línie a rozostavanej druhej línie metra dosiahli tri miliardy eur.

Viac o téme: archeológia , Grécko , Mestská hromadná doprava MHD , metro , Solún

Súvisiace články

Aktuálne správy