Európske letecké spoločnosti sa pripravujú na silný protekcionizmus USA: Prečo je to tak?

Európske letecké spoločnosti sa pripravujú na „veľmi silný“ protekcionizmus v Spojených štátoch za vlády novozvoleného prezidenta Donalda Trumpa. Uviedol to vo štvrtok Guillaume Faury, generálny riaditeľ európskeho výrobcu lietadiel Airbus v rozhovore s novinármi.Informuje správa Reuters.

Faury, ktorý je tiež šéfom francúzskej asociácie leteckého priemyslu GIFAS, pripomenul, že dodávateľské reťazce v leteckom priemysle sa ešte nespamätali z dôsledkov pandémie ochorenia COVID-19. Airbus by mal neskôr vo štvrtok informovať o vlaňajších dodávkach. Očakáva sa, že v roku 2024 odovzdal klientom 766 lietadiel, o 4 % viac ako v predchádzajúcom roku. Ale nové objednávky sa spomalili po tom, ako dosiahli rekordné maximum v roku 2023.

Letecký priemysel, s výnimkou európskeho vesmírneho sektora, čelí silnému dopytu v kombinácii s problémami dodávateľského reťazca, geopolitickým napätím a rastúcou konkurenciou z Indie a iných krajín, povedal Faury. Pár dní pred Trumpovou inauguráciou 20. januára sa európsky letecký priemysel pripravuje na posun k protekcionizmu, ktorý ešte nie je definovaný, ale pravdepodobne sa prejaví, skonštatoval Faury. Trump pohrozil totiž clami na zahraničný tovar ako súčasť svojej ekonomickej agendy.

Európsky letecký a kozmický sektor ťaží zo silného dopytu po komerčných lietadlách a zvýšených výdavkov na obranu. No zároveň čelí nadmernej kapacite a prepúšťaniu v divízii satelitov. Faury uviedol tiež, že európske obranné spoločnosti čelia podľa neho „neospravedlniteľnému nedostatku financií z bankového sektora“ vzhľadom na vojnu na Ukrajine. Poukázal pritom na históriu francúzskeho automobilového priemyslu, ktorá ukázala, že je možné prepadnúť sa zo silného exportného prebytku v roku 2000 na výrazný deficit.“Neopakujme v letectve to, čo sa stalo v iných sektoroch,“ dodal na tlačovej konferencii.

Viac o téme: COVID-19 , Donald Trump , letecká doprava , lietadlá , USA

Súvisiace články

Aktuálne správy