Nové pravidlá pre povinné zmluvné poistenie malých elektrických vozidiel vniesli medzi ich používateľov množstvo pochybností. To, či sa na niektoré vozidlá povinnosť poistenia vzťahuje alebo nie si aj rôzne inštitúcie vysvetľovali po svojom.
Potrebujem na svoj elektrický bicykel či kolobežku povinné zmluvné poistenie? Hrozí mi pokuta? Túto otázku si v uplynulých týždňoch určite položilo mnoho používateľov týchto populárnych elektrických vozidiel.
Pochybnosti spôsobila novela zákona o povinnom zmluvnom poistení, ktorá nadobudla účinnosť od začiatku augusta tohto roka. Otázne bolo najmä to, či povinnosť platí aj na najrozšírenejšie elektrobicykle s pomocným motorčekom pri pedálovaní či klasické malé elektrokolobežky.
Používate elektrický bicykel alebo elektrickú kolobežku?
Po viac ako mesiaci sme sa však dočkali prvého usmernenia v tomto smere od predkladateľa novely, teda ministerstva financií. Usmernenie rezortu k novele zákona o povinnom zmluvnom poistení vám prinášame v úplnom znení:
Usmernenie Ministerstva financií SR
k povinnému zmluvnému poisteniu zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla pre „ľahké elektrické vozidlá“
Dňa 1. augusta 2024 nadobudol účinnosť zákon č. 177/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (ďalej len „ zákon o PZP“), ktorý novo definoval, pojem „motorové vozidlo“ (ďalej len „MV“). V záujme zabezpečenia jednotného postupu pri aplikácií nových pravidiel vyplývajúcich z § 2 písm. a) zákona o PZP, vydáva Ministerstvo financií SR toto usmernenie (ďalej len „usmernenie“).
Usmernenie má poskytnúť všetkým subjektov pôsobiacich v oblasti PZP, najmä obchodným organizáciám, štátnym inštitúciám, ale aj verejnosti usmernenie k plneniu povinností, vyplývajúcich zo zákona o PZP, usmernenie má taktiež napomôcť finančným inštitúciám správne vytvoriť alebo upraviť vlastné produkty v tejto oblasti.
Základné princípy novej úpravy zákona o PZP:
- Zákon o PZP transponuje do právneho poriadku SR ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2118 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2009/103/ES o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel a o kontrole plnenia povinnosti poistenia takejto zodpovednosti. SR nijakým spôsobom nerozširuje rozsah predmetnej smernice, aj keď smernica takúto možnosť pre ČŠ umožňuje. Cieľom smernice nebolo rozširovať rozsah jej pôsobnosti na malé a ľahké vozidlá, ale naopak obmedziť povinnosť uzatvárať PZP na takéto vozidlá, ktoré nespôsobujú, tak závažné dopravné nehody ako „štandardné motorové vozidlá“ (osobné vozidlá, nákladné vozidlá, autobusy, motocykle, trojkolky, štvorkolky, traktory a pod.). Rovnako zákon o PZP nemá za cieľ výraznejším spôsobom rozširovať okruh motorových vozidiel, ktoré sú povinné uzatvárať PZP a nemá obmedzovať možnosti mikromobility.
Okruh subjektov, ktoré sú povinné uzavrieť PZP sa v zásade nemení.
- Zákon o PZP neuvádza žiadne typy MV (kolobežky, bicykle a pod.) práve z dôvodu, že v praxi ich existuje veľké množstvo vozidiel poháňaných motorčekom a nie je možné ich všetky v zákone uviesť. Zákon uvádza len určité parametre – konštrukčná rýchlosť a prevádzková hmotnosť vozidla. Na základe uvedených parametrov sa určí, či vzniká povinnosť uzavrieť PZP. Táto povinnosť vzniká bez ohľadu na zaradenie MV do jednotlivých kategórií.
PZP je typovo neutrálne a závisí výhradne sa splnení zákonom stanovených parametrov.
- V súčasnosti sa v cestnej premávke pohybuje viacero MV, ktoré spĺňajú stanovené parametre pre uzavretie PZP, avšak ich používanie v cestnej premávke nie je v súlade s predpismi upravujúcimi prevádzku vozidiel v cestnej premávke napr. „elektrokolobežky“ so sedadlom alebo „elektrokolobežky“ s pomocným motorčekom s rýchlosťou prevyšujúcou 25 km/h.
PZP nie je naviazané na oprávnenie prevádzkovať príslušné MV v cestnej premávke, takže aj takéto MV musí mať uzavreté PZP.
Definícia „motorového vozidla“
Zákon o PZP v § 2 písm. a) definuje „motorové vozidlo“, ktoré má byť poistené, nasledovne:
„a)motorovým vozidlom
1. samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou.
1a. konštrukčnou rýchlosÍou viac ako 25 km/h alebo
1b. prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a najväčšou konštrukčnou rýchlosÍou viac ako 14 km/h,
2. prípojné vozidlo, ktoré sa používa s vozidlom podľa bodu 1a alebo bodu 1b, bez ohľadu na to, či je pripojené alebo odpojené“.
Za prevádzkovú hmotnosť na účely zákona o PZP sa považuje hmotnosť samotného MV (čistá hmotnosť vozidla), čiže hmotnosť, do ktorej sa nepočíta hmotnosť vodiča ani hmotnosť batožiny. Až po splnení vyššie uvedených parametrov musí mať vozidlo uzatvorené PZP.
Pokračovať na usmernenia týkajúce sa elektrobicyklov a elektrických kolobežiek