
Mosty v zlom stave sú nočnou morou vodičov na Slovensku už celé roky. Ministerstvo dopravy pripravuje ich veľkú opravu a aktuálne urobilo prvý krok. Vybralo firmu, ktorá zanalyzuje viac ako 1100 najhorších mostov a pripraví plán ich opráv. Ak všetko pôjde podľa plánu, do konca tohto roka bude jasné, ktoré mosty sa budú opravovať ako prvé.
Ministerstvo dopravy v pondelok informovalo, že sa mu podarilo vybrať firmu, ktorá zanalyzuje všetky mosty na cestách I. triedy v štyroch najhorších kategóriách stavebno-technického stavu, a určí, koľko a ktoré konkrétne mosty sa opravia. S víťazným konzorciom bola už aj podpísaná zmluva.
Slovenská správa ciest spravuje 1772 mostov, z toho v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave ich je 857. Poradenská firma vypracuje štúdiu realizovateľnosti a určí kritéria, podľa ktorých sa budú vyberať mosty na opravu a následne spracuje ich zoznam. Týka sa to mostov v štyroch najhorších kategóriách stavebno-technického stavu (uspokojivý, zlý, veľmi zlý a havarijný), dokopy ich je viac ako 1100.
Mal by štát urýchlene riešiť problematický stav mostov?
„Dnes môžem opäť oznámiť dobrú správu, sme o krok bližšie k tomu, aby boli mosty v správe štátu v lepšom stave. Ak sa tento model ukáže ako správny, vieme know-how ponúknuť aj samosprávam. Ako som už niekoľkokrát povedal, u nás majú dvere otvorené,“ priblížil minister dopravy Jozef Ráž.
Zavádzanie obmedzení by malo byť dobre naplánované
Poradenská firma ďalej posúdi možné dopravné obmedzenia pri opravách mostov a bude ich koordinovať s Národnou diaľničnou spoločnosťou, Slovenskou správou ciest a samosprávnymi krajmi. „Budeme klásť dôraz na to, by boli tieto opravy a obchádzkové trasy dobre naplánované,“ upozorňuje rezort dopravy.
Toto celé by malo vysúťažené konzorcium dokončiť na konci roka 2025, následne všetko posúdi Ministerstvo financií SR. „Potom podľa výstupov zo štúdie uskutočniteľnosti spolu s víťazným uchádzačom spracujeme súťažné podklady a dokumentáciu na výber koncesionára,“ avizuje ministerstvo dopravy.
V rámci verejnej súťaže uchádzači predložili niekoľko tisíc strán dokumentácie, preto bolo vyhodnocovanie podľa rezortu dopravy náročné. A kto sa napokon postará o vypracovanie spomínanej štúdie? Víťazné konzorcium je vedené firmou Wood & Company a uspelo s cenou 7,6 milióna eur, čím sa podľa ministerstva dopravy podarilo ušetriť takmer dva milióny eur, keďže predpokladaná hodnota zákazky bola 9,6 milióna eur.