
Trend elektromobility a bezemisných áut sa vo svete čoraz viac presadzuje. Ako je na tom však Slovensko? Najnovšie štatistiky ukázali, že Slováci sa zatiaľ opustiť spaľovacie motory neodhodlali. V celej Európskej únii máme totiž zatiaľ najmenej novoregistrovaných bezemisných áut.
Na dáta, ako je to s trendom bezemisných áut v Európskej únii a na Slovensku, sa pozreli analytici Inštitútu pre stratégie a analýzy (ISA), ktorý je analytickou jednotkou na Úrade vlády SR. Podľa ich záverov v rokoch 2017 až 2022 stúpol v EÚ podiel novoregistrovaných osobných áut s nulovými emisiami o jedenásť percentuálnych bodov, na Slovensku však len o necelé dva body.
V roku 2022 bolo ťahúňom bezemisnej osobnej mobility Švédsko, ktoré zaznamenalo takmer tretinový podiel bezemisných osobných áut z novoregistrovaných osobných vozidiel. Nasledovali Holandsko a Dánsko.
K týmto číslam sa však Slovensko ani zďaleka nepribližuje. „Vozidlá s nulovými emisiami tvorili na Slovensku v roku 2022 len približne 2 percentá novoregistrovaných osobných áut, čo bolo najmenej v celej únii,“ upozornili analytici ISA.
Nástup bezemisnej dopravy sa odzrkadlil aj v dopadoch na životné prostredie. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novoregistrovaných osobných automobilov v EÚ sa v období spomínaných rokov 2017 až 2022 znížili o 23,2 percenta a dosiahli necelých 110 gramov na kilometer.
Bude sa podľa vás podiel bezemisných áut na Slovensku výraznejšie zvyšovať?
V roku 2022 vytvorili osobné autá 13 percent celkových emisií oxidu uhličitého v EÚ. Energetika a doprava (zhodne po 26 percent) boli pritom zodpovedné za viac ako polovicu emisií. „Pokles emisií v doprave je výrazne pomalší (o necelé 4 percentá v období 2017-2022) než v oblasti energetiky (- 20 percent) a priemyslu (- 13 percent),“ uzatvárajú analytici.