Budúca hlavná železničná stanica v Bratislave by mala byť zelenšia, udržateľnejšia a s čo najkratšími prestupovými a dochádzkovými vzdialenosťami. Vyplýva to z dokumentu mestského Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB), ktorý slúži ako zadanie pre urbanisticko-ekonomicko-dopravnú štúdiu. Pred vyhlásením súťaže na štúdiu aktuálne inštitút realizuje prípravné trhové konzultácie.
„Zámerom je vybudovať hlavnú stanicu na vysokej kvalitatívnej úrovni, vyrovnávajúcej sa hlavným staniciam v iných významných európskych mestách, ktoré boli postavené v 21. storočí,“ uviedol MIB v dokumente. Zároveň by mala stanica predstavovať moderný dopravný uzol spájajúci celoeurópsku a celoštátnu železničnú sieť a všetky formy mestskej mobility.
Mala by byť bezpečnejšia
Hlavná stanica by po revitalizácii mala byť tiež napríklad bezpečnejšia. S jednoduchým orientačným systémom a s čo najmenšími výškovými rozdielmi z vlakových nástupíšť k priľahlým zastávkam MHD, parkoviskám, cyklotrasám či peším ťahom. MIB v dokumente podotkol, že sa očakáva nárast počtu cestujúcich prechádzajúcich stanicou približne zo 70.000 v súčasnosti približne na 160.000 v roku 2040.
Aktuálnymi predbežnými trhovými konzultáciami chce inštitút overiť reálnosť, objektívnosť a primeranosť požiadaviek. „Aby následné verejné obstarávanie podporovalo otvorenú hospodársku súťaž,“ uviedol vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie. Zároveň chce prostredníctvom nich určiť predpokladanú hodnotu zákazky a dobu potrebnú na realizáciu diela.
Prečítajte si tiež
Pokuta za jazdu bez diaľničnej známky by mohla obsahovať aj jej úhradu
Minulý rok minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), primátor Bratislavy Matúš Vallo a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila spoločne podpísali memorandum, ktoré sa týka obnovy hlavnej železničnej stanice v Bratislave. Ide o dlhodobý zámer, ktorý počíta s komplexnou obnovou nielen budovy stanice, ale aj priľahlého okolia.